دکتر امیر یزدیان، پژوهشگر حوزه سواد رسانه‌ای در گفتگو با «جام‌جم»:

سواد رسانه‌ای نمی‌گذارد با هر جریانی همراه شویم

کد خبر: ۱۳۸۳۴۹۱
نویسنده زهرا چیذری - دبیر گروه جامعه
هر تکنولوژی و فناوری جدید با خود فرهنگ و نوع خاصی از سبک‌زندگی را به همراه دارد و بدیهی است وقتی تکنولوژی زودتر از فرهنگ آن وارد جامعه‌ای شود، با چالش‌های فرهنگ متعددی مواجه می‌شویم. فضای مجازی و رسانه‌های جدید با خاصیت تعاملی و بهره‌گیری از عناصر متنوع سمعی و بصری و همراه‌کردن تکنولوژی‌های جدید مخاطب را در بمبارانی از اطلاعات قرار می‌دهد. اطلاعات وسیعی که ملغمه‌ای از داده‌های درست و نادرست را با بهره‌گیری از تکنیک‌های رسانه‌ای و عناصری بصری همچون رنگ و نور و موسیقی و صدای محیط این داده‌ها را به گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار می‌دهند تا برای مخاطب باورپذیر شود!

امروز پیشرفت فناوری‌های رسانه‌ای به جایی رسیده که با تکنولوژی «دیپ فیک» حتی می‌توان روی تصاویر یک فرد، صداگذاری و مفاهیم و اطلاعات مورد نظر را با تصاویر و صدای یک شخصیت حقیقی یا حقوقی منتشر کرد!
گستره رسانه‌های امروزی شاید دسترسی ما را طیف وسیعی از اطلاعات بیشتر و آسان‌تر کرده باشد، اما به همان نسبت کار ما را برای تشخیص اطلاعات و اخبار درست سخت کرده است.

باور این اطلاعات و گزارش‌ها متعدد و گاه نادرست می‌تواند با جهت‌گیری جامعه هدف به سمت و سویی خاص، تبعات‌ناخوشایندی را به بار بیاورد و مخاطب هنگامی متوجه این استحاله‌شدن در تندباد تکنیک‌ها و بمباران اطلاعات رسانه‌ای شود که دیگر کار از کار گذشته است؛ بنابراین در دنیای امروز و در شرایطی که با طیف وسیعی از داده‌های درست و نادرست مواجهیم، باید راهکار‌های پالایش اطلاعات و غربالگری و جدا‌کردن و کنارگذاشتن اطلاعات غلط را یاد بگیریم. مهم‌ترین قدم برای ارتقای سواد رسانه‌ای، تمیزدادن اخبار و اطلاعات درست از نادرست، شناسایی منابع اخبار و اطلاعات است و از سوی دیگر شاید هیچ خبری را نباید بدون تحقیق و جست‌وجو از منابع متعدد و قابل اعتماد پذیرفت تا در دنیای بی‌انت‌های رسانه‌های امروزی کمتر آسیب ببینیم.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها