گفتگو با «نسرین شاهی» نایب قهرمان پاراتیراندازی جهان

شوک‌شیرین سهمیه مستقیم پاریس

هانیه رستمیان، سهمیه المپیک ۲۰۲۴ را کسب کرد

بانوی ایرانی، اولین مسافر پاریس

تیراندازی زنان ایران همیشه پای ثابت خبر‌های خوش در ورزش کشور است. کسب مدال‌های تاریخی در بازی‌های آسیایی و رقابت‌های جهانی، نشستن روی نیمکت مربیگری تیم‌های آسیایی و اروپایی، حضور پرتعداد در بازی‌های المپیک و... همه اتفاقات خوبی بوده که در یک دهه اخیر فضای این رشته را دگرگون کرده است.
کد خبر: ۱۳۸۴۳۲۶
این روز‌ها نیز با نزدیک شدن به المپیک ۲۰۲۴ پاریس اخبار امیدوار کننده‌ای از نماینده‌های تفنگ و تپانچه زن ایرانی نیز زودتر از بقیه رشته‌ها شنیده می‌شود. صحبت از هانیه رستمیان است. عضو تیم‌ملی تپانچه که دو روز پیش موفق شد در رقابت‌های قهرمانی جهان در مصر به سهمیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ برسد. هانیه در مرحله مقدماتی تپانچه ۲۵ متر، با ثبت ۵۸۸ امتیاز و شکستن رکورد خود، به عنوان نفر دوم به جمع ۸ نفر پایانی صعود کرد و در نهایت به عنوان نفر پنجم جواز صعود به بزرگترین فستیوال ورزشی دنیا را گرفت. تیرانداز مازنی در حالی به این سهمیه ارزشمند دست یافت که تا الان هیچ ورزشکار ایرانی موفق به کسب ورودی المپیک نشده است؛ بنابراین او با عملکرد در خورتوجهش در مصر چراغ کاروان ورزش ایران را برای شرکت در المپیک ۲۰۲۴ روشن کرد.

هانیه رستمیان که تجربه حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را دارد، حالا برای دومین‌بار در آستانه شرکت در این آوردگاه حساس قرار دارد. هانیه در حالی در توکیو به عنوان پرچمدار کاروان ورزش ایران هم برگزیده شد که پیش از این نیز برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۲ توکیو این تیراندازان بودند که اولین سهمیه ورزش کشور را به ارمغان آوردند. نجمه خدمتی عضو باسابقه و مدال‌آور تیم‌ملی تفنگ در آن مقطع با راهیابی به فینال جام‌جهانی چین و رتبه پنجمی، المپیکی شد.

متخصص تفنگ ایران در اروپا

مسابقات تیراندازی انتخابی بازی‌های المپیک چندی پیش با رقابت‌های قهرمانی اروپا آغاز شد. تعداد سهمیه‌های المپیک قابل توزیع در این رقابت‌ها، ۸ سهمیه در بخش مردان و زنان بود که ۲ زن از دانمارک و جمهوری چک در رشته تفنگ سه وضعیت توانستند المپیکی شوند. نکته در خور توجه این پیکار‌ها قهرمانی ایبسن، زن تیرانداز دانمارکی بود که با هدایت الهام هاشمی، مربی ایرانی به عنوان اولین نفر در تفنگ سه وضعیت سهمیه المپیک پاریس را به دست آورد. هاشمی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو سرمربی تیم ملی تفنگ ایران بود که کارنامه قابل قبولی از خودش به جا گذاشت. طوری که از شش سهمیه تیراندازی ایران در المپیک توکیو، چهار سهمیه را نمایندگان او در تیم تفنگ به دست آوردند.

پیشتازی زنان تیرانداز در همه ادوار المپیک

تیراندازی جزو معدود رشته‌های ورزش کشور بوده که از ابتدای شکل‌گیری فدراسیون آن، بانوان همیشه سهم بیشتری از مردان در مدال‌آوری میادین آسیایی و جهانی و حضور در بازی‌های المپیک داشته‌اند. اولین حضور این رشته به بازی‌های المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا برمی‌گردد. بعد از پیروزی انقلاب لیدا فریمان اولین نماینده بانوان ایران در بازی‌های المپیک بود که پرچم‌داری کاروان را هم بر عهده داشت. منیژه کاظمی در همین رشته دیگر نماینده ایران در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی بود. نسیم حسن‌پور نیز در المپیک ۲۰۰۴ آتن شرکت کرد. در این سه دوره ایران با سهمیه وایلد کارت به المپیک‌ها رفت، اما برای المپیک ۲۰۱۲ تیراندازان زن ایرانی در رقابت‌های انتخابی المپیک شرکت کردند که به نتایج خیره‌کننده‌ای رسیدند. این‌بار علاوه بر بانوان، مردان هم خود را به جمع این بازی‌ها اضافه کردند. ابراهیم برخورداری در کنار الهه احمدی و مه‌لقا جام‌بزرگ جواز شرکت در المپیک لندن را گرفت. احمدی در این بازی‌ها در تفنگ ۱۰ متر به عنوان ششمی رسید و دو نماینده دیگر از دور رقابت‌ها حذف شدند. در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو، پوریا نوروزیان، الهه احمدی، مه‌لقا جام‌بزرگ، نجمه خدمتی و گلنوش سبقت‌اللهی المپین‌های تیراندازی ایران بودند. بهترین عنوان را در این بازی‌ها احمدی و خدمتی به دست آوردند که هر دو در تفنگ بادی ۱۰ متر به ترتیب ششم و هشتم شدند. المپیک ۲۰۲۰ توکیو اوج هنرنمایی تیراندازان ایرانی بود. جایی که با کسب شش سهمیه هم ردیف کشتی، ورزش اول کشور راهی این بازی‌ها شدند و اولین مدال تاریخ این رشته نیز در این میدان حساس به دست آوردند. نجمه خدمتی، هانیه رستمیان، آرمینا صادقیان، فاطمه کرم‌زاده، مهیار صداقت و جواد فروغی شش المپینی بودند که در توکیو حاضر شدند و در نهایت توسط فروغی توانستند به مدال ارزشمند طلا برسند. از مجموع ۱۷ دوره‌ای که ورزش ایران در باز‌ی‌های المپیک شرکت داشته، زنان در ۹ دوره شانس این را داشته‌اند که به این آوردگاه اعزام شوند. در این میان تیراندازی تنها رشته‌ای است که بیشترین و پرتعداد‌ترین حضور را در بین رشته‌های ورزشی بانوان داشته است. باید دید آیا برای المپیک پاریس رکورد شش سهمیه آن‌ها شکسته می‌شود یا نه.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها