نگاهی به برنامه‌های رادیو آوا و رادیو پیام

تحول آفرینی در رادیو

از دیرباز رادیو دوست وهمراه قشرهای مختلف جامعه به‌ویژه خانواده‌ها و جوانان بوده ومتولیان ومسئولان و هنرآفرینان آن پیوسته کوشیده‌اند، با به‌روز کردن برنامه‌های گوناگون و ایجاد آیتم‌های مناسب ومخاطب پسند در زمینه‌های علمی و آموزشی، هنری و فرهنگی، ورزشی و اجتماعی، افزون برهمراه داشتن شنوندگان پروپا قرص قدیمی، در جذب مخاطبان جدید هم، راه‌های توفیق و موفقیت را بپیمایند و تولیدات متنوع و روزآمد و توفیق اجتماعی برنامه‌ها، نشانگر درستی عملکرد آنها و رضایت مردم است.
کد خبر: ۱۳۸۱۹۵۵
نویسنده جبار آذین - مدرس و منتقد

درمیان شبکه‌های فعال و پر‌طرفدار صدای جمهوری اسلامی، دو شبکه رادیویی پیام و آوا در مقایسه با سایر شبکه‌ها، گوی رضایت و استقبال شنوندگان را از نظر آمار مخاطبان از بقیه ربوده‌اند.

با آن‌که با پیدایش و جذابیت‌های تصویری و بصری در قاب و قالب تلویزیون، گمان بسیاری از مردم و کارشناسان براین بود که تلویزیون با حضور و نفوذ گسترده خود، بررادیو تاثیر گذاشته و انبوهی ازمخاطبان آن را جذب خواهد کرد و از رونق برنامه‌های رادیویی کاسته خواهد شد، ولی همت مدیران و کارشناسان، متخصصان، هنرمندان و مجریان کاربلد رادیو، با افزودن بر کیفیت و حتی کمیت برنامه‌‌ها و شبکه‌های رادیویی، نادرستی این گمان را به اثبات رساند.

به‌گونه‌ای که امروزه شاهد پیوستگی و دلبستگی‌های بیشتر مردم به آثار و تولیدات رادیویی هستیم. در همین فضاست که شبکه‌های آوا و پیام، خوش می‌درخشند.

گرچه برنامه‌های رادیو پیام بر محور تولید و پخش اخبار، ترانه و برخی مطالب آموزشی و سرگرم‌کننده می‌چرخد و رادیو آوا هم صرفا به پخش ترانه می‌پردازد و هرکدام هم مخاطبان انبوه خود را دارند، اما نکته‌ای که جای آن را در این دو برنامه و شبکه فعال، خالی می‌کند، این‌که در پیام، کمبود و در آوا نبود برنامه‌های آموزشی ومفید است که وجود آن می‌تواند به کیفیت وغنای فرم و محتوای برنامه‌ها اضافه کرده و مخاطبان بیشتری را جذب کند و این دوشبکه مخاطبان‌شان را از حالت «مصرف»زدگی رهایی بخشند. به عنوان نمونه، آوا به جای بسنده کردن به نام خواننده و ترانه، می‌تواند شناسنامه‌ای کامل از خالقان ترانه‌ها و حتی بیوگرافی خواننده یا آهنگساز و ترانه‌سرا ارائه کند و آوا را قوی‌تر و غنی‌تر کند.

در هرصورت، این دوشبکه مهم و پرمخاطب، برای موفقیت‌های بیشتر با توجه به نظر و نیاز و سلیقه مخاطب، مسیرهای تحول‌آفرین فراوان، پیش رو دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها