گفتگو با احمد شفیعی، تهیه‌کننده «آقای قاضی»

مسیر را برای سازندگان آثار قضایی باز کردیم

وقتی چهره شناخته‌شده برای مخاطب در قسمت آخر با چمدان و یک کیسه کتاب وارد دادگاه می‌شود، انگار مخاطب هم با شخصیت‌های منشی و سرباز دادگاه که در حال تماشای فوتبال هستند و با دیدن آقای قاضی به خودشان می‌آیند، همذات‌پنداری می‌کند.
کد خبر: ۱۳۸۶۳۴۶
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
انگار مخاطب، دیگر بخشی از این دادگاه شده و حالا نگران رفتن آقای قاضی با همان شخصیت صبور و عادل است. مجموعه «آقای‌قاضی» از همان ابتدا که در هفته قوه قضاییه روی آنتن رفت، هدف خود را بر این گذاشت که چهره‌ای واقعی از دادگاه‌ها - به‌خصوص قضات - ارائه کند.

این‌که مجموعه‌های مختلف چقدر در این هدف ابتدایی خود موفق هستند، جای بحث دارد و صدالبته همیشه هم موفقیت حاصل نمی‌شود، اما انگار آقای قاضی و شخصیتی که با بازی بهزاد خلج روی آنتن رفت، قدری واقع‌بینانه‌تر بود و در فصل اول توانست خود را کنار مخاطب قرار دهد تا آن نگاه کلیشه‌ای سختگیرانه و از بالا به پایین که ممکن است برای بسیاری از مخاطبان از قضات دادگاه‌ها در ذهن باشد، به‌کلی کنار برود.

از بازی قوی و قدرتمند خلج که بازیگر اصلی و شاخص این مجموعه بود که بگذریم، حضور بازیگران و هنرجویان عرصه تئاتر که هنوز چهره نیستند و گزینه بهتری برای نشان‌دادن یک دادگاه واقعی هستند، نقطه‌قوت دوم این مجموعه است، اما آنچه که بیشتر از همه توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند، نمایش یک دادگاه است که تاکنون برای بسیاری محدود به فیلم و سریال‌ها بوده، اما حالا با نشان‌دادن یک اثر نمایشی، قدری بیشتر از قبل به واقعیت نزدیک شده است.

آنچه که عوامل این مجموعه گفته‌اند، تلاش برای نزدیک‌کردن چهره قاضی به آن چیزی است که حضرت‌علی (ع) درباره برقراری عدل عنوان کرده است. یعنی یک قاضی صبور و عادل. این عدل را علاوه بر بیان و رای قاضی، می‌توان در جزئیات رفتار شخصیت آقای قاضی هم دید. وقتی صورت او به روبه‌روست، اما با نگاه چشم، اول راست یعنی شاکی را نگاه می‌کند و بعد بدون تغییر زاویه صورت، نگاهش را به سمت چپ می‌دوزد تا متهم را زیرنظر داشته باشد؛ چیزی که شاید به‌ظاهر ساده باشد، اما همین تلاش برای یک نگاه عادلانه و به‌اصطلاح «با یک چشم نگاه‌کردن» را برای مخاطب تداعی می‌کند.

نکته مهم دیگری که آقای قاضی به مخاطب می‌دهد، آگاهی از حقوقی است که شاید پیشتر از آن خبر نداشته است. در خلال برگزاری دادگاه و گاهی بعد از صدور رای، قاضی رو به شاکی می‌کند و از او می‌پرسد چرا فلان مورد را رعایت نکرده است تا به این شکل، به روال قانونی و حق و حقوقی که می‌توانسته داشته باشد، اشاره کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند نکته پنهانی و موفق چنین مجموعه‌هایی همین آشنایی مخاطب با قانون و حقوقی است که باید به آن آگاه باشد و براساس آن رفتار کند.

آقای قاضی که به گفته عوامل آن، قرار است در فصل جدید با تغییراتی مثل پرداختن بیشتر به وکلا روی آنتن برود، در فصل اول خود یک مجموعه شسته رفته است که توانست پدری عادل و صبور را در شخصیت آقای قاضی به نمایش بگذارد؛ پدری که بسیاری هنوز هم منتظر بازگشت آن هستند!

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها