لیگ‌برتر فوتبال ایران، هر هفته بی‌کیفیت‌تر از قبل

فوتبال کم‌رمق

رئال و بارسا در حساس‌ترین ال کلاسیکوی چند سال اخیر

یکشنبه جذاب شهر مادرید

حدود سه ماه پیش و در تور‌های پیش فصل فوتبال اروپا، بارسا و رئال‌مادرید در آمریکا با هم بازی کردند و تیم متحول شده ژاوی با تک گل زیبای رافینیا توانست در آن بازی برنده شود. بعد از آن بازی همه به این موضوع اذعان داشتند که لاپورتا با ۱۴۵میلیون یورویی که برای خرید بازیکنان جدید هزینه کرده، به خوبی بارسا را در مسیر یک تحول اساسی قرار داده است. حالا بعد از گذشت این مدت و در حالی که بارسا در صدر لالیگاست، طرفدارانش به بازی امروز مقابل رئال یا همان ال‌کلاسیکو با دیده تردید نگاه می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۸۳۵۲۶
برخی آمار و اطلاعات می‌گوید که این تردید چندان هم بی مورد نیست. تیم ژاوی تا به اینجای فصل در ۷ بازی پیروز از زمین خارج شده و فقط یک بازی را با تساوی تمام کرده است. این تیم در ۶ بازی متوالی قبلی خود اصلا گل نخورده، اما نکته اینجاست که بارسا مقابل تیم‌هایی، چون وایادولید، کادیز، الچه و مایورکا کلین شیت کرده که خط حمله چندان قدرتمندی ندارند. از طرف دیگر، آنچه که باعث دلسردی بیشتر هواداران بارسا شده این است که تیم‌شان مقابل تیم‌های قدرتمند اروپایی عملکرد خوبی نداشته است. این تیم بعد از چهار بازی در لیگ قهرمانان اروپا ۷ گل خورده که شکست مقابل اینتر و بایرن در این بین بوده است.

یک تاکتیک شکننده

تساوی ۳ بر ۳ هفته گذشته مقابل اینتر هم باعث شده صعود این تیم به مرحله بعدی لیگ قهرمانان چیزی شبیه به یک معجزه باشد. نگاهی به روند بازی بارسا مقابل اینتر و بایرن نشان می‌دهد که نگرانی هواداران از بازی فردا اصلا چیز عجیبی نیست. در هر دو بازی رفت و برگشت مقابل اینتر و بازی رفت مقابل بایرن، بارسلونا تیم برتر زمین بود و چندین فرصت مسلم گلزنی را از دست داد. اما برای همه سئوال است که در نیمه دوم و بعد از دریافت اولین گل، چه اتفاقی برای آن تیم منسجم ۴۵ دقیقه اول می‌افتد؟

نمونه مشخص آن همین بازی چهارشنبه گذشته مقابل اینتر در نیوکمپ است. بعد از آن‌که بارسا در کمتر از ۱۰ دقیقه، دو گل از اینتر خورد هیچ آرامشی در بین بازیکنان بارسا دیده نمی‌شد. تمام بازیکنان این تیم حتی باتجربه‌هایی همچون بوسکتس و پیکه طوری بازی می‌کردند که انگار فقط یک دقیقه تا پایان بازی باقی مانده است. همین مسأله باعث شد تا تیم ژاوی در ضد حملات حریف بسیار شکننده باشد.

حالا تصور کنید که این تیم با چنین وضعیتی قرار است مقابل رئالی بازی کند که مشخصه اصلی آن طی یک سال و نیم گذشته، استفاده حداکثری از ضد حملات بوده است. در غیاب مدافعانی همچون آرائوخو و کنده و بازی‌های ضعیف مدافعانی همچون پیکه و اریک گارسیا، ژاوی و دستیارانش خیلی خوب می‌دانند که برای مهار بنزما، وینیسیوس، رودریگو، مودریچ و کروس کار بسیار سختی در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو دارند.

در اوج حساسیت

در کنار این موارد، وضعیت دو تیم در جدول این فصل لالیگا موجب شده تا امروز بعد از ظهر یکی از حساس‌ترین ال کلاسیکو‌ها طی چند سال اخیر برگزار شود. بارسا از ۲۴ امتیاز ممکن فقط دو امتیاز را از دست داده و با ۲۰ گل زده و فقط یک گل خورده، در صدر لالیگا قرار دارد.

رئال هم در نتیجه‌گیری دقیقا مثل بارسا عمل کرده و تنها تساوی این فصلش دو هفته پیش مقابل اوساسونا رقم خورد. این تیم تا به اینجا ۱۹گل زده و ۷گل هم دریافت کرده تا فقط به دلیل تفاضل گل در رده دوم باشد. از تابستان سال گذشته که کارلو آنچلوتی بار دیگر به رئال برگشت، این تیم ۲۳ بازی در برنابئو انجام داده و فقط یک شکست را تجربه کرده است. آن شکست هم مربوط به بازی برگشت ال‌کلاسیکو فصل قبل بود که ژاوی در ماه‌های ابتدایی قبول هدایت بارسلونا توانست رئال را با نتیجه ۴ بر صفر شکست دهد. آن شکست در واقع باعث پاره شدن نوار پنج پیروزی متوالی رئال در ال‌کلاسیکو‌ها بود. آخرین باری که بارسا توانست
در دو ال‌کلاسیکو متوالی پیروز شود، سال ۲۰۱۹ و تحت هدایت ارنستو والورده بود که به چنین موفقیتی رسید. رئال بر خلاف بارسا، علاوه بر لالیگا در لیگ قهرمانان اروپا هم وضعیت خوبی دارد. این تیم گرچه در بازی آخرش مقابل شاختار مساوی کرد، اما صعودش تقریبا قطعی شده است. تنها نگرانی رئالی‌ها برای بازی فردا مشخص نبودن وضعیت تیبو کورتوا است. گلر بلژیکی چهار بازی قبلی تیمش را به دلیل درد در ناحیه کمر از دست داده و حضورش در بازی امروز هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دو مهاجم قاتل

در میان ۲۲ بازیکن امروز همه نگاه‌ها به نوک حمله دو تیم است؛ جایی که روبرت لواندوفسکی برای بارسا و کریم بنزما برای رئال بازی می‌کند. مهاجم لهستانی تا اینجا در ۱۲بازی برای بارسا در تمامی رقابت‌ها، موفق به زدن ۱۴ گل شده است. در طرف مقابل، مهاجم فرانسوی رئال تاکنون ۹ بازی برای رئال در فصل جاری در تمام رقابت‌ها انجام داده و چهار گل زده است. از طرف دیگر، بنزما در ۳۸ بازی که تا به امروز مقابل بارسا قرار گرفته، ۲۰ گل به ثمر رسانده است. این در حالی است که لواندوفسکی تاکنون ۸ بازی مقابل رئال در تیم‌های مختلف انجام داده و شش گل به ثمر رسانده است.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها