گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با علی یاور، تهیه‌کننده سریال پلیسی عملیات رعد:

عملیات رعد؛ روایتی تازه از پلیس

از چند شب پیش پخش مجموعه پلیسی «عملیات رعد» به تهیه‌کنندگی علی یاور از شبکه یک شروع شده است. سازندگان این اثر نمایشی، تصویرگر پلیس نوپو هستند که در عملیات‌های تروریستی، گروگانگیری و... نقش به‌سزایی دارند و برای باورپذیری قصه سراغ پرونده‌های واقعی رفتند و قصه‌هایی را تعریف کردند که در واقعیت رخ داده و پلیس نوپو سعی کرده با کمترین اتفاقات، پرونده‌ها را به سرانجام برساند.
کد خبر: ۱۳۸۳۴۲۹
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه
از آنجا که مدتی بود جای خالی سریال‌های پلیسی در تلویزیون احساس می‌شد، به همین دلیل سریال عملیات رعد مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و تا به امروز بازخورد‌های خوبی از این مجموعه دریافت شده است.

از سوی دیگر مردم فقط با تماشای این اثر سرگرم نشدند، بلکه به آگاهی هم رسیده‌اند که پلیس نوپو در عملیات‌های سنگین تا چه میزان نقش دارد؛ بنابراین این اتفاق را می‌توان به فال نیک گرفت که سازندگان این اثر سعی کردند هم یک کار تماشایی بسازنند و هم این‌که وجه دیگری از پلیس‌ها را به مردم معرفی کنند. عملیات رعد در این سریال تصویرگر گروهک‌های تروریستی هم است که قصد تخریب و ایجاد ناامنی در ایران را دارند، اما حضور به‌موقع تیم ویژه نوپا منجر به مقابله با این افراد می‌شود. در این سریال تلویزیونی مجید واشقانی مهدی زمین‌پرداز، محمد حاتمی، هادی دیباجی ارسطو خوش‌رزم و صادق حسنی نقش پلیس‌های قصه را به‌عهده دارند. در مجموع عملیات رعد جزو مجموعه‌های پر‌شخصیت و پر‌لوکیشن است. به بهانه پخش این مجموعه تلویزیونی با علی یاور، تهیه‌کننده این اثر گفتگو کرده‌ایم که در ذیل می‌خوانید.

علی یاور، تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که مردم به‌واسطه تماشای سریال علمیات رعد با پلیس نوپو آشنا شدند، چطور تصمیم به تولید این اثر گرفتید و پلیس‌های نوپو را معرفی کردید؟ به جام‌جم می‌گوید: شخصا به ساخت سریال‌های پلیسی علاقه زیادی دارم و دو - سه فیلمنامه هم داشتیم تا بتوانیم در این زمینه کار کنیم. هدف ما این بود که عملکرد پلیس نوپو را به مخاطبان نشان بدهیم که در عملیات‌های تروریستی، گروگانگیری و‌... نقش به‌سزایی دارند. البته تا قبل از ساخت سریال تلویزیونی عملیات رعد سریال‌های پلیسی ساخته بودم، اما نسبت به عملکرد پلیس نوپو شناخت نداشتم و وقتی قرار شد روی چنین پروژه‌ای کار کنم با اقدامات این پلیس تخصصی آشنا شدم و شروع به تحقیق و بررسی و نگارش سریال کردیم. در حین بررسی متوجه شدیم که پلیس نوپو در این سال‌ها چقدر از عملیات‌ها را مدیریت کرده و به پیروزی ختم شده است. گرچه ما یک سریال ۱۰ قسمتی از پلیس نوپو تولید کردیم، اما به‌نظرم جای کار بسیاری دارد و علاقه‌مند هستم که فصل دوم را هم با این محوریت تولید کنم. کار بعدی‌ام هم پلیسی است و می‌خواهیم به پلیس مبارزه با مفاسد اقتصادی بپردازیم.

عملیات‌های ویژه

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که مخاطبان با تماشای این اثر برای‌شان این سؤال شکل گرفته که چرا پلیس نوپو در پرونده‌های ساده مثل گروگانگیری هم ورود پیدا کرده، در حالی‌که این تصور را داشتند که پلیس نوپو فقط عملیات‌های تروریستی را مدیریت می‌کند؟ توضیح می‌دهد: پرونده‌های گروگانگیری هم ساده نیست، زیرا جان آدم‌ها در خطر است. حال یک نفر باشد یا چند نفر. به‌هر حال جزو پرونده‌های سنگین محسوب می‌شود و حل آن کار هر فردی نیست و نیازمند عملیات ویژه است و باید پلیس‌هایی وارد عمل شوند که برای این کار تخصص دارند؛ بنابراین پلیس نوپو روی چنین پرونده‌هایی هم کار می‌کند، زیرا نیاز به تخصص دارد. در مجموع پلیس نوپو پرونده‌های بسیار سنگین را مدیریت می‌کند و ما هم در سریال عملیات رعد، تصویرگر این پلیس بودیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تعمدی جزئیات بعضی عملیات‌ها نشان داده نشده است، زیرا در یکی از صحنه‌ها، مخاطبان شاهد بمبگذاری زیر ماشین یکی از شخصیت‌های قصه بودند و بعد پلیس نوپو با تجهیزات و لباس خاصی وارد صحنه می‌شود، اما بعد صحنه کات می‌خورد و بمب وارد دستگاه خنثی می‌شود، بیان می‌کند: اتفاقا ما این صحنه را با جزئیات فیلمبرداری کرده بودیم. حتی در تدوین اولیه هم این صحنه هست، اما بعد به این نتیجه رسیدیم که مردم چنین صحنه‌هایی را زیاد دیدند و بهتر است که حذف شود. احساس کردیم تماشای دوباره این موارد نه تنها برای مردم جذابیت ندارد، بلکه برای آن کلیشه است که صحنه‌ای ببینند که پلیس می‌گوید سیم آبی یا قرمز و. این صحنه‌ها نه تنها در آثار نمایشی ایرانی بلکه در آثار خارجی هم دیده می‌شود، اما ما به‌دنبال این بودیم که یک کار نو برای مردم بسازیم.

دوری از کلیشه‌ها

یاور ادامه می‌د‌هد: نمی‌خواستیم به دنبال کلیشه‌ها برویم. به عنوان مثال صحنه‌هایی که هلیکوپتر می‌آوریم یا تک‌تیرانداز‌ها را نشان می‌دهیم برای مردم جدید است، اما این مواردی که شما به آن اشاره کردید از دهه۶۰ تا امروز در بسیاری از آثار پلیسی که بمبگذاری را نشان می‌دادند، مردم این صحنه‌های تکراری را زیاد دیده‌اند و تماشای کلیشه‌ها دیگر برایشان جاذبه‌ای‌ندارد.

این تهیه‌کننده با اشاره به این‌که ۹۰درصد این سریال بر مبنای پرونده‌های واقعی ساخته شده، می‌افزاید: طبیعی است پرونده‌های بسیاری در نوپو بود و ما برای پرداختن به پرونده‌ها حق انتخاب داشتیم، اما باید بگویم در قصه این سریال ۱۰قسمتی یک خط داستان مشخص داشتیم و بر این مبنا آن‌ها را انتخاب کردیم و به آن پرداختیم. البته همان‌طور که تاکید کردم ۹۰درصد سریال بر مبنای واقعیات و ۱۰درصد آن اتفاقات دراماتیک است که خودمان قرار دادیم تا قصه را دراماتیزه کنیم. در ضمن روی همه پرونده‌ها نمی‌شد کار کرد، چون برخی پرونده‌ها امنیتی هستند، اما اگر قرار باشد فصل دوم از این سریال هم بسازیم باز هم پرونده‌های بسیاری است که می‌توانیم روی آن کار کنیم. وی عنوان می‌کند: البته ما در سریال صحنه‌های خشونت زیاد داشتیم که ضبط هم کرده بودیم، اما به‌دلیل این‌که بیننده سریال طیف‌های مختلف سنی هستند، آن‌ها را حذف کردیم. به هر حال نه تنها در تلویزیون ایران بلکه در کل دنیا هم صحنه‌های خون و خونریزی در آثار نمایشی نباید زیاد باشد. به عنوان مثال ما صحنه‌ای داشتیم که نادر زبان ناپدری خودش را می‌برد، اما احساس کردیم اگر این صحنه‌ها را قرار بدهیم خوب نیست، زیرا بچه‌ها هم بیننده سریال هستند. خوشبختانه تا امروز سریال مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفته و دوست داشتند.

بازخورد خوب

یاور با تاکید بر ساخت سریال بعدی‌اش می‌گوید: سریال بعدی درباره پلیس مبارزه با مفاسد اقتصادی است که قصه بسیار جذابی دارد و در ۲۶ تا ۳۰ قسمت ساخته می‌شود که مراحل نگارش را پشت سر می‌گذارد.
این تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که در یکی از صحنه‌ها نشان داده شد که پلیس، پرونده نادر را در مطب پیدا کرده بود، اما چرا دکتر را دستگیر نکرد، توضیح می‌دهد: در آن صحنه نشان دادیم دکتر بعد از رهایی از گروگانگیری از ساختمان خارج و بعد گرفتار آدم‌های نادر شد و در ادامه آن‌ها زنده به گورش کردند.

وی در پاسخ به این سؤال که در برخی صحنه‌ها شاهد بازی چندان دلچسبی از بازیگران نقش منفی نیستیم، شما در این باره چه نظری دارید، عنوان می‌کند: این سؤال را باید از کارگردان بپرسید، اما به هر حال هراثری کاستی‌هایی دارد و پیش می‌آید حتی در بهترین کار‌هایی که در دنیا هم ساخته می‌شود مواردی به چشم می‌خورد، اما آنچه اهمیت دارد این است که همه عوامل سریال عملیات رعد برای ساخت این اثر زحمت بسیاری کشیدند. ما صحنه‌های اکشن فوق‌العاده‌ای داریم. در ضمن زمان زیادی هم برای ساخت کار نداشتیم و بازیگردانی هم کار راحتی نیست. طبیعی است در ساخت یک اثر سوپراکشن این موارد پیش می‌آید و حفظ همه صحنه‌ها سخت است. شما تصویر را می‌بینید، اما اجرا بسیار کار سختی است.

یاور در پایان می‌افزاید: خوشبختانه بازخورد‌های خوبی از سریال دریافت کردیم، حتی برای کار بعدی‌ام به شهرستان رفته بودم که در صحبت با مردم متوجه شدم کار بسیار دیده شده است.

همچنین دوستانی که در سینما کار می‌کنند این سریال را دنبال می‌کنند و برایشان جذابیت دارد. در مجموع همه مردم دنیا سریال‌های پلیسی را دوست دارند و استقبال می‌کنند. از همه عوامل قدردانی می‌کنم که در شرایط سخت، این سریال را کار کردند و مردم هم این سریال را دوست دارند.

سریال‌های پلیسی همراه با پروداکشن‌های سنگین

یاور، تهیه‌کننده درباره این‌که چرا هر یک از داستانک‌های قصه ادامه پیدا نکرد، در حالی که مخاطب علاقه‌مند بود بیشتر درباره روابط شخصیت‌های قصه بداند، می‌افزاید: بله، ما هم دوست داشتیم به جزئیات بیشتری بپردازیم، اما بزرگ‌ترین مشکل ما این بود که سریال قرار بود در ۱۰قسمت ساخته شود و اگر قرار بود روی شخصیت‌های قصه تمرکز بیشتری کنیم، نمی‌توانستیم سراغ پرونده بعدی برویم. ضمن این‌که قصه اصلی نادر و آدم هایش بودند و بقیه حاشیه بودند و ما می‌خواستیم به آن‌ها برسیم؛ بنابراین نمی‌شد بیشتر از این روی شخصیت‌های فرعی بمانیم و زندگی‌شان را نشان بدهیم. در این صورت عملیات رعد یک سریال ۵۲قسمتی می‌شد و نه سریال ۱۰قسمتی. البته طبیعی است مخاطبان سریال‌های پلیسی را دوست دارند و علاقه‌مندند چنین سریال‌هایی را در تعداد قسمت‌های بالا ببینند.

یاور تصریح می‌کند:، اما باید قبول کرد سریال‌های پلیسی جزو کار‌هایی است که پروداکشن سنگین دارد و پرهزینه هستند؛ بنابراین وقتی قسمت‌های کار افزایش می‌یابد، طبیعی است کار سخت‌تر برای عوامل تولید می‌شود. در مجموع ما سعی کردیم در سریال تلویزیونی عملیات رعد به عملیات‌های ویژه و کمتر به قصه‌های فرعی بپردازیم.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها