با زهرا قائدی، برنامه‌ساز رادیو

واکنش سریع رادیویی در بحران‌ها

گزارش دومین نشست مدیران سازمان صداوسیما با حضور رئیس رسانه‌ملی

رسانه ملی در افق تحول

دومین نشست افق تحول سازمان صداوسیما صبح روز گذشته در مرکز همایش‌های بین‌المللی این سازمان برگزار شد. پیمان جبلی رئیس رسانه‌ملی، وحید جلیلی قائم‌مقام رئیس سازمان در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول در رسانه‌ملی، علیرضا خدابخشی معاون سیاسی، محسن برمهانی معاون سیما، علی بخشی‌زاده معاون صدا، حسن عابدینی معاون امور استان‌‎ها و جمعی دیگر از مدیران و معاونان سازمان صداوسیما همراه تعدادی از هنرمندان، کارکنان این سازمان و... در مراسم حضور‌داشتند.
کد خبر: ۱۳۸۲۹۸۱
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه
سهیل اسعد، اجرای این برنامه را بر‌عهده داشت و همچنین سالار عقیلی به‌صورت زنده دو قطعه موسیقی را برای حضار روی صحنه اجرا کرد. همچنین با حضور جبلی، جلیلی و سید‌احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده ناظر مجلس در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما از مادر شهید سعید طوقانی، همسر شهیدحسین تقی‌پور و چند نویسنده که در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس آثاری را خلق کردندتقدیر شد. رئیس رسانه‌ملی در این نشست از دستاورد‌ها و اقدامات صداوسیما در سالی که گذشت گفت و به برخی موانع و چالش‌های درون و برون‌سازمانی در راه تحول اشاره کرد. همچنین از معاونانش در بخش‌های مختلف نظیر معاونت سیاسی، منابع انسانی و امور مالی، استان‌ها، سیما، صدا و... خواست بی‌تعارف از اقدامات و چالش‌های خود در مسیر تحول بگویند.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما سخنران نشست افق تحول بود که در این مراسم و در جمع معاونان، مدیران، سایر کارکنان و پیشکسوتان این رسانه و دیگر حضار اقدامات رسانه‌ملی را برای رسیدن به تحول درون و برون‌سازمانی برشمرد و از دشواری‌های این مسیر و لزوم مقابله با آن‌ها گفت.

رئیس سازمان صداوسیما در بخش ابتدایی این نشست بیان کرد: به‌رغم چالش‌هایی که همیشه در ابتدای هر دوره تحول وجود دارد، همکاران رسانه ملی زحمات بسیاری در این یک سال کشیدند. رسانه‌ملی همیشه با چالش‌هایی مواجه بوده است و ما در این دوره چالش‌های جدیدی هم داشتیم. باوجود دست‌اندازها، کار‌های امیدوارکننده‌ای در طول این یک سال انجام شد.
​​​​​​​
اتاق فکری به وسعت صداوسیما

وی ادامه داد: بار اصلی سازمان بر دوش همکاران است. به همین دلیل از همکاران برای همراهی با راهبرد‌های تحول که به قول رهبری راه‌کنش‌های تحولی نامیده شدند، تشکر می‌کنم. نتایج نظرسنجی‌ها قوت‌قلب ما بود و نشان داد همکاران، همراه و امیدوار به اهداف تحول هستند. در این مدت همکاری و هم‌افزایی خوبی بین بخش‌های مختلف سازمان وجود داشت.

جبلی افزود: همان‌طور که می‌گویند ۱۲ماه و ۱۲روز از حکم رهبری می‌گذرد. اقداماتی در طول این مدت انجام دادیم. با اطمینان‌خاطر می‌گویم ما اتاق فکری به وسعت تمام سازمان صداوسیما در طول یک‌سال داشتیم. ستاد تحول هم به همین وسعت بود. حتی همکاران موسفید و بازنشسته هم با شور و علاقه و هیجان کنار ما حضور داشتند و اتاق‌های فکر کارشناسی شده در سطوح مختلف و معاونت‌ها داشتیم.

این اقدامات جای افتخار و امیدواری دارد. همچنین متناسب با اهداف تحولی، تغییراتی هم ایجاد شد. می‌خواهم جمله‌ای را که از روز اول گفتم، تکرار کنم. هدف‌مان در این دوره واقعا تحول است نه تغییر. بنای‌مان بر این نیست فهرست تحولات شکلی ارائه دهیم بلکه به‌دنبال تحولیم.

نه به تغییر، آری به تحول

رئیس صداوسیما بیان کرد: در این دوره گاهی با شیطنت‌هایی مواجه شدیم که برای پرت کردن حواس ما انجام شد، ولی ما از همان ابتدا هم‌پیمان شدیم که به‌دنبال تغییر شکل صرف نباشیم بلکه به‌دنبال تحول بر‌اساس سند تحول و عهدی که بستیم، هستیم. اساس کارمان سند تحول در سطوح مختلف است. این کار نیاز به زمان قابل‌توجهی دارد، اما این توجیه کم‌کاری نیست.

همان‌طور که حضرت آقا در حکم‌شان فرمودند باید تلاش‌مان شبانه‌روزی باشد. پس تحولی که طی سالیان اتفاق می‌افتد باید طی دو سه سال رخ دهد. ما در یک بزرگراه شش مسیره آسفالت حرکت نمی‌کنیم بلکه در یک جاده سنگلاخ و پرفراز و نشیب هستیم. از ابعاد مختلف با چالش‌های درون و بیرون سازمانی روبه‌روییم. پس برای تحول به یک کفش آهنین نیاز داریم تا خسته نشویم و با مشکلات دست و پنجه نرم کنیم.

این مسیر به‌رغم چالش‌ها با در نظر گرفتن اقتضائات درون‌سازمانی و برداشتن موانع برای تحول ادامه پیدا خواهد کرد. همان‌طور که اشاره شد ریل‌گذاری‌هایی در این خصوص انجام شده و بسیاری از موانع باید برداشته شود. این کار آسانی نیست و لازم است برایش زمان بگذاریم.

جبلی با اشاره به اتفاقات اخیر بیان کرد: در اتفاقاتی که اخیرا در جامعه افتاد همه ما مسئولیم. رسانه، مسئول هدایت فرهنگی و تربیت جامعه است. باید به دنبال پاسخ این سؤال باشیم که چرا اتفاقات غیرطبیعی در مسیر جامعه اسلامی افتاده است. باید به ریل‌گذاری‌ها، اقدامات و تصمیمات خود نگاه کنیم که برخی در وجودمان نهادینه شده است. تغییر دادن این سیاست‌ها در ذهن سخت‌تر از تغییرات ساختاری است.

رئیس صداوسیما گفت: دوره سختی را در یک سال گذشته داشتیم، البته باید به سختی‌های روبه‌رو هم توجه کنیم. قطعا با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شویم. باید با خلاقیت و نوآوری، آماده روز‌های سخت‌تر باشیم. در ادامه مسیر باید به حفظ ثبات درون سازمان توجه داشته باشیم.

تغییر ادبیات

جبلی در ادامه بیان کرد: اقدام دوم و مهمی که در یک سال اخیر انجام دادیم، این بود که تلاش کردیم ادبیات و لهجه سازمان عوض شود و گفتمان‌مان را تغییر دهیم. یعنی در کنار وظیفه بسیار مهمی که حضرت آقا تصریح کردند و گفتند کار سازمان، هدایت فرهنگی است در داخل سازمان هم باید نرم‌افزار و گفتمان سازمان تغییر می‌کرد. کلیدواژه‌های معرفتی‌ای داشتیم که طی این سال‌ها در سازمان تغییر نکرده‌بود.

وی افزود: همان‌طور که می‌گویند تکرار خیلی مهم است و برای همین ذکر روی روح و روان تاثیر بسیاری دارد. دو عبارت هویت محوری و عدالت‌گستری باید دائم تکرار شود؛ تابلوی همه تولیدات ما باشد و در اسناد، برنامه‌سازی و... ما دیده شود. سعی کردیم این عبارت را بار‌ها تکرار کنیم که ما روابط عمومی هیچ دستگاهی نیستیم، اما با افتخار تریبون جمهوری اسلامی هستیم.

راه رفتن بر لبه تیغ

جبلی بیان کرد: اقشار مردم در این یک سال احساس کردند گفتمان جدیدی در رسانه‌ملی ایجاد شده است. البته برخی اقدامات مثل راه رفتن روی لبه تیغ بوده و آسان نبوده است. شاید فرهنگ نخبگانی از ما چیز دیگری را مطالبه می‌کرد، ولی سعی کردیم آن را تغییر دهیم. جامعه باید به رسانه‌ملی عادت کند که در بحران‌ها، فعال و پیشروست. باید به سازمانی عادت کنیم که خلاق است و او به شما می‌گوید باید چه کار‌هایی انجام‌دهید. دیگر این‌گونه نیست که منتظر دستخط باشد بلکه پیشرو است. در این مدت امکان داشت بحران‌هایی اتفاق بیفتد که به خاطر اقدامات سازمان نیفتاد. اگر قبلا منتظر بودیم رده‌های پایین‌تر بگویند چه کنیم و چه نکنیم، حالا ما به رده‌های بالاترشان می‌گوییم رسانه‌ملی می‌خواهد فلان کار را انجام دهد و انجام دادیم. جامعه باید به این رسانه‌ملی عادت کند. برای مثال در هک سامانه‌های سوخت که در روز‌های اول کارمان رخ داد، می‌توانستیم با اتفاقی مواجه باشیم که تبعاتش بدتر از آبان ۹۸ باشد، اما همکاری کردیم و در لحظه کاری انجام دادیم که اثرگذار بود.

وی ادامه داد: البته ما هم در معرض حمله سایبری هستیم. این اتفاق تلخ بود، ولی به ما یادآوری کرد نباید خواب باشیم. دشمن از همه خلل و فرج استفاده می‌کند. اولین ویژگی دشمن ما این است که هیچ‌گاه خسته نمی‌شود. دوم این‌که هیچ‌گاه ناامید نمی‌شود و کوتاه نمی‌آید. سوم هم این که مغرور نمی‌شود. ممکن است رجزخوانی کند، اما رجزخوانی او، موجب غرور کاهنده نمی‌شود. به کارش ادامه می‌دهد. ما هم نباید خسته، ناامید یا مغرور‌شویم. ما در سازمان با چیزی به‌عنوان هک سامانه‌های پخش روبه‌رو نبودیم، اما مواجه شدیم و متوجه شدیم باید زیرساخت‌ها را تغییر دهیم. اتفاقات خوبی هم در این زمینه افتاد که قابل گفتن نیست، ولی باز هم از سوی دیگری حمله شد. پس باید مدام تلاش کنیم. در پی این رخداد همه دچار صدمه روحی شدیم، چون سال‌هاست نگهبان آنتن هستیم. ما و مردم برنمی‌تابیم لحظه‌ای حرف و تصویر نامربوط روی آنتن رود. پس باید نقاط باقی مانده را که در آن‌ها آسیب‌پذیریم از بین ببریم.

قرارگاه فرهنگی

رئیس سازمان صداوسیما در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در سازمان باید به روی همه باز باشد. خیلی اتفاقات خوب بیرون سازمان می‌افتد که می‌توانیم جهانی‌اش کنیم. «سلام فرمانده» به همین ترتیب بود. سازمان این کار را تولید نکرده بود، اما آن را جهانی کرد. صداوسیما می‌تواند در بخشی از این ظرفیت نقش داشته باشد. می‌تواند به این تولیدات و ظرفیت‌ها ضریب و شتاب دهد. آرزو داریم در نقش قرارگاه فرهنگی ضریب دهیم. راهپیمایی ۱۰کیلومتری غدیر که مورد تقدیر مقام معظم رهبری قرار گرفت را هم یکی از مجموعه‌های فرهنگی راه انداخت، اما رسانه‌ملی پای کار آمد تا باشکوه و پرجمعیت برگزار‌شود.

وی در ادامه سخنانش گفت: برای رفع موانع بیرونی باید چاره‌اندیشی می‌کردیم. توقعات بجا و گاهی بیجا از سازمان وجود دارد که برای‌شان برنامه‌ریزی کردیم. سه قوه قانونی در کشور داریم که توقعات‌دارند. جمع کردن آن‌ها کنار هم باید به گونه‌ای باشد که مردم میان‌شان احساس تعارض نکنند. پیکان این موضوع هم به سوی رسانه‌ملی است، اما عهد و پیمان ما و مردم این است که به‌جز نایب امام زمان (عج)، امام خامنه‌ای با هیچ حزب و جریانی عهد و پیمان نداریم.

رئیس سازمان صداوسیما در بخش دیگری از مراسم درباره اقدامات موثر رسانه‌ملی افزود: حذف ارز ترجیحی یا هدفمندسازی اگر با خلاقیت و اقدام فعالانه سازمان صداوسیما اتفاق نمی‌افتاد، قطعا به نتیجه نمی‌رسید و تبعات داشت. کمک به دولت در عبور از چالش‌ها مثل بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از کرونا و عید نوروز هم از مواردی است که با درایت سازمان صداوسیما ممکن شد.

روایان تاریخ همراه خانواده شهدا

در بخشی از این مراسم از خانواده دو شهید و چند نویسنده که در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس آثاری را مکتوب کردند، تقدیر شد. مهناز فتاحی با کتاب‌هایی، چون فرنگیس، معصومه سپهری نویسنده کتاب‌های نورالدین پسر ایران و لشکر خوبان، مرضیه نظرلو نویسنده راز گمشده مجنون، بهناز ضرابی‌زاده نویسنده دختر شینا، لیلا نظری گیلانده نویسنده راز انگشتر فیروزه و... از جمله این افراد بودند. همچنین در این مراسم ویدئو‌هایی از دستاورد‌های معاونت برون‌مرزی، حضور رئیس رسانه‌ملی در دانشگاه شریف و گفت‌وگوی بی‌تعارف با دانشجویان و... پخش شد.

ادامه مسیر تحول با وجود شیطنت‌ها و شایعه سازی‌ها

رئیس رسانه ملی عزم بدنه سازمان صداوسیما برای ادامه مسیر تحقق برنامه تحول را جدی خواند و بر ناکارآمدی شیطنت‌ها و شایعه‌سازی‌ها تأکید کرد.

پیمان جبلی که صبح دیروز در دومین نشست افق تحول سخن می‌گفت، وجود وفاق و همدلی میان اصحاب رسانه ملی برای ایجاد و استمرار تحول را واقعیت و ارزش برشمرد و تصریح کرد: به لطف خداوند منان، اهالی رسانه ملی همراه و همصدا در مسیر تحول قدم بر می‌دارند و موانع را پشت سر می‌گذارند.

وی افزود: حرکت ما رو به جلوست و پیشرفت‌های فراوان و دستاورد‌های کلانی محقق شده است. پیشرفت‌ها و دستاورد‌هایی که ریل گذاری تحولات بزرگ‌تر و بستر برکات و ثمرات درخشان‌تر را موجب خواهد شد. رئیس سازمان صداوسیما در بخش دیگری از این نشست که با حضور خانواده معظم شهدا و نویسندگان حوزه ادبیات شفاهی مقاومت، همچنین معاونان او و دیگر مدیران سازمان صداوسیما برگزار شد، با تأکید بر این‌که، وجود موانع و مسائل پیدا و پنهان، هیچ‌گاه حرکت تحولی سازمان را متوقف نخواهد کرد، گفت: ما به وجود موانع آگاه بودیم و سند تحول سازمان صداوسیما با اشراف بر موانع پیش‌بینی‌پذیر طراحی شده است. او ادامه داد: واقف هم بودیم که برخی از اراده ها، دوستدار و خواهان تحول تریبون نظام جمهوری اسلامی نیستند؛ اما این اراده‌ها هیچ گاه قادر نیستند ما را از راهی که بدان قدم گذاشته‌ایم، مأیوس و منحرف سازند. از این رو، مسیر تحول را با قدرت می‌پیماییم. جبلی شایعه‌سازی را یکی از نمود‌های شیطنت توصیف کرد و گفت: شایعه‌پراکنی و حاشیه‌سازی‌ها اگر چه به نوعی مانع و مانع تراشی قلمداد می‌شود در برابر آگاهی و عزم تحول خواه اصحاب رسانه ملی، کارکرد مؤثری ندارد.

تکیه و تاکید بر سند‌محوری

علیرضا خدابخشی، معاون سیاسی در سخنانش در دومین آیین افق تحول رسانه‌ملی، با بیان این‌که سال‌ها بود که معاونت سیاسی در تهیه و تنظیم و پخش و نشر خبر از سندمحوری به دور افتاده بود، اظهار کرد: ما در دوره تحولی، سندمحوری را مبنا قرار داده‌ایم.

وی افزود: آنچه اکنون و امروز برای معاونت سیاسی اهمیت و موضوعیت ناگزیر دارد، سندمحوری و نگاه و اتکا به اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی است.

خدابخشی پرداختن به دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی را یکی از محور‌های تحولی در عرصه خبر توصیف کرد و گفت: تلاش ما این است که با تهیه بسته‌های گزارشی و خبری، مردم، چهره کشور و جامعه خود را در آینه امروز یا دیروز خود مشاهده کنند تا متوجه خدمات و دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی در طول زمان شوند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها