یک سال دوری از تمرینات تیم‌های ملی تیراندازی باکمان

غیبت ادامه‌دار زهرا نعمتی

تیرانداز دانمارکی با هدایت الهام هاشمی، مربی ایرانی اولین سهمیه المپیک پاریس را گرفت

بانوی اثرگذار تیراندازی

الهام هاشمی را بدون تردید باید یکی از چهره‌های برجسته و اثرگذار ورزش زنان ایران نامید. زنی که در عصر محدودیت‌های ورزش بانوان پله پله رشد کرد تا حالا که به یک مربی تراز اول جهانی در رشته تیراندازی تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۳۸۱۵۷۲
نویسنده سارا گودرزی - گروه ورزش
انگیزه بالایی که هاشمی در دوران حضورش در تیم ملی تفنگ داشت، به او کمک کرد تا زودتر از چیزی که همه فکرش را می‌کنند، در قامت یک مربی مدعی ظاهر شود. تسلط کامل الهام به زبان انگلیسی موجب شد تا او در کنار توانمندی فنی‌اش، به‌عنوان اولین زن آسیایی، مدرک درجه یک مربیگری جهانی را بگیرد. هرچند نباید فراموش کرد که بخش زیادی از تحولی عظیم این روز‌ها در تیم‌های ملی تفنگ مردان و زنان ایران شاهدش هستیم را باید مدیون «لازلو سوچک» هم بود. سرمربی با دیسیپلین مجارستانی که در مدت هشت سال حضورش در این تیم‌ها، جدای از رقم‌زدن افتخارات مهم برای تیراندازان، دریچه جدیدی را هم به روی مربیان جوان ایرانی باز کرد. لازلو گرچه با این پیش‌شرط به ایران آمده که هیچ‌کسی حق دخالت در کارهایش را ندارد، اما به مرور وقتی به پتانسیل و توانایی نسل سابق تیم‌های ملی این رشته پی برد، آن‌ها را به خدمت گرفت تا به قول خودش به وظیفه اخلاقی‌اش هم عمل کرده باشد. الهام هاشمی یکی از استعدادی خوب همین نسل بود که توانست بیش از سایرین اعتماد لازلو را به خود جلب کند و به قول اهالی این رشته دست راست مرد با جذبه مجار شود.

سنگاپور اولین تجربه مربیگری

با رفتن لازلو از ایران، الهام هاشمی نیز بار سفر بست و در اولین و مهمترین تجربه زندگی حرفه‌ای‌اش، هدایت تیم‌ملی تیراندازی تفنگ سنگاپور را به عهده گرفت. نتایج خوبی که هاشمی با تیم ملی سنگاپور گرفته بود (کسب اولین مدال طلای این کشور در مسابقات مشترک‌المنافع و چند مدال جام جهانی) و از همه مهم‌تر پیش‌رو بودن بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو و در اوضاع نامناسب اقتصادی کشور و نوسان ارز، فدراسیون تیراندازی را به این سمت برد تا به مربی داخلی فکر کنند و چه کسی بهتر از الهام هاشمی. این برای اولین بار در ورزش ایران بود که سرمربیگری دو تیم مردان و زنان به‌طور هم‌زمان به یک مربی زن واگذار می‌شد. در شرایطی که انتظار می‌رفت مسئولان این فدراسیون شرایطی را رقم بزنند تا حداقل برای یک دوره چهارساله از حضور هاشمی بهره ببرند، اما همکاری او با این فدراسیون به خصوص با شخص رئیس فدارسیون که یکی از مدیران غیرحرفه‌ای بود از همان ابتدا با جنجال‌های بسیاری همراه شد. طوری که حتی هاشمی در بحبوحه المپیک توکیو مجبور شد اردو‌ها را برای مدت یک ماه ترک کند. با این حال هاشمی کارنامه قابل قبولی از خودش به جا گذاشت و از شش سهمیه تیراندازی ایران در المپیک توکیو، چهار سهمیه را نمایندگان او در تیم تفنگ به دست آوردند؛ هرچند بعد از حذف همه نمایندگان ایران در المپیک توکیو این انتقاد به هاشمی وارد شد که نتوانسته عملکرد رضایت‌بخشی داشته باشد.

دانمارک؛ مقصد بعدی

پافشاری علی دادگر بر تصمیمات غیرورزشی‌اش در نهایت کار به جایی رساند که الهام هاشمی بلافاصه بعد از بازگشت از المپیک توکیو تیم‌های ملی تفنگ زنان و مردان ایران را ترک کرد. ولی طولی نکشید که خیلی زود خبر رسید متخصص تفنگ ایران سر از اروپا درآورده و در پستی مهم‌تر سرمربیگری تیم ملی دانمارک را پذیرفته است. آن‌طور که گفته می‌شود، قرارداد او با دانمارک تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس است. این برای نخستین بار در تاریخ ورزش زنان ایران است که یک زن ایرانی هدایت یک تیم اروپایی را بر عهده می‌گیرد. تازه‌ترین خبر در مورد الهام هاشمی، اما کسب سهمیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای دانمارکی‌هاست که اخیرا به دست آمده است. آن هم در اولین بزنگاه که زمان تقریبا زیادی تا این آوردگاه حساس باقی مانده است. مسابقات تیراندازی قهرمانی اروپا هفته گذشته در لهستان برگزار شد. تعداد سهمیه‌های المپیک قابل توزیع در این رقابت‌هادر بخش مردان و زنان ۸ سهمیه بود که ۲ زن از دانمارک و جمهوری چک در رشته تفنگ سه وضعیت توانستند المپیکی شوند. نکته در خورتوجه این پیکار‌ها قهرمانی «ایبسن» زن تیرانداز دانمارکی بود که با هدایت هاشمی به عنوان اولین نفر در تفنگ سه وضعیت، سهمیه المپیک پاریس را به دست آورد.

نخبه کشی در تیراندازی

متأسفانه نگاه غیرحرفه‌ای که به مربیان وطنی در داخل کشور وجود داشته، همیشه مانع از این بوده که این مربیان بتوانند با اختیارات کامل برنامه‌هایشان را پیش ببرند. این که چرا مربیانی نظیر هاشمی می‌توانند با حضور در تیم‌های خارجی دست به کار‌های بزرگ بزنند، اما در داخل به آن نمی‌رسند؛ اتفاقی تکراری و ناراحت‌کننده که نمونه آن در سایر رشته‌ها نیز بسیار دیده شده است. آمار سیر مهاجرت مربیان تیراندازی در چند وقت اخیر به گونه‌ای بوده که این رشته را از داشته‌هایش تهی کرده است. به‌جز هاشمی، محمد زائررضایی راهی بنگلادش شد تا مسئولیت تیم ملی تفنگ این کشور را تا المپیک پاریس بر عهده بگیرد. نریمان نیکخو نیز سرمربی تیم ملی اهداف پروازی اندونزی شد. امیرحسین صولت هم دو سالی در کنار تیم ملی تپانچه عراق بود. ابراهیم اینانلو، مربی سابق تیم ملی تفنگ، بعد از برکناری در ایران به اندونزی رفت. تیراندازی اندونزی با اینانلو تاریخ‌سازی کرد و اولین سهمیه المپیک را برای این کشور گرفت.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها