کد خبر: ۱۳۸۲۰۶۹
نویسنده محمود عباس‌زاده مشکینی - عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

تحلیل بسیاری از مجموعه‌های مرتبط با دستگاه حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی ایران این است که اساسا آمریکا و غرب در جریان مذاکرات احیای برجام به هیچ‌وجه حسن‌نیت و جدیت ندارند.

اگر ما شاهد عزمی جدی در غرب برای رسیدن به نتیجه مطلوب درباره گفتگو‌های هسته‌ای بودیم طبعا توافق هم در دسترس بود، اما اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا به صورت جدی این نظر را تقویت کرد که آمریکایی‌ها اساسا موضوع مذاکرات را جدی نگرفتند و اساسا با هدف تحت فشار قراردادن ایران برای دادن امتیازات بیشتر و صرف‌نظر کردن از حقوق مسلم خود در گفتگو‌های وین حضور پیدا کرده‌اند. تحولات اخیر هم این گمانه را به‌شدت تقویت کرد که غربی‌ها بیشتر از ما به توافق نیاز دارند، اما رویکرد‌های اخیر آن‌ها در مذاکرات حاکی از آن بود که آن‌ها در پی به هم زدن بازی هستند تا از ما امتیازات بیشتری بگیرند.

​​​​​​​بعد از انتشار اخباری مبنی بر توافقات شفاهی مجموعه جمع‌بندی‌های ما این بود که با وجود ملاحظاتی که درباره محتوای این توافقات شفاهی وجود داشت، اما ارسال نظرات برای طرفین مذاکره و تفاهماتی که احیانا می‌توانست شکل بگیرد احتمال رسیدن به یک توافق خوب را فراهم می‌کرد، اما وقوع برخی از اتفاقات در ایران تا حدودی مسأله را تحت‌تاثیر قرار داد؛ لذا معتقدم غرب و آمریکا در جریان آشوب‌های اخیر شاید به این نتیجه رسیده باشند که حل مشکلات خود با ایران را از مسیر غیر از مذاکره به سرانجام برسانند و منتظر نتیجه آشوب‌ها در کشورمان باشند. به نظر می‌رسد آن‌ها امیدوارند در پی تشدید آشوب‌ها و گسترده شدن آن جمهوری اسلامی در مسیر ضعیف شدن قرار گیرد و زمانی که پایه‌های اقتدار کشوری در پی آشوب‌ها و اغتشاشات متزلزل شود طبعا امکان عقب‌نشینی طرف مذاکره‌کننده فراهم خواهد شد. اعمال تحریم‌های جدید آمریکا را از همین منظر می‌توان مورد بررسی قرار داد و تصور آمریکا این است که ایران در شرایط ضعف آماده دادن امتیاز بزرگ خواهد بود. این موضوع هم حائز اهمیت است که واکنش جمهوری اسلامی ایران در قبال تحریم‌های جدید در میانه مذاکرات هسته‌ای چه خواهد بود. یک رویکرد همان ادامه کنار آمدن با شرایط تحریمی و استمرار اقتصاد مقاومتی و تلاش برای خنثی سازی تحریم‌هاست و از سوی دیگر به دلیل جدی نبودن طرف‌های مقابل ایران در انجام تعهدات خود و همچنین موضوع تحریم‌های جدید جمهوری اسلامی و به‌ویژه مجلس می‌تواند تعلیق عضویت کشورمان در ان پی‌تی را مورد بررسی قرار دهد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها