سهم پرستاران از قصه‌های تلویزیونی

سیمای سپیدجامگان در جعبه‌ جادو

گفت‌وگوی «جام‌جم» با کارگردان و بازیگران سریال آزادی مشروط که از اول آبان پخش می‌شود

آزادی‌مشروط با طنزکرونایی

یکی از تولیدات جدید مرکز سیمافیلم، سریال تلویزیونی «آزادی مشروط» است که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود ده نمکی ساخته شده و از اول آبان روانه آنتن شبکه یک سیما می‌شود. ده‌نمکی، کارش را با ساخت مستند فقر و فحشا شروع کرد.
کد خبر: ۱۳۸۴۰۶۶
نویسنده فاطمه عودباشی و زینب علیپورطهرانی - گروه رسانه

آزادی‌مشروط با طنزکرونایی

بعد از آن سراغ ساخت آثار سینمایی رفت و در طول سال‌های فعالیتش دو مجموعه تلویزیونی «دارا و ندار» و «معراجی‌ها» را کارگردانی کرد. هر دو اثر، طنز بود. ده نمکی بعد از ساخت چند اثر سینمایی، سال۹۹ سراغ یک موضوع امنیتی، پلیسی و جاسوسی رفت و سریال دادستان را کارگردانی کرد که به مفاهیمی همچون عدالتخواهی، نفوذ و مفاسد اقتصادی پرداخت. حالا این کارگردان که همیشه کارهایش با اقبال مخاطبان روبه رو شده، سراغ یک قصه طنز از جنس کرونایی‌اش رفته است.

ممکن است از خودتان بپرسید قضیه سریال کرونایی چیست؟ باید بگوییم آزادی مشروط یک سریال با محوریت طنز درباره فعالیت گروه‌های جهادی، کادر درمان و پرستاران در ایام کرونا و مصائب و شیرینی‌های این دوران است که مسعود ده‌نمکی تهیه و کارگردانی آن را به عهده دارد. شخصیت‌های محوری این سریال هم سه زندانی است و از ویژگی‌های متمایز این سریال می‌توان به تعدد بازیگران و لوکیشن‌ها اشاره کرد. ده نمکی برای ساخت این مجموعه از ۲۴۰ هنرمند بهره برده است. همین بهانه‌ای شد تا با مسعود ده‌نمکی، سازنده این سریال ۵۲ قسمتی و محمود مقامی، عباس محبی، حسین رفیعی، شهین تسلیمی، پرویز فلاحی پور، مهران رجبی، محمدرضا حسینی بای، پوراندخت مهیمن و علیرضا جاویدنیا، بازیگران مجموعه به گفتگو بنشینیم.


کام مردم را تلخ نمی‌کنیم

سریال آزادی مشروط به کارگردانی و تهیه کنندگی مسعود ده نمکی، اردیبهشت امسال در لوکیشنی نزدیک امامزاده حیدر در کرج با حضور برخی بازیگران همچون علیرضا استادی، مهران رجبی، پوراندخت مهیمن و... کلید خورد. این سریال که به موضوع کرونا می‌پردازد، چندماه روند پیش تولید خود را طی کرد. مسعود ده‌نمکی در پاسخ به این سؤال که شما معمولا در آثاری که می‌سازید دست روی موضوعات اجتماعی مبتلا به جامعه می‌گذارید، این بار قرار است چه پیامی به مخاطبان تان منتقل کنید به جام‌جم می‌گوید: در سریال آزادی مشروط ما دست روی یک موضوع خاص گذاشتیم و از زاویه‌ای تازه به موضوع کرونا در کشور پرداختیم. البته رنگ و لعاب قصه و کار برای مخاطبان متفاوت خواهد بود، زیرا سعی کرد‌ایم یک قصه روان و جذاب را جلوی دوربین ببریم. با توجه به این که کرونا، موضوعی خاص به شمار می‌رود، همین باعث شده تا فضای متفاوتی در کار خلق شود. به همین دلیل پیش بینی من این است تا بتوانیم یک سریال خاطره‌انگیز برای مردم به تصویر بکشیم.

این کارگردان در پاسخ به این سؤال مبنی بر این که چطور زبان طنز را برای سریال آزادی مشروط انتخاب کرده اید، توضیح می‌دهد: روز‌های کرونا به‌اندازه کافی تلخ و گزنده بود و ما نمی‌خواستیم کام مردم را تلخ کنیم، به همین دلیل از زبان طنز بهره بردیم و به فعالیت گروه‌های جهادی، کادر درمان و پرستاران در ایام کرونا، مصائب و شیرینی‌های این دوران پرداختیم.

وی درباره این‌که چطور یک موضوع تلخ را با زبان شیرین سعی کرده اید به تصویر بکشید، می‌افزاید: در آثار قبلی‌ام نیز از زبان طنز برای موضوعات تلخ و ناراحت کننده بهره برده بودم. به هر حال جنگ و اسارت هم تلخ بود، اما وقتی قرار شد با این محوریت کار بسازم باز هم زبان طنز و شیرین را انتخاب کردم. فکر نمی‌کنم دیگر از جنگ، اسارت و... تلخ‌تر هم داشته باشیم. در دوران کرونا هم اتفاقات تلخ رخ داد، اما سعی کردیم زبانی را برای این سریال انتخاب کنیم که مردم دوست داشته باشند. ما در این مجموعه به زحماتی که گروه‌های جهادی و کادر درمان کشیده‌اند، پرداخت کرده‌ایم. قصد داریم این کار برای همیشه در خاطر نسل‌های بعدی بماند. به همین دلیل مخاطبان با تماشای این اثر، شاهد یک درام طنازانه هستند.

این هنرمند ادامه می‌دهد: ضمن این‌که یکی از ویژگی‌های مردم ایران، طنازی هایشان است که در هر موقعیتی شاهد روحیه طنازانه هستیم که در فضای مجازی کلیپ‌های آن‌ها دست به دست می‌شود؛ بنابراین ما هم سعی کردیم این طنازی‌ها را در دوران کرونا به تصویر بکشیم.

نکته قابل تامل این است که ده‌نمکی برای ساخت این سریال، سراغ ۲۴۰ هنرمند رفته و نمی‌توان گفت کدام هنرمند نقش اصلی را بازی می‌کند، زیرا همه نقش‌ها یکسان نوشته شده و یک اثر گروهی است. یکی دیگر از ویژگی‌های مجموعه، تعدد لوکیشن‌هاست که به جذابیت کار اضافه کرده است. تمام صحنه‌های این سریال در تهران و کرج ضبط می‌شود. فیلمنامه این سریال ۵۲ قسمتی را کریم خودسیانی و شهاب عباسی نوشتند و سرپرست نویسندگان هم خود ده‌نمکی است.

ده نمکی در پاسخ به این سؤال که طنز این مجموعه موقعیت است یا کلامی، بیان می‌کند: ما از ترکیب هر دوی این‌ها استفاده کردیم تا چاشنی کار اضافه شود.

قصه سریال آزادی مشروط درباره سه زندانی است که به‌دلیل جرمی که دارند در زندان به سر می‌برند، اما ورود کرونا باعث شده تا آن‌ها آزادی مشروط داشته باشند و بتوانند با خدمت کردن، بخشی از دوره محکومیت‌شان را جبران کنند. حالا ممکن است این سؤال برای‌تان پیش بیاید کدام یک از هنرمندان، نقش این سه زندانی را بازی می‌کنند؟ ده نمکی برای این سه نقش، سراغ سه هنرمندی رفته که هیچ وقت کنار هم بازی طنز نداشتند، حتی قابل تصور هم نبوده‌است. او برای این سه نقش علی مسعودی، سروش جمشیدی و علیرضا استادی را انتخاب کرده‌است؛ سه بازیگری که در کارنامه‌شان نقش‌های متفاوت به چشم می‌خورد و حالا هر سه کنار هم قرار گرفته‌اند و می‌خواهند نقش‌آفرینی متفاوتی برای بینندگان تلویزیون داشته‌باشند.

ده‌نمکی در پاسخ به این سؤال که چطور به انتخاب این‌ها رسیده، عنوان می‌کند: معمولا سعی می‌کنم از بازیگران برای نقش‌هایی استفاده کنم که قبلا مخاطبان آن‌ها را در چنین نقش‌هایی ندیده‌اند. این اتفاق در فیلم سینمایی اخراجی‌ها هم رخ داده‌بود. در سریال آزادی‌مشروط هم از ترکیب بازیگرانی که طنز کار کرده و در آثار جدی بازی می‌کنند هم استفاده کردم. ضمن این‌که هم از بازیگران جوان بهره برده‌ام و هم پیشکسوت. ضمن این‌که تعدادی از بازیگران هم برای نخستین بار است جلوی دوربین حاضر می‌شوند که استعداد خوبی در این عرصه دارند و می‌توانند راهی دیگر کار‌های نمایشی شوند. من در کارهایم ظرفیتی برای جوانان فراهم می‌کنم. باید میدان به بازیگران داده‌شود و از ظرفیت‌هایشان استفاده شود. در این سریال مخاطبان چهره‌های جدیدی از بازیگران خواهنددید. به عنوان مثال پرویز فلاحی‌پور در این سریال بازی متفاوتی دارد.

این کارگردان با اشاره به این‌که یک اثر طنز در مرحله اول باید مخاطب را سرگرم کند، ادامه می‌دهد: هدف اول هنر باید سرگرم‌سازی مخاطبان باشد که کار بسیار سختی هست و در کنارش باید اثر بار مفهومی داشته باشد. در سریال آزادی مشروط هم از مسائل کادر درمان، گروه‌های جهادی و مرارت‌هایی که کشیده‌اند، خواهیم گفت. ضمن این‌که در این سریال ما به طبقات اجتماعی متفاوت پرداخته‌ایم و نمایندگان طبقات را در این سریال خواهیددید.

وی در پاسخ به این سؤال که شما در کارهایتان نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی روز هم نقد می‌کنید و آن را به تصویر می‌کشید. آیا این اتفاق در سریال آزادی مشروط هم روی داده‌است، توضیح می‌دهد: من سعی کرده‌ام با چنین مسائلی از زبان طنز و شوخی استفاده کنم و در سریال آزادی مشروط هم به کمبود‌هایی که در دوران کرونا داشتیم، بی‌تدبیری‌هایی که گاهی رخ می‌دهد و... هم در قالب شوخی بپردازیم. همچنین با مردم هم برای رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و... هم شوخی می‌کنیم. در مجموع سعی کرده‌ایم اثر خوش‌ساختی را برای مخاطبان تهیه کنیم.

نمایشگاه ماشین دارم

علیرضا جاویدنیا را بیشتر به عنوان گوینده رادیو می‌شناسیم، اما او تجربه بازی در تلویزیون و سینما را هم داشته است. از جمله بازی در مجموعه‌های «محاکمه»، «خانه سبز» و «کارآگاه علوی». او که این روز‌ها برنامه «شب جاوید» را هم در رادیو دارد، درباره حضورش در این مجموعه می‌گوید: حضور من در این کار کوتاه است و مثل بازیگران دیگر حضور پررنگی ندارم. فقط در این حد می‌توانم بگویم که من نقش کسی را بازی می‌کنم که نمایشگاه اتومبیل دارد. البته از این دست نقش‌ها در رادیو تیپ گرفته بودم و کار کردم و با آن آشنا هستم. با این حال فکر می‌کنم کار جالبی خواهدشد. چون به بحث کرونا با زبان طنز پرداخته شده‌است. همه دنیا هم که درگیر این بیماری و عواقبش بودند؛ بنابراین مخاطبان بسیاری با این سریال ارتباط برقرار خواهندکرد.

وی در ادامه با بیان خاطره‌ای عنوان می‌کند: من در این سریال با آقای پرویز فلاحی‌پور کار کردم که پیش از این هم تجربه همکاری داشتیم و اتفاقا خیلی هم از این بابت خوشحالم. خاطره جالبی هم برایتان تعریف کنم. روز اول که از دور آقای ده‌نمکی را دیدم، با رفیق قدیمی‌ام عباس محبی اشتباه گرفتم. چون به نظرم از دور خیلی به هم شباهت دارند و این را به آقای ده‌نمکی گفتم و ایشان هم خندید. جاویدنیا در پایان هم بیان می‌کند: من سال‌هاست در هیچ سریال تلویزیونی بازی نکرده‌ام. چون یک سری مسائل در این حرفه وجود دارد که برایم ناخوشایند بود. ضمن این‌که عده‌ای این جمله را درباره ما به کار می‌برند که می‌گویند فلانی رادیویی است.

همان حسینی بای بدون گریم هستم

قطعا محمدرضا حسینی‌بای را می‌شناسید. خبرنگاری که گزارش‌هایش از بخش‌های خبری به خصوص «۲۰:۳۰» شبکه دو پخش می‌شود و برخی از آن‌ها نیز با توجه به موضوعی که دارند، بار کمدی به همراه دارد و بار‌ها در فضای مجازی توسط کاربران بازنشر شده‌است. او در چند اثر نمایشی حضور کوتاهی در نقش خبرنگار داشته. از جمله مجموعه‌های «دودکش» و «میانبر». حال درباره حضورش در این مجموعه نیز می‌گوید: من و تعدادی از همکاران جزو خبرنگارانی بودیم که از دوران کرونا تا به امروز اغلب گزارش‌هایمان با این مضمون بود و با این فضا آشنا هستیم؛ بنابراین در این سریال هم نقش خبرنگاری را بازی می‌کنم که درباره کرونا گزارش می‌گیرد. من هم در این سریال همان حسینی‌بای هستم؛ بدون گریم و لباس خاصی که فقط جلوی دوربین آقای ده‌نمکی رفته‌ام. یعنی نقش خودم را با همان نام و گزارش‌ها در این سریال بازی کرده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: جالب است بدانید همان صحنه‌هایی را که من گزارش گرفته‌ام، در این سریال تکرار می‌شود. مثلا صحنه‌هایی که در قبرستان و غسالخانه و بیمارستان هست، برای من در این سریال تداعی شد. آقای ده‌نمکی به من خیلی اعتماد کرد و از من خواست در این سریال در نقش خودم بازی کنم. با این‌که خودشان به همه مسائل اشراف دارند، گاهی به لحاظ خبری و آنچه در آن دوران رقم خورده از ما مشاوره هم می‌گرفت.

بای درباره بداهه‌گویی‌اش در این سریال هم توضیح می‌دهد: من در این کار دیالوگ داشتم و برای شخصیت حسینی‌بای در لوکیشن‌های مختلف متن نوشته‌بودند. فکر می‌کنم بیننده، چون پیش‌زمینه ذهنی از گزارش‌های ما در دوران کرونا دارد، وقتی ما را در این سریال می‌بیند، برایش باورپذیرتر است. در آن دوران اغلب گزارش‌های من درباره کرونا بود و مردم می‌دیدند از نزدیک با این قضیه برخورد کرده‌ام. وارد بیمارستان و غسالخانه می‌شدم. البته من هنوز هم درباره کرونا گزارش می‌گیرم.

حقیقت با چاشنی طنز

مهران رجبی یکی از بازیگرانی است که در آثار ده‌نمکی همواره حضور پررنگی دارد. وی بازیگر سریال‌های وضعیت زرد، بوتیمار، گیله‌وا، لیسانسه‌ها، معراجی‌ها و پرده‌نشین است. او که نقش یک روحانی را در این مجموعه بازی کرده، می‌گوید: با توجه به ظرفیت و قصه جدیدی که این سریال دارد، تصمیم گرفتم در آن بازی کنم. چون معتقدم از کار‌هایی که در آن حرف‌های جدیدی برای گفتن دارد، باید حمایت شود. زیرا تماشاگر نیاز به شنیدن حرف‌های جدید دارد. بندگان خدا چقدر باید حرف‌های تکراری بشنوند و قصه‌های تکراری ببینند. نکته بعد، گروه جوان و باانگیزه آن بود؛ چه در پشت صحنه و چه جلوی دوربین. در این کار شاهد بودم که اگر به عوامل جوان و البته باتجربه اعتماد کنند، همان گونه که در گذشته این اتفاق برای ما رخ داد، اتفاق‌های بسیار خوبی رقم می‌خورد و سطح کیفیت سینما و سریال‌های تلویزیونی را چند پله بالا می‌برد.

رجبی در ادامه درباره نقشش توضیح می‌دهد: من در سینما و تلویزیون بیش از ۱۰بار نقش روحانی را بازی کرده‌ام. اما در این سریال نقش حاج‌آقا هروی را ایفا کرده‌ام که کمی متفاوت از بقیه است. البته نقش‌ها خودشان این تفاوت را ایجاد می‌کنند. هدایت کارگردان هم در این زمینه بی‌تاثیر نیست. اما از آنجا که داستان این سریال واقعیت دارد و موضوع درباره کروناست، فضای کار تلخ می‌شد؛ بنابراین دست اندرکاران این مجموعه سعی کردند کمی طنز را چاشنی این سریال قرار دهند تا از تلخی آن روز‌ها کاسته شود. به هر حال خیلی‌ها عزیزان‌شان را به خاطر این بیماری از دست داده‌اند و کسی خاطرات شیرینی از آن روز‌ها ندارد. مدام تلخی، خانه‌نشینی، نگرانی و استرس به همراه داشت؛ بنابراین این سریال قرار است کمی مردم را بخنداند. من فکر می‌کنم تنها نکته مثبت این بیماری ماسک‌زدن است. فکر می‌کنم آمار ابتلا به آنفلوآنزا در این دو سه سال صفر شده بود. آن هم به خاطر استفاده مردم از ماسک است که بهترین اتفاق دوران کرونا بود.

وی همچنین می‌افزاید: جذاب‌کردن اثر با زبان طنز به دیده‌شدن سریال خیلی کمک می‌کند. آن هم چنین موضوع تلخی که برای یادآوری‌اش لازم بود از زبان طنز استفاده شود. از طرفی مردم نیاز دارند که لبخند بزنند. ما انتظار قهقهه‌زدن نداریم. اما به هر حال فکر می‌کنم این مجموعه بتواند لبخند روی لب مخاطب بنشاند. چون دوستان طنازی که در این سریال حضور دارند، این اتفاق را مضاعف می‌کنند. در این سریال، حاج‌آقا هروی، آدمی پسندیده و معقول است. اما بار اصلی طنز روی دوش دوستان دیگر است. تعامل با این آدم‌های طناز در طول داستان، خودش طنزآفرین شده و فضای دلنشینی را برای مخاطبان ایجاد می‌کند.

لحن نقادانه برای روز‌های سخت

پرویز فلاحی‌پور که این اواخر مجموعه «بی‌نشان» را در شبکه سه داشت و این روز‌ها «آتش سرد» را در شبکه دو دارد، از جمله بازیگرانی است که در قالب نقش‌های مختلف بازی کرده و همواره به دل مخاطب نشسته است؛ از نقش قاضی گرفته تا پلیس و خبرنگار. او در این مجموعه نقش یک جهادگر را بازی می‌کند که پیرامون این نقش می‌گوید: من در این کار نقش طا‌ها مرادی را بازی می‌کنم که مسئول جهادگران محله و یکی از امنای محله است که در دوران کرونا سعی می‌کنند به مردم کمک کنند.

وی ادامه می‌دهد: در این مجموعه یادی از همه کسانی که به خاطر کرونا جان‌شان را از دست دادند، می‌شود. مثل پزشکان و پرستاران و جهادگرانی که جان‌شان را برای کمک به مردم و مقابله با این بیماری گذاشتند. البته به موضوع تلخ کرونا با زبان طنز پرداخته شده تا کمی از این تلخی گرفته شود و مردم هم با دیدن ماجرا‌های این داستان لبخند بزنند. مثل شخصیتی که من در این کار بازی می‌کنم و اصلا کمدی و طنز نیست. ولی با لهجه و گویشی که من در این سریال صحبت می‌کنم، کمی آن را شیرین و بانمک کرده‌ام. البته خیلی نخواستم که مشخص شود با چه زبانی صحبت می‌کنم که مبادا قومیتی از این موضوع دلخور شود. از طرفی می‌خواستم جدی بازی کنم، اما با وجود بازیگران کمدی که در این کار حضور دارند، بازی جدی من خیلی با بچه‌های دیگر همراه نبود؛ بنابراین یک مقدار نمک به شخصیت طا‌ها مرادی اضافه کردم.

او در ادامه درباره همکاری‌اش با مسعود ده‌نمکی در این سریال توضیح می‌دهد: ده‌نمکی کارگردان کاربلدی است، جو خوبی در پشت صحنه ایجاد کرده و به طور معمول در روند تولید و فیلمبرداری رابطه خوبی با عوامل ایجاد می‌کند، این رابطه خوب باعث شده تا پشت صحنه آرام و حرفه‌ای را تجربه کنیم.

فلاحی‌پور درباره ویژگی‌های این سریال هم بیان می‌کند: یکی از نقاط قوت سریال آزادی مشروط فیلمنامه آن است. فیلمنامه توانسته به خوبی قصه را پیش ببرد و در این مسیر کاراکتر‌های بسیار خوبی را به داستان اضافه کرده است. روایتی از روز‌های سخت کرونا که مثل همیشه لحن نقادانه ده‌نمکی را به همراه دارد. از نظر من پرداختن به کادر درمان و همچنین گروه‌هایی که در دوران کرونا برای مهار این بیماری مهلک هم‌قسم شدند یکی از واجبات است، زیرا شاید مردم از نزدیک ندانند که این افراد در این دوران چه سختی‌ها و زحماتی را متحمل شدند، به نظر من آزادی مشروط می‌تواند بخشی از این رشادت‌ها را به خوبی به نمایش بگذارد.

نقش مادر شهید را بازی می‌کنم

شهین تسلیمی یکی از مادران مهربان و جدی مجموعه‌های تلویزیونی است که تاکنون در آثار بسیاری، چون زن‌بابا، دزد و پلیس، کیمیا، دردسر‌های عظیم، پشت‌بام تهران و حکم رشد ایفای نقش کرده است. او در این مجموعه نقش یک مادر شهید را بازی می‌کند که در این باره توضیح می‌دهد: خیلی خوشحالم که با آقای ده‌نمکی همکاری کردم و متاسفم که تا به امروز این فرصت مهیا نشده بود. ده‌نمکی کارگردان کاربلدی است که با بازیگران تعامل خوبی دارد و بازیگر را خسته نمی‌کند. به هر حال سال‌ها تجربه در ساخت آثار سینمایی و سریالی داشته است. او با تجربه و وسواس فراوانی کار می‌کند، از سکانس‌ها به راحتی نمی‌گذرد و می‌خواهد بهترین محصول به دست مخاطب برسد، به همین دلیل فضای اثر هم از همدلی و هم کیفیت بالایی برخودار است. نکته دیگری که در کارگردانی ایشان وجود دارد این است که بازیگر را برای بداهه‌گویی آزاد می‌گذارد. وی ادامه می‌دهد: امیدوارم این سریال در زمان و ساعت خوبی پخش شود تا بتواند مخاطب حداکثری داشته باشد. اگر پخش خوبی نصیب این سریال شود ازجمله آثار خیابان‌خلوت‌کن خواهد شد. تازه من فقط فیلمنامه و بخش‌های مربوط به خودم را خوانده‌ام و هنوز سریال را تدوین‌شده ندیده‌ام. تسلیمی همچنین می‌افزاید: من چند سالی است که خیلی سختگیر شده‌ام و پیشنهاد‌ها را به‌راحتی نمی‌پذیرم، اما این کار وقتی پیشنهاد شد و فیلمنامه و نقش خودم را خواندم، دوست داشتم در آن بازی کنم. چون هم نقش را دوست داشتم و هم حضور تهیه‌کننده و کارگردان و بازیگران دیگر هم برایم مهم بود. به‌خصوص آقای ده‌نمکی که تا به امروز هر فیلم و سریالی که ساخته پربیننده بوده و مردم دوست داشتند؛ بنابراین سریال آزادی‌مشروط هم می‌تواند یکی از کار‌های موفق ایشان باشد.

چالش‌های بامزه آرمان و بیژن

حسین رفیعی، مجری و بازیگر طناز تلویزیون هم در این سریال حضور دارد. او همچنین مجری برنامه «کاربلد» نیز هست. وی درباره حضورش در این کار و همکاری با ده‌نمکی می‌گوید: من نقش آرمان را بازی می‌کنم که نامزد خواهر بیژن و نقش اصلی سریال است و در زندان به سر می‌برد و درگیری با آرمان داشته که ماجرا‌های بامزه‌ای را رقم می‌زند. شخصیت آرمان هم مثل کاراکتر‌های دیگر طنز است و می‌توانم بگویم با بازیگران کمدی که در این کار حضور دارند و همگی از باسابقه‌های این حرفه هستند، باید منتظر یک سریال پربیننده و جذاب باشید.

وی ادامه می‌دهد: در این سریال همه شخصیت‌ها کمدی هستند و وقتی کاری با این حجم از کمدین ساخته می‌شود که هرکدام بامز‌گی‌های خود را دارند، پیش‌بینی می‌کنم مردم هم آن را دوست داشته باشند. از طرفی یک‌سری داستان‌ها و اتفاقات و ماجرا‌هایی هم در این کار هست که همین بده‌بستان‌ها آن را جذاب‌تر می‌کند. به‌خصوص بده‌بستان‌های بین بیژن و آرمان که ماجرا‌های بامزه‌ای را رقم می‌زند. خود نقش برای من به‌عنوان کسی که فیلمنامه را خوانده‌ام بانمک بود و دوست داشتم. به‌هرحال هر نقشی چالش‌هایی را نیز به همراه دارد. بامزه‌ترین اتفاق این نقش و چالشی که من داشتم این بود که با گویش مازندرانی صحبت می‌کنم. رفیعی در پایان هم می‌گوید: من تابه‌حال سعادت همکاری با آقای ده‌نمکی را نداشتم، اما فیلم‌هایشان را دیده بودم و به‌نظرم کارگردانی حرفه‌ای است که سلیقه مردم را می‌شناسد و فیلم‌ها و سریال‌های پرمخاطب می‌سازد. این کار هم به عقیده من پرمخاطب خواهد بود.

مامور حراست بیمارستانم

عباس محبی را با تیپ‌هایش در برنامه‌های رادیویی مثل «صبح جمعه با شما» می‌شناسیم که با گویش شیرین لری بازی می‌کرد. او نیز در این سریال حضور دارد و دراین‌باره می‌گوید: از آقای ده‌نمکی و تیمش ممنونم که یاد ما هم افتاد و به ما اعتماد کرد و در این کار افتخار همکاری با هم را داشتیم. من در این سریال نقش یک مامور حراست بیمارستان را بازی می‌کنم که به قول جوان‌ها نقش بسیار خفنی است که رگه‌های طنزی دارد و کاراکتر شیرین و بامزه‌ای است. او در ادامه بیان می‌کند: روش آقای ده‌نمکی به گونه‌ای است که اجازه بداهه‌گویی را به بازیگر می‌دهد و فضا را برای خلاقیت او مهیا می‌کند. البته که بازیگر هم به متن او وفادار است و فقط در برخی دیالوگ‌ها که لازم باشد بداهه‌گویی می‌کند.

محبی توضیح می‌دهد: رشته اصلی من بازیگری صحنه است و تئاتری‌ام، اما سال‌هاست در رادیو فعالیت می‌کنم و کمتر فرصتی برای بازی مقابل دوربین پیش می‌آید، ولی خوشحالم که با این تیم هستم و به وظیفه‌ام که خنداندن مردم است عمل می‌کنم. با توجه به قصه‌هایی که نویسنده برای این سریال نوشته و بازیگران طنازی که حضور دارند، فکر می‌کنم سریال موفقی خواهد بود.

با آزادی‌مشروط طنز را تجربه کردم

محمود مقامی، بازیگری است که تجربه‌های مشترک بسیاری با ده‌نمکی داشته است. ازجمله حضورش در «اخراجی‌ها». او دستی هم در کارگردانی دارد و تاکنون چند تله‌فیلم و مینی‌سریال برای شبکه‌های مختلف تلویزیون ساخته است. او درباره نقشی که در این سریال بازی کرده و همکاری با این کارگردان می‌گوید: من برای بار چهارم است که با آقای ده‌نمکی همکاری می‌کنم، اما تابه‌حال کار طنز انجام نداده بودم و همه نقش‌هایی که بازی می‌کردم جدی بود. برای اولین بار است که در جمع طنازان قرار دارم و تلاش کردم که به بازی بچه‌ها نزدیک شوم. امیدوارم در این زمینه موفق شده باشم. می‌توانم بگویم مهم‌ترین چالش این نقش برای من این بود که برای اولین بار طنز بازی کردم. البته دوست داشتم چنین تجربه‌ای هم به تجربیاتم اضافه شود.

وی ادامه می‌دهد: امیدوارم مخاطبی که همواره من را در قالب نقش‌های جدی و مثبت دیده، این حضورم را هم بپذیرد و دوست داشته باشد. این اتفاق برای نقش منفی هم برایم افتاد و برای اولین بار در کاری نقش منفی بازی کردم، اما استقبال نشد. امیدوارم این اتفاق برای این سریال نیفتد و به دل مردم بنشیند.

یک مادر بانمک

یکی از مادران تلویزیون هم بدون‌شک پوراندخت مهیمن است که از ویژگی‌های بارز در نقش‌هایش، مهربانی‌اش است. به گونه‌ای که وقتی مخاطب چهره او را در صفحه تلویزیون می‌بیند، احساس نزدیکی با این هنرمند دارد و به نوعی مادر واقعی خودش را در او می‌بیند. همین باعث شده نقش مادرانی که مهیمن بازی می‌کند، برای مخاطبان باورپذیر باشد. پوراندخت مهیمن در آزادی‌مشروط، نقش یک مادر متفاوت را بازی می‌کند. این هنرمند درباره نقشش در این سریال چنین می‌گوید: در سریال آزادی‌مشروط نقش مادر بیژن (علیرضا استادی) را بازی می‌کنم. این مادر، ویژگی‌های خاصی دارد و مجموع کار، طنز و درام است. به نظرم آزادی مشروط یک کمدی شریف برای مخاطبان خواهد بود. وقتی فیلمنامه را خواندم خیلی دوست داشتم. به همین دلیل پذیرفتم. از سوی دیگر، تجربه سریال «معراجی‌ها» را هم با آقای ده‌نمکی داشتم و دلم می‌خواست دوباره آن را تکرار کنم.
 
وی ادامه می‌دهد: «نقش گوهر در این سریال بامزه و خاص بود و یک مادر مهربان است که در خانواده مشکلاتی برایش پیش می‌آید و.... بازی من در این سریال شروع شده است.» این هنرمند درباره تعامل ده‌نمکی در کار توضیح می‌دهد: همکاری و تعامل با ده‌نمکی بسیار خوب است. در ضمن او به بازیگر اطمینان دارد و به او می‌گوید کارش را انجام دهد. همین ویژگی باعث می‌شود بازیگر کارش را درست انجام دهد. تا امروز هم تجربه بازی کنار علیرضا استادی را نداشتم و در این کار، او نقش پسرم را بازی می‌کند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها