به گفته یک دیپلمات کشورمان، آل‌سعود به این نتیجه رسیده که موانع پیش‌روی نزدیکی به تهران را بردارد.
به گفته یک دیپلمات کشورمان، آل‌سعود به این نتیجه رسیده که موانع پیش‌روی نزدیکی به تهران را بردارد.
کد خبر: ۱۳۸۱۸۰۷

عبدالله سهرابی، دستیار وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین با اشاره به احتمال از سرگیری دور جدیدی از مذاکرات میان تهران و ریاض خاطرنشان کرد: عربستان سعودی به عنوان یک کشور مطرح مذهبی منطقه به توجه به سیر تحولات جاری در عرصه بین المللی به این نتیجه رسید که با فاصله گرفتن از ایران و همچنین فضای شورای همکاری خلیج فارس نمی تواند موفق  به برقراری امنیت ملی و حل مساله یمن شود.

وی با اشاره به سابقه جدال نانوشته سعودی ها با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: مجموع جمع بندی های حاکمان عربستان  در شرایط کنونی این بود که با شکل گیری گفت وگو با ایران می توان به سمت برداشته شدن موانع و حل مشکلات میان دو کشور حرکت کرد.

سهرابی با اشاره به روابط رو به بهبود برخی از کشورها عربی مثل امارت متحده و کویت با جمهوری اسلامی ایران گفت: مجموعه تحولات سعودی ها را به این باور رساند که شرایط منطقه ایجاب می کند آنها هم از این قافله عقب نمانند و البته توانمندی‌های ایران و همچنین نگاه دولت سیزدهم در بحث همکاری با همسایگان و فراهم آمدن شرایط جدید در حوزه تعاملات اقتصادی هم باعث ایجاد انگیزه برای سعودی برای بهبود روابط با ایران شد.

عربستان برای فرار از چالش‌ها به‌دنبال نزدیکی به ایران است

یک کارشناس مسائل منطقه بر نقش یاران منطقه‌ای ریاض در تلاش عربستان برای بهبود رابطه با ایران تاکید کرد.

سیامک باقری کارشناس خاورمیانه درباره از سرگیری گفت و گوهای ایران و عربستان در حوزه بسط روابط به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: سطح و نوع روابط بستگی به شرایط محیطی دارد و هر وقت شرایط محیطی و منطقه ای روی عربستان اثر بگذارد، در نحوه رفتار پادشاهی سعودی در حوزه تعاملات با ایران تغییراتی حاصل می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلات عربستان باعث شده که این کشور برای رهایی از شرایط موجود به فکر تعامل با ایران خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه های که سعودی در حوزه یمن پرداخت کردند از این رو زمامداران این کشور در پی آن هستند که با گفت و گو با ایران خود را از گرداب مشکلات یمن رهایی ببخشند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در عین حال تاکید کرد: در حوزه روابط ایران و عربستان البته بازیگران وعوامل دیگر هم تعیین کننده هستند. واشنگتن یکی از عوامل تاثیرگذار است و هر گاه مسیر مذاکرات احیای برجام به سمت نقاط مثبت حرکت کنند نوع تعاملات عربستان با ایران هم متفاوت خواهد بود. در این بخش اسرائیل یکی از عوامل تاثیرگذار است و با توجه به تعاملاتی که با برخی از کشورهای منطقه برقرار کرده است می تواند روند گفت و گوها را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای عربی مثل امارت و کویت به مثابه برادران عربستان رویکردی مثبتی را در قبال ایران در پیش گرفته اند تصریح کرد: بسط روابط برخی از کشورهای عربی هم می تواند به عنوان انگیزه ای برای سعودی ها برای ادامه گفت و گو با جمهوری اسلامی ایران باشد.

اگر ریاض دنبال رابطه است، رسانه‌های وابسته‌اش چرا دعوت به اغتشاش می‌کنند؟

یک صاحبنظر مسائل کشورهای عربی، نسبت به صداقت بن‌سلمان درقبال نزدیکی به تهران تردید دارد.

مسعود اسداللهی کارشناس منطقه درباره مذاکرات ایران و عربستان به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: من شخصا به نتیجه بخش بودن این گفت و گوها خوشبین نیستم و با توجه به رفتار حاکمان عربستان منجمله محمد بن سلمان باید بگویم که هیچ انگیزه قوی از اسوی او برای بهبود روابط نمی بینم.

وی با بیان اینکه سعودی ها صرفا به منظور رهایی از گرداب یمن به صرافت گفت و گو با ایران افتاده خاطرنشان کرد: از ابتدای دوره های مذاکراتی بین تهران و ریاض در بغداد شاهد بودیم که نظام عربستان صرفا با یک هدف و آن هم پایان جنگ یمن وارد میز مذاکرات شده  و آنهم با این نیت که گروه انصارالله در یمن اعلام آتش بس کند. این در حالی است که جنگ از سوی عربستان شروع شده و این سعودهای هستند که باید به عنوان متجاوز اعلام آتش بس کنند اما از آنجایی که عربستان نمی خواهد چهره شکست خورده جنگ را به خود بگیرد تنها خواهان توقف جنگ از سوی انصارالله است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه سعودی ها حتی در اعلام آتش بس موقت خود در جنگ یمن هم صداقت نداشتند، تاکید کرد: چندی پیش دیدیم که یک کشتی حامل سوخت با اینکه از مسیر قانونی آن از سوی سازمان ملل مورد تایید قرار گرفته بود و قرار بود که به شمال یمن برود توسط سعودی ها توقیف شد.

اسداللهی خاطرنشان کرد: در مذاکراتی که میان ایران و عربستان برگزار شد سعودی ها همواره خواهان این بودند که تهران از تاثیرگذاری خود روی انصارالله برای توقف جنگ استفاده کند و این مساله بارها از سوی طرف ایرانی تذکر داده شد که رابطه میان ایران و گروه انصارالله رابطه تابع و متبوع نیست و این مردم یمن هستند که می خواهند درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند اما طرف عربستانی مایل به پذیرش این حقیقت نیست.

وی با اشاره به حرکت های رسانه‌هایی که با تامین بودجه عربستان علیه ایران راه اندازی شده‌اند، گفت: با وقوع هر حادثه و رویدادی که در جمهوری اسلامی رخ می دهد این شبکه های تلویزیونی مردم را به ایجاد اغتشاش و آشوب تشویق می کنند و این موضوع حتما روی روابط ایران و عربستان تاثیر می گذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها