متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد؛

لرزش دست ها شایع ترین علامت پارکینسون

دانشمندان روش جدیدی کشف کردند که با وجود آن، تنها در ۳ دقیقه و با نمونه‌ای از پوست ، می‌توان پارکینسون را تشخیص داد.
کد خبر: ۱۳۸۲۲۳۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، زمانی که درباره توسعه روش‌های درمان بیماری‌ها صحبت می‌شود، تشخیص زودهنگام و دقیق یک بیماری، تفاوت بسیار بزرگی ایجاد می‌کند. اکنون دانشمندان یک روش سریع و قابل اعتماد برای شناسایی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ایجاد کرده‌اند.

آزمایش جدید را می‌توان در کمتر از ۳ دقیقه و پس از گرفتن نمونه‌ای از پوست انجام داد. این نمونه برای تجزیه و تحلیل بیشتر، در ترکیب شیمیایی سبوم (Sebum)، یک روغن مومی طبیعی که توسط پوست تولید می‌شود و قبلا با پارکینسون مرتبط بوده، بررسی می‌شود.

در حال حاضر هیچ آزمایش قطعی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد و متخصصان علائم، سابقه پزشکی، نتایج یک معاینه فیزیکی طولانی و در برخی موارد اسکن مغز را برای تشخیص این بیماری بررسی می‌کنند.
«مونتی سیلوردیل»، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه منچستر در انگلیس می‌گوید این آزمایش پتانسیل بسیار زیادی در زمینه بهبود تشخیص و مدیریت افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ارائه می‌کند.

پژوهشگران، این آزمایش جدید را با کمک یک زن اسکاتلندی انجام دادند که هیپراوسمی (حساسیت شدید به بو) ارثی دارد. پس از اینکه او متوجه شد شوهرش سال‌ها قبل از تشخیص پارکینسون، بویی تند شبیه به حیوانات را گرفته است، دانشمندان متوجه شدند که این زن می‌تواند نشانه‌های بیماری را در افراد حس کند.
این امر دانشمندان را به سمت سبوم سوق داد که با دستگاه درون‌ریز مرتبط است و پوست را مرطوب نگه می‌دارد. در سال ۲۰۱۹ برخی از دانشمندان متوجه شدند که ترکیب شیمیایی سبوم در فرد مبتلا به بیماری پارکینسون تغییر می‌کند.

آزمایش جدید بر اساس این تغییر در نشانگر‌های زیستی سبوم انجام شد. نمونه‌های گرفته شده از پوست بیماران به یک کلینیک فرستاده می‌شود تا در آنجا تحت آنالیز طیف سنجی جرمی قرار گیرد و ترکیب مولکولی آن‌ها مشخص شود. برای انجام این مطالعه، نمونه‌هایی از ۷۹ فرد مبتلا به پارکینسون با نمونه‌های ۷۱ فرد بدون این بیماری مقایسه شد.

«دپانجان سرکار»، شیمیدان دانشگاه منچستر می‌گوید: «با انجام این کار، بیش از ۴۰۰۰ ترکیب منحصر به‌فرد پیدا می‌کنیم که ۵۰۰ مورد از آن‌ها بین افراد مبتلا به بیماری پارکینسون و سایر شرکت‌کنندگان متفاوت است.»
اینکه آزمایش بدون جراحی انجام می‌شود و نتایج سریعی را ارائه می‌کند، نکات مثبت آن را نشان می‌دهد، اگرچه دانشمندان هنوز باید روی این موضوع کار کنند که می‌توان این روش را در خارج از شرایط آزمایشگاهی نیز انجام داد. دانشمندان حتی اعتقاد دارند که بیماری‌های دیگری را نیز از این طریق می‌توان تشخیص داد.
پارکینسون در حال حاضر سریع‌ترین بیماری عصبی در حال رشد است و این رشد همچنان ادامه خواهد داشت. در حالی که دانشمندان سخت در تلاشند تا روشی برای درمان آن پیدا کنند، راه‌هایی برای کاهش سرعت و مدیریت آن وجود دارد و به همین دلیل تشخیص زودهنگام آن می‌تواند بسیار مهم باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها