دکتر امیر یزدیان، پژوهشگر حوزه سواد رسانه‌ای در گفتگو با «جام‌جم»:

سواد رسانه‌ای نمی‌گذارد با هر جریانی همراه شویم

دختر است دیگر! سرچشمه لطافت و ظرافت و احساس؛ دختری که از زمان کودکی مهر و عواطف مادرانه در وجودش گره خورده و این مهر و عطوفت را نسبت به عروسک‌ها و همبازی‌هایش نشان می‌دهد. دختری که نیازمند آرامش و اطمینان پدر، مادر و خانواده است و اگر این مهر و اطمینان و اعتماد به نفس را از خانواده بگیرد تا آخر عمر در برابر تندباد‌های جامعه و چالش‌های موجود واکسینه خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۸۵۰۵۶
نویسنده کبری فرشچی - گروه جامعه
اما آیا در جامعه امروز دختران ما از اعتماد به نفس کافی برخوردار هستند؟ چرا زنان و دختران ما در جراحی‌های زیبایی و مصرف لوازم آرایش در دنیا رکورددارند؟ چه چیزی موجب می‌شود دختر جوان با وجود لطافت و زیبایی جوانی و دخترانه‌اش، احساس کند نمی‌تواند با چهره طبیعی خود در جامعه ظاهر شود؟
و هنگامی که جلوی آینه می‌ایستد احساس کند زیبایی‌اش نقص دارد و برای تکمیل این نواقص نیازمند استفاده از لوازم آرایش و حتی عمل‌های جراحی است؟

تمام این‌ها نشان‌دهنده آن است که در کنار تبلیغات رسانه‌ای، شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و الگودهی رسانه‌ها با برجسته‌سازی چهره‌ها و مانکن‌های هالیوودی به عنوان الگوی استاندارد زیبایی، انگار برخی ساختار‌های اجتماعی و تربیتی ما هم دچار چالش جدی است. انگار برخی خانواده‌ها نتوانسته‌اند آن طور که باید و شاید به دختران‌شان اعتماد به نفس بدهند و شخصیتی کامل و با عزت نفس از فرزندان و به‌خصوص دخترشان بسازند. به گونه‌ای که آن‌ها خود را همان‌گونه که هستند بپذیرید و باور کنند و به جای تکیه بر ظواهر توانمندی‌های خودشان را تقویت کنند. خانواده‌ها باید به فرزندان خود و به ویژه دختران خود این موضوع را تفهیم کنند که ارزش انسان‌ها به تلاش و کوشش و پرورش توانمندی‌های آنهاست، نه زیبایی‌های ظاهری.

از سوی دیگر همه ما آدم‌ها مخلوقات منحصربه‌فرد خدا هستیم و خدا هرکس را به زیباترین وجه ممکن آفریده است. پس برای زیباشدن نیازی به عمل‌های جراحی یا استفاده افراطی از لوازم آرایش نیست.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها