کد خبر: ۱۳۸۳۴۳۵
نویسنده سیدرضا صدرالحسینی - تحلیلگرمسائل منطقه
با توجه به فراز و فرود‌های زیادی که مردم عراق از حدود یک سال گذشته تا کنون با آن روبه‌رو بودند روز پنجشنبه گذشته، یک اتفاق بسیار بزرگی افتاد که به منزله پیروزی مردم عراق بر جنگ پنهانی بود که نظام سلطه به رهبری آمریکایی‌ها و کمک نهاد‌های بین‌المللی از‌جمله سازمان ملل و همچنین انگلیسی‌ها و پترودلار‌های سعودی در طول بیش از یک سال گذشته علیه مردم عراق به راه انداخته بودند. هدف آمریکا و متحدانش در این جنگ این بود که مقابل استقلال‌خواهی و حاکمیت با پشتوانه مردمی در عراق بایستند، اما اتفاقی که روز پنجشنبه رقم خورد، یک بار دیگر قدرت و اقتدار مردم عراق را در تاریخ این کشور ثبت کرد و به اثبات رساند آنجا که مردم مومن و متدین عراق با استفاده از پشتوانه‌های معنوی و هدایت‌های مرجعیت عالی شیعه اراده به انجام یک کار بزرگ کنند و با وجود همه چالش‌ها، می‌توانند به خواسته بزرگ خود دست یابند.

با نگاهی به روند‌های یک سال گذشته مشاهده می‌کنیم که هیچ ترفند سیاسی ـــ امنیتی نبود که در این مدت برای متوقف کردن اراده مردم در مسیر استقلال و خواست سیاسی آن‌ها استفاده نشود. در واقع همه امکانات سیاسی، دیپلماتیک و رسانه‌ای نظام سلطه در داخل عراق به‌وسیله گسترش بی‌حد و حصر گروه‌ها و شبکه‌های متعدد رسانه‌ای فضای مجازی و همچنین تقویت شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای و رادیویی و به‌کارگیری ده‌ها ان‌جی‌او که آمریکایی‌ها در طول دو دهه گذشته در عراق ایجاد کرده بودند به کار گرفته شد تا به این‌وسیله بتوانند اراده سیاسی خود را بر خواست مردم عراق تحمیل کرده و اجازه ندهند که دولتی مردمی با پشتوانه اکثریت پارلمان عراق تشکیل شود.

اما این تلاش‌های نظام سلطه شکست خورد و به نظر می‌رسد با عبور عراق از قله‌های چالش و سختی‌های سیاسی-امنیتی که در طول بیش از ۱۲ ماه برای مردم عراق ایجاد شده بود مدیریت عقلانی و حساب شده و چارچوب هماهنگی شیعه با پشتوانه اکثریت جریان‌های فعال این کشور، چشم‌انداز روشنی را برای آینده نزدیک عراق به‌وجود آورده و هماهنگی خوب اکثریت اعضای پارلمان و آقای محمد السودانی که مقابله با فساد را یکی از شعار‌های محوری خود قرار داده است، می‌تواند در زمانی معقول بخش عمده‌ای از مشکلات این کشور را حل کند. به‌ویژه این‌که نفت عراق، فروش قابل‌توجهی دارد و اخیرا نیز افزایش نسبی به خود دیده است و این مساله می‌تواند دولت جدید را برای حل مشکلات اقتصادی کمک کند.

البته مردم و مقامات عراق باید همچنان نسبت به ترفند‌ها و توطئه‌های پنهان و آشکار آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن هوشیار باشند چرا که نظام سلطه بیکار نمی‌نشیند و با ترفند‌های مختلف سعی می‌کند پیروزی مردم عراق را به کام‌شان تلخ کند. از‌جمله این ترفند‌ها می‌توان به ایجاد اختلاف بین اقوام و مذاهب متعدد عراقی، افزایش نیرو‌های مداخله‌گر نظامی آمریکایی در این کشور، پشتیبانی بیشتر از حزب منحله بعث و همچنین حمایت‌های لجستیکی و تسلیحاتی از هسته‌های خفته داعش در عراق با هدف اقدامات تروریستی و ترور افراد موثر در تامین امنیت و پیشرفت عراق اشاره کرد.

همچنین احتمالا بعضی از کشور‌های متحد آمریکا که مرز مشترکی با عراق دارند فشار بیشتری بر عراق خواهند آورد و مانع از همکاری‌های فناورانه در حوزه سرعت بخشیدن به توسعه این کشور خواهیم بود، اما مردم عراق در سال‌های گذشته بسیاری از این‌گونه چالش‌ها را پشت‌سر گذاشته‌اند و نشان داده‌اند که با عزم و اراده خود می‌توانند چشم‌انداز کاملا روشن و امید بخشی را برای کشورشان به‌وجود آورند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها