سخنگوی بانک‌مرکزی در گفتگو با «جام‌جم» جزئیات آزادسازی دلار‌های بلوکه‌شده ایران را تشریح کرد

خزانه دولت؛ مقصد پول‌های بلوکه‌شده

اردیبهشت سال۹۷ زمانی که آمریکا به‌صورت یکجانبه از برجام خارج شد بسیاری از پول‌های ایران، که حاصل از فروش نفت به کشور‌های مختلف ازجمله کره‌جنوبی به حالت بلوکه درآمد و هرچه دستگاه دیپلماسی و بانک‌مرکزی خواستار دریافت آن شدند، کشور‌های بلوکه‌کننده از پرداخت آن سر باز زدند.
کد خبر: ۱۳۸۲۰۷۱
نویسنده محمدحسین علی‌اکبری - گروه اقتصاد
به بیان بهتر، کالا‌هایی که سال۹۶ به آن کشور‌ها صادر شده بود پس از حدود پنج سال قرار است آزاد شود. آنچه در ادامه می‌خوانید گزارشی از هفت‌میلیارد دلاری است که از روز گذشته فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را فرا گرفته و اظهارنظر‌های مختلفی درباره چگونگی آزادسازی و هزینه‌کرد آن گفته می‌شود. فروردین‌ماه امسال خبر آزادسازی هفت‌میلیارد دلار بلوکه‌شده ایران اعلام شد. در آن زمان وزارت امور خارجه و بانک مرکزی ایران اعلام کردند اقدامات این آزادسازی در حال نهایی شدن است و به‌زودی این پول به حساب ایران واریز خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این پول‌ها هنوز وارد حساب ایران نشده و براساس اخبار اعلامی و رایزنی‌های انجام‌شده در هفته‌های گذشته بناست به‌زودی شاهد آزادسازی زندانیان ایران و آمریکا و همزمان آزادسازی منابع مسدودشده ارزی کشورمان در کره‌جنوبی باشیم. ظاهرا در پی این آزادسازی قرار است هفت‌میلیارد دلار از منابع ارزی مسدودشده در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.

طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشور‌های منطقه درباره آزادسازی همزمان زندانیان ایران و آمریکا انجام شده است و میلیارد‌ها دلار از منابع ارزی مسدودشده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است. آن‌طور که خبرنگار ما کسب اطلاع کرده ایران هنوز حساب‌های اعلامی برای انتقال منابع مذکور را بنا بر ملاحظات بانکی نپذیرفته و حساب‌های جدیدی را به این منظور معرفی کرده است.

چگونگی دریافت پول‌های بلوکه‌شده

آزادسازی زندانیان ایران و آمریکا و همچنین آزادسازی میلیارد‌ها دلار از منابع بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی خبر مهمی است که هم‌اکنون از سوی رسانه‌های مطرح دنیا نیز در حال مخابره است. درحالی‌که مذاکرات رفع تحریم‌ها به‌دلیل عدم اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی ایالات متحده آمریکا همچنان بدون حصول نتیجه باقی مانده است، این کشور مستقل از روند مذاکرات هسته‌ای، در حال پیگیری موضوع آزادی زندانیان خود در ایران و همزمان آزادسازی منابع مسدودشده ارزی کشورمان در کره‌جنوبی است. طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشور‌های منطقه درباره آزادسازی همزمان زندانیان ایران و آمریکا انجام شده است و میلیارد‌ها دلار از منابع ارزی مسدودشده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است. خبر‌های تکمیلی بیانگر آن است که آزادسازی همزمان زندانیان ایران و آمریکا و همچنین آزادسازی هفت‌میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده ایران با میانجیگری قطر انجام شده است، ضمن این‌که سوئیس و سازمان ملل نیز به‌عنوان کانال ارتباطی در این امر درگیر هستند. ساستفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل نیز مدعی شد که باقر نمازی، زندانی دوتابعیتی از زندان آزاد شد و ایران را ترک کرده و سیامک نمازی نیز آزاد شده، اما همچنان در ایران است. در بیانیه‌ای که دوجاریک به نقل از دبیرکل سازمان ملل متحد منتشر کرد، گوترش از قبول درخواست‌هایش از رئیس‌جمهور ایران مبنی بر اجازه خروج باقر نمازی برای معالجه در خارج از کشور تشکر کرده و گفته: خوشحال است که سیامک نمازی، پسر باقر نمازی از بازداشت آزاد شده است.

کاهش نرخ طلا و ارز در راه است؟

با این‌که تا زمان تنظیم این خبر نرخ دلار در کانال ۳۳هزار تومان قرار داشت، اما فعالان بازار اعلام می‌کنند با آزادسازی هفت‌میلیارد دلار از منابع ارزی ایران کاهش قیمت‌ها در ارز و طلا اتفاق می‌افتد. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان این‌که افزایش قیمت‌ها در بازار موقتی است، گفت: با اعلام خبر آزادسازی هفت‌میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران باید منتظر کاهش قیمت‌ها باشیم.

وی درباره افزایش نرخ طلا در روز گذشته توضیح داده که افزایش ۲۸دلاری اونس طلا و افزایش قیمت دلار در بازار داخلی موجب افزایش قیمت طلا و سکه شده است. وی با اشاره به اخبار مربوط به آزادسازی هفت‌میلیارد‌دلار از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران گفت: باوجود این‌که خبر هنوز به کف بازار نرسیده، ولی باید منتظر کاهش قیمت‌ها باشیم. البته قیمت‌های صبح دیروز نسبت به معاملات پایانی دیروز بیانگر کاهش است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر حباب سکه را بین یک‌میلیون و ۶۰۰ تا یک‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان اعلام و تأکید کرد: دیروز در معاملات پایانی قیمت سکه طرح جدید به ۱۵میلیون و ۴۰۰هزار تومان هم رسیده بود، ولی صبح دیروز قیمت فروش سکه طرح جدید با کاهش همراه شد و به ۱۵میلیون و ۲۵۰هزار تومان رسید. وی ضمن تأکید بر این‌که تقاضایی در بازار برای خرید طلا و سکه شکل نگرفته است، گفت: هرچند قیمت‌ها در بازار افزایش یافت، ولی معاملات نشان می‌دهد که تقاضای چشمگیری برای خرید طلا و سکه نداریم و این‌طور نیست که بگوییم مردم خریدار شده‌اند. بذرافشان با بیان این‌که فضای معاملات در بازار طلا و سکه مانند ایام محرم و صفر است، گفت: امیدواریم با ورود به ماه ربیع معاملات بازار طلا و جواهر نیز از رکود خارج شود.

پول‌ها، پیش‌خور نشده است

مصطفی قمری‌وفا، سخنگوی بانک مرکزی در گفت‌وگویی که با خبرنگار جام‌جم داشت از جزئیات آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده سخن گفت و تصریح کرد: ایران پیگیری‌های خود را برای آزادسازی منابع ارزی مسدودشده کشور با همکاری دستگاه دیپلماسی ادامه می‌دهد و حساب جدید برای واریز این مبلغ معرفی شده‌است.
سخنگوی بانک مرکزی به پرسش خبرنگار ما مبنی بر این‌که آیا معادل ریالی دلار‌های بلوکه‌شده پیش‌خور شده یا خیر پاسخ داد: معادل ریالی این مبلغ پیش‌خور نشده و این منابع در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

قمری‌وفا تاکید کرد: پس از این‌که پول‌های بلوکه‌شده وارد کشور شود به حساب خزانه دولت واریز خواهد شد تا برای آن تصمیم‌گیری کند. به گفته این مقام دولتی، همان‌طور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند این مبالغ صرف پروژه‌های توسعه‌محور خواهد شد و قرار نیست برای واردات استفاده شود. اکنون کشور نیازمند سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف است که این مبالغ می‌تواند کمک زیادی در این زمینه کند. وی افزود: در هفته‌های اخیر پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای در این زمینه حاصل شده، برخی ملاحظات بانکی همچنان باقی است که در تعامل با طرف‌های مقابل برای رسیدن به نتیجه در حال پیگیری است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها