نگاهی به سریال تلویزیونی بی‌همگان

عبور موفق با تکیه بر ایمان صداقت و سلامت

مجموعه تلویزیونی «بی‌همگان» که ساخته دو نفر از کارگردان‌های مطرح عرصه سینما و تلویزیون است؛ نوعی نگاه آسیب‌شناسانه اجتماعی به مطالب، مسائل و چالش‌های روز اجتماعی و خانوادگی دارد و این نگاه از جاده میانبر زندگی یک زوج می‌گذرد؛ زوجی که قرار بوده در مقطعی زندگی مشترک را آغاز کنند اما به دلایل مختلف اجتماعی و خانوادگی این اتفاق رخ نمی‌دهد.
کد خبر: ۱۳۸۲۰۸۳
نویسنده جبار آذین - مدرس و منتقد
این موضوع منجر به ایجاد کشمکش‌هایی بین زوج شده و از زوایای اجتماعی وارد مسائل اقتصادی و اجتماعی جامعه شده‌است؛ بنابراین بی‌همگان نه فقط به عنوان یک سریال عاشقانه بلکه به عنوان یک سریال اجتماعی مسیر مشکلات جامعه را درمی‌نوردد و نمایشگر بخش‌هایی از بحران‌ها و مشکلات اجتماعی است.

این سریال را دو نفر از فیلمنامه‌نویسان شناخته شده و قدر تلویزیون نوشته اند که از ساختار داستانی و فیلمنامه قوی برخوردار است. همچنین شخصیت‌پردازی‌های بسیارخوبی دارد و حوادث و ماجرا‌های آن در جای مناسب خود قرار گرفته‌اند. با توجه به دانش و تجربه اصغر هاشمی که کارگردان توانایی است و به علل مختلف از عرصه تولید فیلم و سریال دور بوده، این بار به کمک استعداد‌های رو به شکوفای بهرنگ توفیقی بی‌همگان را ساخته تا به نوعی نشان‌دهنده این باشد که به رغم تمام مسائل و مشکلاتی که برای خانواده‌ها، جامعه و به ویژه نسل جوان وجود دارد، آنچه می‌تواند مسیر را برای عبور موفق هموار کند، تکیه بر عقل، ایمان، صداقت و سلامت است.
همچنین سریال به لحاظ ساختار هنری جزو آثار پر و پیمان سریال‌های تلویزیونی محسوب می‌شود؛ در واقع این سریال هم به لحاظ مضمون و محتوا مورد توجه و پسند مخاطب قرار گرفته و هم ساختار هنری آن، کارگردانی خوب، فیلمنامه حساب شده، گزینش بازیگران مناسب نقش‌ها و ایفاگری نقش‌های مناسب‌تر توسط آن‌ها توانسته در مجموع بی‌همگان را جزو آثار مورد توجه قرار دهد. اما آنچه اغلب این نوع سریال‌ها با آن دچار مشکل می‌شوند نگاه سلیقه‌ای به مسائل و مشکلات جامعه است؛ چون وقتی قرار است به گوشه‌ای از اشکال‌های موجود در بدنه اقتصاد آسیب‌پذیر کشور یا دیگر مسائل خانوادگی و اجتماعی پرداخته شود، نیاز به ارائه تحلیل و در کنار آن نمایش همه‌جانبه ابعاد مختلف مشکلات است. گرچه در این سریال بخشی از مسائل اقتصادی در دو قطب جایگاه و پایگاه طبقاتی مطرح می‌شود، اما چه شده کسانی در شرایط بحران جامعه توانسته‌اند از مراحل کم‌داری یا نداری صاحب ملک و املاک شوند و همان مسأله رانت و رانت‌خواری در این نوع از سریال‌ها که عنوان اجتماعی را یدک می‌کشند، مورد توجه قرار بگیرد و نباید تحت‌الشعاع مسائل عاشقانه و گرفتاری‌ها و دردسر‌هایی شود که نسل جوان به دلیل ذائقه‌ها و سلیقه‌ها با آن درگیر هستند. در مجموع بی‌همگان جزو آثار اجتماعی و خانوادگی مخاطب‌پسند تلویزیون است و توانسته علاوه بر خانواده‌ها نسل جوان را هم با خود همراه کند و نظر مساعد بخشی از محققان و منتقدان را به دلیل ساختار خوب هنری و مضمونی با خود به همراه داشته باشد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها