بسیاری از پژوهشگران سعی دارند تا با ارائه اسپری بینی به مقابله با کووید-۱۹ بپردازند و به کابوس ابتلا به این بیماری پایان دهند.
کد خبر: ۱۳۸۵۵۸۵
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ طی دوره همه‌گیری کووید-۱۹، یک ویروس‌شناس"دانشگاه کلمبیا" به همراه همکارانش، از ترکیبی استفاده کرده‌اند که ممکن است کروناویروس را خنثی کند و حتی شاید عملکردی بهتر از آن داشته باشد. شاید بتوان این ترکیب را به سادگی و بدون نیاز به سوزن، در بینی اسپری کرد.

اسپری ابداع‌شده توسط این محققان، یکی از مجموعه اسپری‌های بینی پیشنهادی برای جلوگیری از ابتلا به کروناویروس است. این اسپری‌ها سریع اثر می‌کنند و به طور مکرر، شاید یک یا دو بار در روز، در محلی که ویروس برای نخستین بار در آن ظاهر می‌شوند یعنی در پوشش بینی و گلو استفاده می‌شود. برخلاف واکسن‌ها که سیستم ایمنی گیرنده را برای ایجاد محافظت بلندمدت آموزش می‌دهند، این اسپری‌ها ترکیبات کوتاه‌مدتی هستند که توانایی ویروس برای ورود به سلول‌ها را مستقیما مسدود می‌کنند. چندین گروه پژوهشی نشان داده‌اند که چنین اسپری‌هایی برای دفع عفونت کروناویروس در حیوانات مؤثر هستند.
بنا بر اعلام وبگاه مجله "نیچر" (Nature)، یک ایمنی‌شناس دانشگاه کلمبیا گفت: اگر این ترکیبات در انسان مؤثر باشند، می‌توانند به درمان‌های محدودی که پژوهشگران در برابر کروناویروس ایجاد کرده‌اند، افزوده شوند. واکسن‌ها از انسان در برابر کووید-۱۹ شدید محافظت می‌کنند، اما مهارت کمتری در پیشگیری از عفونت دارند. ضد ویروس‌های کنونی نیز به جای پیشگیری، فقط عفونت را درمان می‌کنند. این اسپری‌ها می‌توانند راه دیگری را برای جلوگیری از عفونت در کنار استفاده از ماسک، به‌ویژه در محیط‌های پرخطر مانند وی گفت: این اسپری‌ها به رغم امیدوارکننده بودن، راهی طولانی را در پیش دارند. بودجه و علاقه شرکت‌های داروسازی برای آزمایش‌های انسانی محدود شده است. این امر تا حدی به این دلیل است که آزمایش‌ها برای تعیین اثربخشی پیشگیری‌کننده‌ها، گسترده و گران هستند. اسپری‌ها باید به وظیفه دشوار پوشش دادن هر سطحی که ممکن است ویروس به آن بچسبد، دست یابند، زیرا هنگامی که ذرات یک ویروس به چند سلول وارد می‌شوند، عفونت به سرعت می‌تواند در مقیاس کامل پیشروی کند.

محققان برای آزمایش پپتید خود، آن را یک بار در روز و به مدت دو روز به بینی راسو‌های اهلی تزریق کردند و گروه تحت درمان را با راسو‌های دیگری که به کروناویروس آلوده بودند، در یک جا قرار دادند. هیچ یک از شش راسویی که پپتید را دریافت کردند، به ویروس آلوده نشدند، اما هر شش راسو که دوز دارونما دریافت کردند، آلوده شدند. محققان می‌خواهد پیش از آزمایش این پپتید در انسان، این نتایج را در مدل حیوانی دیگری مانند موش تکرار کند.
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها