نگاهی به تبعات کمبود گاز و بحرانی که در حال آشکارشدن است

صدای ورشکستگی صنایع اروپا

با وجود کاهش قیمت گاز در اروپا طی روز‌های گذشته، صنایع به‌ویژه صنایع شیمیایی اروپا دچار بحران بزرگی شده‌اند؛ مسأله‌ای که به ایجاد یک بحران در قاره‌سبز انجامیده است. اروپا بیش از پنج دهه است که به گاز طبیعی وابسته بوده و این گاز خوراک صنایعی است که توسعه اقتصادی کشور‌های این قاره را رقم زده‌اند. در این میان بیش از ۴۰درصد گاز اروپا را روسیه تامین می‌کرد که با توجه به تحریم این کشور، نه‌تن‌ها کمبود گاز در اروپا به‌وجود آمده، بلکه قیمت آن نیز نسبت به دو سال گذشته افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۳۸۵۲۸۷
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش سه‌ماهه بازار گاز اعلام کرد: بازار‌های جهانی گاز طبیعی از سال۲۰۲۱ با محدودیت عرضه روبه‌رو شده‌اند و انتظار می‌رود مصرف جهانی گاز، امسال در نتیجه کاهش ۱۰درصدی تقاضا در اروپا و ثابت‌ماندن تقاضا در منطقه آسیا - اقیانوسیه، به میزان ۰.۸درصد کاهش پیدا کند. پیش‌بینی می‌شود مصرف جهانی گاز سال میلادی آینده تنها ۰.۴ درصد رشد کند. در اروپا، مصرف گاز در هشت‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ در مقایسه با مدت مشابه سال میلادی گذشته، ۱۰درصد کاهش یافت که تحت تاثیر کاهش ۱۵درصدی تقاضا در بخش صنعتی به‌دلیل کاهش تولید در واکنش به افزایش قیمت گاز بود. در این میان اروپا به نوبه خود به‌دنبال متنوع‌کردن واردات گاز از روسیه است و موفق شده این وابستگی را کمتر کند. براساس گزارش اویل پرایس، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا هفته گذشته در سخنرانی سالانه اتحادیه اروپا گفته بود سال گذشته ۴۰درصد از واردات گاز ما از روسیه بود و اکنون به ۹ درصد واردات خط لوله‌ای کاهش پیدا کرده است.

بحران در صنایع

به‌جز مصرف‌کنندگان خانگی گاز در اروپا، صنایع بیشتر از سایر گروه‌های مصرف‌کننده گاز آسیب دیده‌اند. موضوعی که باعث می‌شود هزینه تولید کالا‌های صنعتی و مصرفی در این قاره افزایش یابد و به تورم دامن بزند. یکی از مهم‌ترین صنایعی که توانسته در اروپا اقتصاد این قاره را متحول کند صنایع شیمیایی است و غول این صنایع، شرکت آلمانی باسف است. این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت صنعت پتروشیمی دنیا در یک دهه اخیر شناخته می‌شود. لاستیک و پلاستیک، پلیمر‌های کاربردی، پلیمر‌های مهندسی، فوم‌ها، پلیمر‌های زیست‌تخریب‌پذیر، رنگ و پوشش، ساخت‌وساز، الکتریک و الکترونیک و... عمده محصولات تولیدی این شرکت آلمانی است. باسف حالا اعلام کرده کاهش شدید درآمد این شرکت د ر سه‌ماهه سوم سال‌جاری به خاطر بالارفتن قیمت گاز د ر اروپا بوده است.

مارتین برودرمولر، مدیرعامل باسف طی بیانیه‌ای گفته قیمت گاز د ر اروپا پنج تا شش‌برابر آمریکاست. ا ز ماه ژانویه تا سپتامبر سال‌جاری کارخانه‌های این شرکت د ر اروپا ۲.۲میلیارد دلار هزینه‌هایبیشتری داشته‌اند.

هشدار سخت

قیمت بالای گاز در اروپا به صنایع آلمان و سایر مناطق این قاره آسیب رسانده و شرکت‌های مختلف تولید خود را محدود یا متوقف کرده‌اند. صنایع مختلف هشدار داده‌اند کاهش تولید، زنجیره‌های عرضه و تولید را نابود می‌کند. دولت‌ها در تلاش برای ذخیره‌سازی گاز کافی برای فصل زمستان هستند و در این بین سعی دارند هم از فشار افزایش قیمت‌ها بر خانواده‌ها بکاهند و هم مانع نابودی صنایع و موج ورشکستگی شرکت‌های انرژی شوند.
مدیران شرکت‌های صنعتی می‌گویند تقریبا ۴۵درصد از تولید اقتصادی ما صادرات است. به‌دلیل قیمت بالای انرژی در آلمان، این شرکت‌ها مجبورند محصولات خود را گران‌تر از رقبای خود در آمریکا بفروشند.

درعین‌حال، بسیاری از شرکت‌ها هنوز از ضرر‌های ناشی از بحران کرونا رنج می‌برند. به همین دلیل فراتزشر نگران است که بسیاری از شرکت‌ها، به‌ویژه در بخش‌های انرژی‌بر، نتوانند در این زمینه مقاومت کنند.
طبق بررسی‌ها، دیگر صنایع وابسته به انرژی در اروپا مانند صنایع شیمی، اتومبیل، سیمان، کاشی و سرامیک و بسیاری صنایع دیگر، با قیمتِ سرسام‌آور گاز طبیعی مواجهند.

در چنین شرایط دشوار و نومیدکننده‌ای صنایع اروپایی مجدانه در حال جست وجوی محل دیگری برای جابه‌جایی تولیدشان هستند و با این رویکرد، آن‌ها در درجه نخست به کشور‌هایی جذب می‌شوند که وابستگی به واردات انرژی نداشته باشند، از ثبات بیشتری در بهای انرژی برخوردار بوده و حمایت دولتی قدرتمندی داشته باشند.
درهمین‌باره فاتح بیرول، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی گفته است: بزرگ‌ترین قربانیان بحران انرژی در دنیا، اقتصاد‌های نوظهور و کشور‌های درحال‌توسعه مخصوصا کشور‌های واردکننده نفت در آفریقا، آسیا و آمریکای‌لاتین هستند. در حالی انگلیس فقط برای ۹روز گاز ذخیره‌شده دارد که ذخایر گاز آلمان نیاز ۸۹روز این کشور را کفاف می‌دهد و ذخایر گازی فرانسه هم برای ۱۰۳روز این کشور کافی است و در هلند برای۱۲۳روز گاز ذخیره‌شده وجود دارد.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها