محمدرضا نعمتی در گفتگو با «جام‌جم»:

امید‌های آینده کشتی ایران را می‌سازیم

مسابقه استعدادیابی کشتی «همه‌فن‌حریف» در ۳۶قسمت ۴۰تا۵۰دقیقه‌ای به‌زودی از شبکه سه و شبکه ورزش روی آنتن خواهد رفت.
کد خبر: ۱۳۸۲۰۸۰
نویسنده آفاق گودرزی - گروه رسانه
همه‌فن‌حریف با هدف استعدادیابی در زمینه ورزش کشتی و معرفی بیشتر و حرفه‌ای‌تر این رشته ورزشی به علاقه‌مندان تولید شده است و در آن چهار داور از چهره‌های سرشناس کشتی محمد بنا سرمربی تیم ملی فرنگی بزرگسالان، پژمان درستکار سرمربی تیم ملی بزرگسالان کشتی‌آزاد، علی محمدی از قهرمانان اسبق کشتی و عباس جدیدی از قهرمانان المپیک و مسابقات جهانی در رشته کشتی عملکرد شرکت‌کنندگان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. در این مسابقه ۱۴ تیم حضور دارند و هر تیم متشکل از چهار نفر است و درمجموع ۵۶ ورزشکار در برنامه حاضرند و یکی از نکات جالب‌توجه این‌که تیم تولید همه‌فن‌حریف برای هر استان یک مستند تولید کرده است که طی آن با مربی‌های پایه، خانواده و محل زندگی شرکت‌کنندگان در برنامه آشنا می‌شویم. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی جام‌جم با محمدرضا نعمتی، تهیه‌کننده همه‌فن‌حریف است که شرکت‌کنندگان در این برنامه را امید‌های آینده کشتی ایران در مسابقات جهانی می‌داند.

محمدرضا نعمتی در پاسخ به این سؤال که پیشنهاد ساخت همه‌فن‌حریف چگونه از طرف شبکه ورزش به او داده شد، به جام‌جم چنین می‌گوید: «پیشنهاد ساخت همه‌فن‌حریف از طرف شبکه ورزش به ما داده و اعلام شد که قرار است کاری، با چنین مختصاتی ساخته شود. طبیعتا از همان ابتدا می‌دانستیم که ساخت این کار سختی‌های ویژه خود را دارد و به همین واسطه چندین جلسه را به صحبت و چکش‌کاری ایده اولیه گذراندیم و درنهایت به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم وارد پروسه تولید شویم. پروسه‌ای که بخشی از آن شامل سفر ما به شهرستان‌های محل سکونت کشتی‌گیران حاضر در همه‌فن‌حریف بود و این‌گونه شد که ساخت ۱۴مستند از ۱۴استان در دستورکارمان قرار گرفت و از آنجا که کشتی‌گیران تهران و مازندران، هم در تیم کشتی‌فرنگی و هم در تیم کشتی‌آزاد حضور داشتند، به ۱۲مستند از ۱۲استان کاهش پیدا کرد که در طول آن، هم به خود استان می‌پرداختیم و هم به کشتی‌گیرانی که از آن استان در برنامه حضور داشتند. پس از این نیز، پروسه ساخت دکور و نورپردازی و تولید برنامه پی گرفته شد.»

مستند‌هایی برای درخشش استعداد‌ها

او در پاسخ به این سؤال که جزئیات این مستند‌ها از چه قرار بوده است، توضیح می‌دهد: «ما از روز اول در مورد همه‌فن‌حریف این‌گونه فکر می‌کردیم که از کشتی‌گیران حاضر در این برنامه قرار است چندین نفرشان به مسابقات جهانی و المپیک راه پیدا کنند و به واسطه همین اتفاق، باید از هم‌اکنون از آن‌ها مستند‌هایی تهیه کنیم که دوباره‌دیدنش نیز در زمان قهرمانی آن‌ها جذاب باشد. ما برای تحقق این خواست چه کردیم؟ به همان شهر‌ها و استان‌هایی رفتیم که این شرکت‌کنندگان طی فرآیندی از آنجا بالا آمده و برای حضور در برنامه همه‌فن‌حریف انتخاب شده بودند. به‌عنوان‌مثال به استان فارس رفتیم و در مستندمان، نخست یک معرفی کوتاه از خود استان ارائه کردیم و بعد از آن سراغ کشتی‌گیران حاضر در این برنامه از آن استان رفتیم و به خانه‌هایشان مراجعه کردیم، به گفتگو با پدر و مادرهایشان نشستیم و از این پرسیدیم که شغل پدر و مادر چیست؟ چند فرزند دارند و امکاناتی که برای فرزند کشتی‌گیرشان فراهم کرده‌اند به چه صورت است؟ و همین‌طور با مربیان پایه آن‌ها که این بچه‌ها را پرورش داده‌اند به گفتگو نشستیم.»
نعمتی در جواب این‌که درمجموع چه تعداد کشتی‌گیر در برنامه همه‌فن‌حریف شرکت کرده‌اند، می‌افزاید: «ما ۱۴ تیم داریم که هر تیم متشکل از چهار نفر است و درمجموع ۵۶ ورزشکار در برنامه حضور دارند و درواقع برای هر استان یک مستند تولید شده است که طی آن با مربی‌های پایه، خانواده و محل زندگی شرکت‌کنندگان در برنامه آشنا می‌شویم.»

حضور هادی عامل در همه‌فن‌حریف

آن‌طور که در خبر اولیه منتشرشده در مورد همه‌فن‌حریف آمده بود مرحله نخست این مسابقه استعدادیابی به آمادگی جسمانی، بخش دوم به اطلاعات عمومی و بخش آخر به کشتی‌گرفتن اختصاص دارد. از نعمتی می‌پرسیم چطور به این نتیجه رسیدند که همه‌فن‌حریف را در سه مرحله برگزار کنند و او می‌گوید: «ابتدا آمادگی جسمانی به‌عنوان کاری فیزیکی انجام و بدن، تنفس، عصب و عضله جملگی درگیر می‌شود. میان این بخش و بخش سوم که کشتی‌گرفتن است، مسابقه هوش یا همان اطلاعات‌عمومی برگزار می‌شود، چراکه گمان کردیم قراردادنش میان این دو بخش با هیجانی بالا و نفسگیر که نیازمند استراحت‌دادن به بدن هستیم، تصمیمی درست است.»

نعمتی در مورد حضور هادی عامل به عنوان کارشناس در برنامه همه فن حریف می‌گوید: «هادی عامل به نظر من جزو حرفه ای‌ترین کسانی است که شما می‌توانید در تلویزیون ببینید و تلویزیون باید به داشتن چنین آدم‌های کاربلدی افتخار کند که ان‌شاءا... هم می‌کند. من تا پیش از این تجربه‌ای در زمینه برنامه‌سازی با هادی عامل نداشتم و این اولین همکاری‌ام با ایشان بود و افتخاری نصیبم شد تا در خدمت‌شان باشم. صادقانه می‌گویم باورم نمی‌شد کسی بتواند به این میزان حرفه‌ای باشد و بسیار خوشحالم هنوز هم آدم‌هایی این قدر حرفه‌ای و کاربلد در تلویزیون‌مان حضور دارند. هادی عامل طوری بعد از این همه سال کار کردن، به لحاظ شوق و شور و هیجان جلوی دوربین ظاهر می‌شود، انگار که روز اول کارش است و آن قدر افتاده و تابع تیم تولید هستند که می‌تواند بهترین خاطرات را برایتان رقم بزند چنانچه در طول ساخت برنامه همه فن حریف مشابه همین اتفاق برای همه ما رخ داد.»

نعمتی تصریح می‌کند: «هادی عامل خودش کشتی‌گیر و مربی بوده‌است و جدا از همکار ما بودن، در تلویزیون سابقه‌ای این‌چنینی داشتند که موجب تفاوت شان با ما می‌شد که کشتی را فقط تماشا کرده‌بودیم و هیچ‌گاه روی تشک نرفته‌بودیم. ما برای ساخت همه فن حریف می‌بایست تحقیق و پژوهش می‌کردیم و هادی عامل پیشاپیش همه آن چیزی را که ما با تحقیقات به آن می‌رسیدم می‌دانست و حضورش کمکی شایان برای ما بود و من هرکجا فرصتی پیش می‌آید از ایشان تشکر می‌کنم، چون انسانی به شدت شریف، پای کار و کاربلدی هستند.»

چالش‌های پیش روی تولید «همه فن حریف»

نعمتی در پاسخ به این سؤال که از چالش‌های پیش روی همه فن حریف به چه مواردی می‌تواند اشاره کند، می‌گوید: «ما با ۵۶ نوجوان ۱۴ تا ۱۷ ساله کشتی‌گیر سر و کار داشتیم و به نظر من کشتی‌گیران با دیگر ورزشکاران متفاوتند به ویژه اگر در سن نوجوانی هم باشند. چرا؟ چون این ورزش چند برابر ورزش‌های دیگر جان، توان، رمق و انگیزه می‌خواهد. این نوجوانان اگرچه عمدتا منش پهلوانی را از بزرگ‌ترهایشان آموخته‌بودند، اما به هر حال نوجوانان کشتی‌گیر ۱۴ تا ۱۷ساله بودند و کنترل و مدیریت کردن‌شان بسیار دشوار بود. به عنوان مثال یکی از موارد که شاید جنبه طنز هم داشته‌باشد، این که آن‌ها از همان غذایی می‌خوردند که بچه‌های تیم ملی بزرگسالان می‌خوردند، ولی تعدادی از همین نوجوانان از کیفیت غذا رضایت نداشتند و می‌گفتند غذایی که ما می‌خوریم غذای خوبی نیست. در صورتی که این همان غذایی بود که به عنوان مثال برادران گرایی می‌خوردند. چون در یک کمپ حضور داشتند و سالنی که ما در آن بودیم و سالنی که اردوی مسابقات جهانی در آن برگزار می‌شد، در فاصله نزدیکی به هم قرار داشتند و همگی در مجموعه کمپ تمرینی شهیدحاج قاسم سلیمانی حضور داشتیم.»

او ادامه می‌دهد: «به هر حال این نوجوانان دوست داشتند تمام آن مجموعه را ببینند و در آن بگردند، اتفاقی که با توجه به برگزاری اردوی تیم ملی بزرگسالان در همان مجموعه امکان‌پذیر نبود. چالش‌هایی که ما در مسیر تولید تجربه کردیم، چالش‌هایی از این دست بود و چیزی نبود که با در بسته مواجه‌مان کند. طبیعتا این‌ها نوجوانانی بودند که انرژی‌شان از ما بسیار بیشتر بود، شاداب‌تر بودند و فعال‌تر و به دنبال پر کردن زمان‌شان. در کل به لطف خدا برای هیچ‌کدام‌مان خاطره‌ای بد به جا نماند چرا که منش پهلوانی در همه آن‌ها وجود داشت.»

جایزه منتخبان چیست؟

محمدرضا نعمتی، تهیه‌کننده مسابقه استعدادیابی کشتی «همه فن حریف» در پاسخ به این سؤال که جایزه نفرات برتر این برنامه چیست، می‌گوید: «اولا این که حضور در ابن برنامه قطعا بر آینده این نوجوانان تاثیرگذار خواهدبود و ثانیا این که شبکه ورزش قرار است به مدت یک سال هزینه‌های ورزش کشتی هشت برنده ما را تامین کند. البته ما در مجموع هشت برنده خواهیم‌داشت که چهار نفر آن‌ها از تیم‌های کشتی آزاد و چهار نفرشان از تیم‌های کشتی‌فرنگی انتخاب می‌شوند. این بعد مالی جایزه ماست و از بعد روحی، روانی یا معنوی نیز سرمربیان حاضر در همه فن حریف بچه‌هایی را که زیر نظر داشتند و کارشان را پسندیدند، در رده‌بندی سنی خود به اولین اردوی تیم ملی که بعد از مسابقات جهانی تشکیل خواهدشد، دعوت خواهندکرد. در مورد بقیه‌شان نیز گذر از چند مرحله انتخابی برای ورود به اردوی تیم ملی از پیش پایشان برداشته می‌شود و به عنوان مثال اگر رسیدن به اردوی تیم ملی شامل پنج مرحله باشد، از وسط بریده می‌شود و اگر بتوانند سه مرحله را هم رد کنند وارد اردوی تیم ملی خواهندشد.»

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها