فاطمه زمانی، ورزشکار دیروز و طلبه امروز، از نگاه جامعه به حجاب می‌گوید

دنیای زیبای زنان محجبه

نگاهی به گرایش روزافزون زنان غربی به اسلام و پوشش

چرا تازه‌مسلمانان به حجاب علاقه دارند؟

نامش «لیلا حسین» است؛ از مجریان شبکه اهل‌البیت؛ اصالتا اهل فرانسه. داشت زندگی‌اش را می‌کرد تا این‌که چشمش خورد به زنان محجبه مسلمان. تصمیم گرفت برای خودش روسری دست‌وپا کند و دینش را از یهودی به اسلام تغییردهد؛ آن‌هم در شرایطی که خودش می‌گوید «تبلیغات اطرافیان برای ما دل و دماغی نگذاشته‌بود که حتی به دستورات اسلام فکر کنیم.» حجاب زنان را که دید رفت برای تحقیق درباره اسلام. آنجا بود که خواست دستورات قرآن الهام‌بخش زندگی‌اش باشد و ظاهر و باطنش را در فرانسه یکی کند. اما فرانسه‌ای که زنان محجبه را از فعالیت‌های اجتماعی و آموزشی محروم می‌کند، شرایط سختی را پیش پای لیلا گذاشته‌بود. خانواده‌اش مخالف بودند. از عواقب حجاب دخترشان می‌ترسیدند. می‌گفتند باطنت را درست کن و ظاهرت را فراموش. اما لیلا، دست‌بردار نبود. او قرآن را ملاک انتخاب خوب و بدش کرده‌بود. پس گوش‌هایش را بدهکار حرف خانواده نکرد که‌نکرد!
کد خبر: ۱۳۸۲۰۷۳
نویسنده عطیه شمس - چاردیواری

  در تدارک تغییر
اما لیلا تنها دختر داستان ما نیست. آمار دودوتا چهارتایی جهانی، عدد و رقم‌های عجیبی را گزارش می‌دهند. آمارهایی که تعداد مسلمان‌شدن شهروندان غربی و اروپایی را در هرسال بیشتر از سال قبل تخمین می‌زنند. آمارهایی که گرایش زنان نسبت به اسلام را نسبت به مردان، بیشتر نشان می‌دهد. زنانی که ابتدا ظواهر پوششی، آنها را به فکر تغییر می‌اندازد.
و اینجاست که وقتی موسسه تحقیقاتی و پژوهشی فیث‌ماترز، آمار تازه‌مسلمان‌های انگلیسی را در 10سال گذشته اعلام می‌کند، قلم‌ها می‌لرزد وقتی به عدد ۱۰۰هزار نفر می‌رسد. آماری که نشان می‌دهد این تازه‌مسلمانان بیشتر از میان دختران جوان 20تا30 ساله و دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.
 این ادعا وقتی کنار پژوهش‌های آمارچیان ترکیه قرار می‌گیرد که از رشد چهار برابری زنان تازه‌مسلمان و محجبه می‌گویند و با مقاله روزنامه سان‌سنتیال تکمیل می‌شود که تعداد دختران بین 18‌تا 30سال محجبه ایالت فلوریدا را در یک‌دهه بیشتر می‌داند، زنگ خطر را برای غربی‌ها به صدا درمی‌آورد. زنگ خطری که تمام توجهات را به سمت مبارزه با پدیده‌ای به نام حجاب برده‌است؛ حجابی که چرایی‌اش را باید در آمار منتشره پایگاه اینترنتی گروه تحقیقاتی آیجی در مرکز نیویورک پیداکرد؛ این آمار نشان می‌دهد علت اصلی‌ تمایل به حجاب در آمریکا، بی‌بند و باری رایج در چند سال اخیر بوده که به مذاق نسل جدید دختران جوان نیویورکی خوش نیامده‌است. محققان آمریکایی معتقدند دختران این نسل‌شان برخلاف نسل‌های قبل، علاقه چندانی به خودنمایی و پوشیدن لباس‌های بدن‌نما ندارند و مردمان‌شان به پوشیدگی بیشتر روی آورده‌اند.
   آن‌سوی فمینیسم‌زدگی
سر و صدای انقلاب زنان تازه‌مسلمان، وقتی به سوئد هم رسید، خبرنگارانش را برای تحقیق روانه جامعه کرد تا جایی که کاترینا بیروال، خبرنگار سوئدی را واداشت بررسی‌هایش را ببرد روی چرایی گرایش‌های زنان تازه‌مسلمان به مقوله حجاب. بیروال، زنان محجبه را به دو دسته تقسیم می‌کند: گروه اول، کسانی که عمدتا به منظور منحرف‌ساختن توجهات مردان و ممانعت از نگاه به آنان به چشم یک کالای جنسی و تجاری، تن به حجاب اسلامی می‌دهند و گروه دیگر عده‌ای که به روسری و حجاب به چشم سنت نگاه می‌کنند. 
سنتی که همانند پوشیدن کفش، برایشان امری محرز و طبیعی شده‌است. هرچند بیروال به این مسأله اشاره می‌کند که پوشش حجاب علاوه بر این زمینه‌ها، می‌تواند برخاسته از یک دیدگاه سیاسی باشد و بخواهد شکلی از مقاومت در برابر سرمایه‌داری غرب را به خود بگیرد اما در تحقیقاتش به این نکته هم اشاره می‌کند که: «حتی فمینیست‌هایی وجود دارند که معتقدند حجاب اسلامی، آنان را از قیود بردگی و تهاجم مردها در امان نگه‌می‌دارد.»
براساس نوشته‌های این خبرنگار سوئدی، مُدساز معروف فرانسوی، پیر کاردن، بوتیک و شعبه‌ای در استانبول ندارد اما در حومه استکهلم در منطقه رینکه بی (منطقه مهاجرنشین استکهلم) فروشگاه لباس زنانه‌ای وجود دارد که آخرین مد روسری‌ها و مانتو از شال‌های رنگین تا ردای بلند زنانه را می‌فروشد؛ که این خود به تنهایی نشان می‌دهد در کشوری چون سوئد که گرایش‌های نژادپرستانه وجود دارد، تمایلات زنان تا چه میزان تغییر کرده‌است.
   کلاه به جای روسری، روسری به جای کلاه
اما حجاب در غرب از چه زمانی روی این کشورها سایه انداخت؟ حجاب در غرب، تاریخچه طولانی دارد اما در معنایی غیر از معنای حال حاضر در عرف جامعه. در قرون گذشته، پوشاندن بدن و به‌خصوص موی سر، از بدیهیات جامعه غرب بوده. بسیاری از زنان مسیحی در قرون گذشته، نه تنها در مراسم مذهبی چون دعا و رفتن به کلیسا، بلکه در طول زندگی معمول خود هم از نقاب، پوشیه یا به لفظ امروزی روسری برای پوشاندن موی سر خودشان استفاده می‌کردند. این روند که تا قرن بیستم ادامه پیدا کرد، به یکباره جای خودش را داد به دست حوادث تاریخی چون رنسانس. در این دوران بود که شکل حجاب زنان بارها دستخوش تغییر و تحول قرارگرفت. در قرن هجدهم، روسری تبدیل شد به کلاه و این سوال، هر روز داغ و داغ‌تر شد که آیا پوشاندن موی سر فقط در مواقع دعا و ورود به کلیسا واجب است یا عمل به آن در هر حالتی ضروری است؟ گرایش‌های فطری زنان غربی در قرون گذشته به حجاب، می‌تواند تا حدی توجیه‌گر آمار رو به رشد اسلام باشد، به‌ویژه وقتی آمارها، خبر از رشد 150درصدی گرایش به اسلام در میان غربیان می‌دهد.
در میان تحقیقات صورت‌گرفته در این زمینه، پروفسور مادلین زیلفی، استاد تاریخ خاورمیانه در دانشگاه مریلند هم درباره افزایش روند تمایل به اسلام، در میان قشر تحصیلکرده زنان در دانشگاه‌های آمریکایی می‌گوید: «سرعت این روند مرا کنجکاو کرده‌است، من بارها این موضوع را در دانشکده دیده‌ام که اسلام به دختران هویت بخشیده‌است، اکنون دختران مسلمان با انگیزه قوی‌تری در دین اسلام تحقیق می‌کنند و نسبت به اعتقادات‌شان جدیت بیشتری دارند. حجاب کلمه‌ای است که معنای بسیار دارد، حجاب همیشه در داخل و خارج کشورهای اسلامی نماینده خیلی از چیزها از جمله یک بیانیه سیاسی محکم علیه فساد و بی‌بندوباری و یک عمل مذهبی عمیق شخصی بوده‌است؛ این موضوع به اصل اسلام برمی‌گردد؛ قرآن حجاب را در قالب لباس، لازم شمرده‌است.»
  هدیه خدا
بعد از حادثه 11سپتامبر بود که گرایش‌های مردم غرب، به اسلام رو به افزایش رفت؛ اسلامی که می‌توانست رقیب سرسختی باشد برای حفظ قدرت ایالت متحده آمریکا. اینجا بود که قانون و مقررات‌ تصویب شده، وارد مرحله جدیدی برای اجرا در کشورهای مختلف شد؛ از تصویب قانون منع حجاب در مدارس فرانسوی در سال 2004 تا ممنوعیت نمادهای دینی برای معلمان مدارس از جمله داشتن حجاب در ایالت اورگان آمریکا. ماجرا تا آنجا پیش رفت که در بلژیک هم استفاده از پوشیه یا نقاب ممنوع شد و زنان محجبه مجبور به پرداخت جزای نقدی ‌شدند.  با وجود این قوانین سفت و سخت غربی، باز هم آمارهای جهانی از رشد روزافزون حجاب در میان زنان غربی گزارش می‌دهد. زنانی که در نظرشان حجاب، به‌عنوان عاملی برای آرامش و ارزش به زن، معرفی شده‌است. آرامشی که سونیا کاسترو، بانوی تازه‌مسلمان آرژانتینی درباره‌اش می‌گوید: «حجاب هدیه خدا و برای حمایت از زن است. حجاب باعث می‌شود در جامعه خانم‌ها با آزادی تحصیل و کار کنند و احساس امنیت داشته باشند.»

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها