جان بولتون در مورد مسلح شدن معارضان ایرانی چه گفت؟

اعتراف بزرگ تروریستی

آیا نوبت تفرقه شیعه و سنی است؟

چند نکته درباره نقش عبدالحمید در وقایع اخیر

عبدالحمید اسماعیل‌زهی برخلاف فقه اهل سنت، متعرض حکومت شده است. اخیرا نیز در مناجاتی از خداوند آزادی بیان و آزادی قلم خواسته و از حاکمیت درخواستی داشته که در فقه بزرگان اهل سنت اصلا وجود ندارد؛ رفراندوم. اغتشاشات اخیر از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است.
کد خبر: ۱۳۸۵۹۴۸
دشمن سناریو‌های متعددی را از مدت‌ها قبل با هدف تجزیه ایران طراحی کرده است. سوار شدن بر گسل‌های قومیتی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی به‌وضوح در سیاست آن‌ها قابل مشاهده است که البته تبیین این موضوعات، می‌تواند مدت‌ها جامعه ایرانی را نسبت به این خباثت‌های پیچیده واکسینه کند. به نظر می‌رسد بعد از تحریک اقوام مختلف با سناریو‌های دختران کشته‌شده از اقوام کرد، ترک، لر و بلوچ، حالا نوبت به ایجاد تقابل مذهبی بین شیعه و سنی شده باشد. موضوعی که نقش امام جماعت مسجد مکی در آن قابل بررسی است.

مولوی عبدالحمید کیست؟

عبدالحمید اسماعیل‌زهی معروف به مولوی عبدالحمید، امام جماعت مسجد مکی و مدیر شورای هماهنگی مدارس اهل‌سنت سیستان و بلوچستان است. عبدالحمید تحصیلات دینی خود را در پاکستان و در مدرسه «دارالهدی» در ایالت «سند» انجام داده. وی از گذشته از حامیان طالبان در افغانستان بوده است به‌نحوی که در سال ۹۳ اعلام کرده بود طالبان گروه تکفیری نیست. در سال ۱۳۹۸ عبدالحمید توافق‌نامه صلح بین طالبان و دولت آمریکا را «موفقیت بسیار بزرگ عصر حاضر» و مصداق «پیروزی حق بر باطل» دانسته و گفته بود که پیشروی‌های گسترده طالبان در افغانستان، نتیجه نصرت خدا و حمایت‌های مردمی از آنهاست و هدف طالبان، اجرای شریعت اسلام و سیره حضرت رسول و حکم بما انزل‌ا... است. اظهارات و مواضع مختلف او همیشه با حاشیه‌هایی همراه بوده است.

وی عموما در فتنه‌ها علیه جمهوری اسلامی موضع می‌گیرد و در مواقع دیگر خود را همراه منافع ملی نشان می‌دهد. عبدالحمید در فتنه سال ۸۸ مواضع کاملا تحریک‌آمیزی در شعله‌ور کردن آتش فتنه داشت. مواضع وی عموما با هدف تحریک شیعه و سنی در ایران صورت می‌گیرد به طور مثال، همین چند وقت پیش عامل شیوع کرونا در ایران را طلاب چینی جامعه‌المصطفی معرفی کرده بود. البته عبدالحمید شخصیت محافظه‌کاری دارد و بار‌ها نشان داده از چرخش مواضعش ابایی ندارد. در روز‌های اخیر نیز همزمان با فروکش کردن اغتشاشات در برخی نقاط کشور، عبدالحمید به یکباره با باز کردن یک پرونده اثبات‌نشده قدیمی، اقدام به تحریک اهل سنت در مسجد مکی کرد. وی در تازه‌ترین اقدام تحریک‌آمیز خود، روز ۱۳ آبان در نمازجمعه اهل سنّت زاهدان خطاب به نظام گفت: «رفراندومی فوری با حضور ناظران بین‌المللی برگزار کنید». برخی منتقدان وی می‌گویند، عبدالحمید چیزی از حاکمیت خواسته که در فقه اهل سنت اصلا وجود ندارد. عناد با حکومت مستقر در مذهب برادران اهل سنت نیز جزو بالاترین گناهان تئوریزه شده است. این افراد به سخنان عبدا... بن عمر بن خطاب درباره حکومت یزید اشاره می‌کنند که می‌گوید بالاترین گناه، شکستن بیعت با یزید است! منتقدان عبدالحمید به کنایه می‌گویند: مولوی عبدالحمید درحالی متعرض حاکمیت است که نظر صریح یکی از پیشوایان خود را زیر پا گذاشته است. عبدالحمید در وقایع اخیر روی لفظ آزادی نیز بسیار مانور داده است.

رابطه نزدیک با عربستان

عبدالحمید رابطه نزدیکی با خاندان آل‌سعود دارد و برخی نسبت او به جمهوری اسلامی ایران را با نسبت شیخ باقر النِمِر شیعی به حکام آل‌سعود مقایسه کرده‌اند. اما رفتار سعودی‌ها با شیخ نمر چگونه بود؟ شیخ نمر در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۷ از سوی نیرو‌های سعودی دستگیر شد. اتهام وی درخواست رسیدگی به قبرستان بقیع و به رسمیت شناخته شدن مذهب تشیع در عربستان سعودی بود! شیخ نمر در سال ۱۳۹۱ از آل‌سعود خواست انتخابات برگزار کنند. به دنبال این درخواست نیروی‌های امنیتی سعودی به سراغ شیخ نمر رفتند، چهار بار به پای او شلیک و شیخ را اسیر کردند. جلادان سعودی در سال ۱۳۹۴ شیخ‌نمر را به طرز وحشیانه گردن زدند و به شهادت رساندند. درحالی که نظرات شیخ نمر در موضوعات منطقه‌ای، بعضا متضاد با مواضع ایران بود. در مقابل، رژیم سعودی خفقانی مرگبار علیه شیعیان اعمال کرده تا جایی که در فرامینی تحت عنوان «پروتکل ویژه برگزاری مراسم عاشورا» خروج دسته‌های عزاداری امام حسین (علیه‌السلام) را ممنوع اعلام کرده است.

مسجد مکی زاهدان

پروژه تخریب و ساخت مجدد مسجد مکی زاهدان نیز با تامین مالی اعراب خلیج‌فارس از سوی عبدالحمید در سال ۱۳۸۹ انجام شد. خانه و مغازه‌های منطقه موردنظر در زاهدان با پول سعودی و امارات خریداری شد و زمین آن در اختیار ساخت مسجد مکی قرار گرفت. طرح ساخت نیز از عربستان آمد. این سخن گزافه نیست که عبدالحمید در جنوب‌شرق کشور یک امارت اسلامی برای خود ایجاد کرده و در حال سلطنت است.

جمهوری اسلامی حتی پخش زیارت عاشورا از تلویزیون را به دلیل جایگاه معاویه برای سنی‌های شرق کشور ممنوع کرده است و طی چهاردهه اخیر برای حفظ وحدت، چشم بر بسیاری از مسائل بست و سعی کرد برخی اخبار رسانه‌ای نشود تا بهانه‌ای به دست تفرقه‌افکنان شیعه و سنی نیفتد. برخی در واکنش به اظهارات اخیر وی گفتند: اگر مولوی عبدالحمید واقعا معتقد به آزادی است از ارتباطات فوق‌العاده خود با سعودی استفاده کند و اجازه ساخت مقبره برای ائمه شیعه و برگزاری انتخابات با حضور شیعیان عربستان را از بن‌سلمان بگیرد.
 
اظهارات تفرقه‌افکنانه عبدالحمید که گفته‌شده توسط کشور‌های خارجی به وی دیکته می‌شود این روز‌ها در حالی صورت می‌گیرد که اخیرا برخی مریدانش با او به عنوان امیرالمومنین (!) بیعت و او را واجب‌الاطاعه خواندند. به نظر می‌رسد در این برهه ماموریتی به عبدالحمید سپرده شده تا بتواند با تحریک اختلافات شیعه و سنی، بخشی از پازل تجزیه‌طلبان برای ایران را تکمیل کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی اطرافیان عبدالحمید به وی یادآوری کرده‌اند وحدت شیعه و سنی جزو اصول اعتقادی جمهوری اسلامی است و در این زمینه با افرادی که از این خط قرمز عبور کنند در هر لباس و مذهبی اعم از شیعه و سنی مدارا نخواهد شد.
 
روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۵ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها