اقناع افکار عمومی جهان؛ ضروریات و الزامات

موجی‌نو برای دیپلماسی‌عمومی در رسانه‌ملی

در جهان امروز که ارتباطات به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها تبدیل شده، نمی‌توان از قدرت نرم و تاثیری که بر بازدارندگی در برابر چالش‌ها و نیز افزایش منافع یک کشور دارد، غافل بود. در این مسیر، رسانه‌های برون‌مرزی قوی‌ترین ابزار قدرت نرم به‌ویژه دیپلماسی عمومی هر کشور هستند، مشروط بر آن‌که به صورت دائمی بر کیفیت تاثیرگذاری و بهبود روش‌های خود بیفزایند و توان خود را بازافزایی کنند.
کد خبر: ۱۳۸۱۸۲۵
نویسنده محمد نجفی - کارشناس رسانه
ایران با داشتن رسانه‌های برون‌مرزی که بخش عمده و اصلی آن در اختیار سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی است، می‌تواند از قدرت نرم برای تحقق اهداف ملی و اسلامی خود به‌خوبی استفاده کند که تنها یکی از آنها، مدیریت ادراک مخاطبان بین‌المللی و مقابله با جنگ شناختی است. در این میان باید توجه داشت دیپلماسی عمومی ایران تنها به اقناع افکار عمومی نسبت به مواضع ایران و افشای پروپاگاندای رسانه‌های جریان اصلی ضدایران محدود نیست، بلکه شبکه‌های برون‌مرزی توانسته‌اند دو گام به پیش بردارند و نشان دهند نظام سرمایه‌داری غرب چه جنایت‌هایی در کشور‌های مظلوم عالم مانند یمن و عراق مرتکب می‌شود و در گام دیگر به صدایی برای مظلومیت فقرا و محرومان و رنج کشیدگانی تبدیل شده‌اند که درون تمدن رو به انحطاط غرب به‌ویژه در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنند. طبعا داشتن ابزاری برای انتقال انعکاس صدا‌های فروخفته جوامع ستمدیده جهان به معنای به چالش طلبیدن اقتدار امپراتوری استکبار از یک سو و رسوا کردن رسانه‌های جریان اصلی تمدن غرب از سوی دیگر است. در یک سال گذشته با تغییر جدی در مدیریت صداوسیما دست بخش‌های خبری این رسانه برای فعالیت حرفه ای‌تر و جدی‌تر بسیار باز شد؛ همچنین که تلاش‌ها برای حل مشکلاتی که رادیو و تلویزیون‌های برون‌مرزی داشتند هم بیشتر پیگیری می‌شود.

پرونده‌های پنهان

اگر شما بیننده شبکه پرس تی‌وی به عنوان لیدر رسانه‌های برون‌مرزی ایران باشید می‌دانید در یک سال گذشته برنامه‌هایی مانند «پرونده‌های پنهان» با اجرای مرضیه هاشمی و نیز برنامه «اینسایت» با اجرای سام ترابی به پرس تی‌وی افزوده شد که هر کدام وزنه‌ای ارزشمند در مقابله با غرب هستند؛ برنامه‌هایی که با جذب مخاطب بسیار و بازخورد‌های انبوهی از کشور‌های هدف مواجه شده است. مهم‌تر این‌که پرداختن به موضوعات انسانی مانند محاصره هفت‌ساله ملت یمن که زیر بمباران و تحریم دولت‌های غربی و عربی قرار دارند از حاشیه خارج و در متن فعالیت شبکه پرس تی‌وی قرار گرفت که فی‌نفسه مسأله مهمی از دید انسان‌دوستانه است. به جرات می‌توان گفت دقیقا هیچ رسانه‌ای در جهان به مسأله یمن نمی‌پردازد و اصولا یکی از مشکلات این ملت رنجدیده محاصره رسانه‌ای جهانی است و صدای مظلومیت کودکان گرسنه یمنی غیر از رسانه‌های ایران در هیچ رادیو و تلویزیون و خبرگزاری جهانی مخابره نمی‌شود. این رویکرد خوب و تقویت برنامه‌های کاربردی و تاثیرگذار که توانایی جذب مخاطب همراه با افزایش آگاهی‌های وی را دارد در ماه‌های گذشته در سایر بخش‌های صداوسیما هم دیده می‌شود چنان‌که در داخل این رسانه دست منتقدان برای بررسی موشکافانه رویداد‌ها باز بوده است.

فعالیت‌های برون‌مرزی

شاید یکی از دلایل این بهبود کارایی دیپلماسی عمومی ایران در سطح جهان در یک سال اخیر به این نکته بازگردد که پیمان جبلی، ریاست جدید صداوسیما قبلا سمت معاونت برون‌مرزی این سازمان را داشته و نیک می‌داند چگونه می‌تواند این ابزار را تقویت کند و از دیگر سو، یکی از مشکلات این رادیو و تلویزیون‌ها این بود که از سوی ریاست قبلی مورد کم‌لطفی قرار داشتند تا جایی که در دو سال قبل حتی بودجه این رسانه‌ها برای فعالیت‌های برون‌مرزی از سوی دولت دوازدهم تامین نمی‌شد و در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت ریاست سابق صداوسیما نمی‌توانست بودجه حداقلی برای معاونت برون‌مرزی از دولت دریافت کند. این در حالی است که رادیو و تلویزیون‌های برون‌مرزی پیشانی یک کشور در عرصه بین‌الملل محسوب می‌شوند. شگفت‌انگیز است که در سال آخر دولت قبل از معاون اول تا سخنگوی دولت به جای حمایت از شبکه‌های برون‌مرزی به آن رسانه‌ها می‌تاختند و علیه آن‌ها موضع می‌گرفتند تا جبهه‌ای جدید علاوه بر میدان اصلی علیه رسانه‌های بین‌المللی ایران بازگردد. یک نمونه از تلاش رسانه‌های جریان اصلی غرب علیه امنیت ملی ایران و میدان‌داری شبکه‌های وابسته به عربستان سعودی و امارات مانند سعودی اینترنشنال را در فتنه اخیر می‌توان دید که همین یک مورد به تنهایی برای توجه به اهمیت فعالیت رسانه‌ای به صورت تخصصی کافی است. طبعا برای بازدارندگی در برابر تهدیداتی که امنیت ملی ایران را به مخاطره می‌اندازد بهترین گام، اقدام متقابل و پیش‌دستانه برای به چالش کشیدن دولت‌های متخاصم مانند آمریکا، انگلیس در عرصه جهان و عربستان سعودی، امارات و رژیم‌صهیونیستی در سطح منطقه است. در این میدان هم بار اصلی بر دوش شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیماست و با توجه به رویکرد نوین مدیریت صداوسیما این توقع به حق وجود دارد که هر چه بیشتر به موضوعات کشور‌های مظلوم مانند یمن، نیجریه، بحرین، کشمیر و... پرداخته شود تا به زبان‌های مختلف برای همه جهان کشور‌های آنچه را آمریکا می‌خواهد پنهان بماند، بیان شود.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها