کد خبر: ۱۳۸۱۳۰۹
نویسنده زهره الهیان - عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس
صحبت‌های رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و همین طور گفت‌وگوهایی که با مقامات کشورهای مختلف در چند روز اخیر داشت، حاوی پیام‌های مهمی برای مردم جهان بود. ایشان به عنوان سخنگوی ملت ایران از حقانیت جمهوری اسلامی در حوزه‌های گوناگون به‌ویژه در بهره‌مندی ملت ایران از صنعت هسته‌ای دفاع کردند.
 
این سخنان از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که آقای رئیسی در پاسخ به اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد مذاکرات برجام و همچنین تلاش وی برای مقصرنمایی جمهوری اسلامی به صورت شفاف و روشن بیان کردند که ایران تاکنون بعد از برگزاری دوره‌های مختلف مذاکرات احیای برجام، همکاری لازم را داشته و در مسیر گفت‌وگو هم کاملا جدی بود و الان نوبت ایالات متحده است که باید تصمیم درست و منطقی بگیرد  و عزم خود را برای رسیدن به یک توافق خوب نشان دهد. حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای  از یک چارچوب مشخص پیروی می‌کند.

آنچه مسلم است و از ابتدا هم همواره اعلام شده، اگر مذاکرات نفعی به حال ملت ایران و انتفاع اقتصادی برای کشور داشته باشد، طبعا مورد قبول جمهوری اسلامی ایران خواهدبود. بنابراین تمام تلاش‌ها برای رسیدن به این هدف صورت گرفت و بر همین اساس پیشنهادهای مشخص و ابتکاری از سوی جمهوری اسلامی ارائه شد تا مسیر رسیدن به یک توافق خوب تسهیل شد. لذا این مسأله عقلانی است که اگر ما بخواهیم برخی محدودیت‌ها را برای صنعت هسته‌ای اعمال کنیم باید ما به ازای آن، شرایطی برای کشور پدید آید تا تحریم‌هایی که تاکنون علیه ملت ایران روا داشته شده برداشته شود و همچنین تضمین‌ها برای رفع تحریم از سوی کشورهای مقابل از جمله آمریکا داده شود. این هدف روشن جمهوری اسلامی از استمرار مذاکرات هسته‌ای است و در همین مسیر هم پیشنهادهایی  به ایالات متحده آمریکا ارائه شده و اگر آنها از عزم کافی برخوردار باشند، امکان رسیدن به توافق وجود دارد. با این وصف جمهوری اسلامی ایران نگاه خود را تنها معطوف به نتیجه مذاکرات نکرده بلکه ما در طول سال‌های گذشته یاد گرفته‌ایم چگونه تحریم‌ها را خنثی یا بی‌اثر کنیم. همچنین بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور دانشمندان جوان توانسته‌اند تحریم‌ها را دور بزنند و مجموعه این تلاش‌ها سبب خواهدشد جمهوری اسلامی به سلامت از این گذر تاریخی عبور کند.

بنابراین امروز موضوع بسیار مهم رفع تحریم‌هاست‌ و توافقی که مورد بحث است اگر بدون حل‌وفصل پرونده‌های پادمانی باشد پایدار نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران همواره در معرض تهدید خواهد بود و آژانس تحت تاثیر قدرت‌های بیرونی یا داخلی می‌تواند مانع‌تراشی کند. از سوی دیگر، تنها طرفی که به تعهدات خود عمل کرد جمهوری اسلامی بود و طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به همه تعهدات خود عمل کرد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها