مسوولان اجرایی و اتحادیه زنبور داران خوانسار می خواهند با تهیه برند مناسب به وضعیت بازار عسل سر و سامان بدهند

عسل خوانسار در حسرت برند

برگزاری اولین همابین المللی زنبورعسل خوانسار

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان

برگزاری همایش بین‌المللی زنبور عسل خوانسار در مهر ماه
کد خبر: ۱۳۸۱۱۰۳

جام جم انلاین اصفهان؛دفتر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در شهرستان‌های خوانسار، چادگان، فریدن، فریدون‌شهر و بوئین میاندشت قصد دارد همایش بین‌المللی زنبور عسل را مهرماه در شهرستان خوانسار برگزار کند. برای آگاهی بیشتر در این زمینه با مهندس محمد صادقی عضو محترم هیأت نمایندگان و رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان و رئیس خانه کشاورز استان اصفهان به گفتگو نشستیم.جناب آقای صادقی ضمن سلام و خیر مقدم در ابتدا خواهشمندم نکاتی در خصوص تبیین اهمیت و نقش صنعت زنبورداری در کشاورزی و امنیت غذایی بفرمایید.زنبور عسل در تولید یک سوم غذای انسان در کره زمین نقش مستقیم و غیر مستقیم دارد.تحقیقات دنیا نشان می‌دهد که زنبور عسل بین ۶۰ تا ۱۴۳ برابر به ارزش تولیدات کشاورزی و محیط زیست کمک می‌کند. در نتیجه عسل را نباید یک محصول لوکس دانست چرا که در تولید محصولات کشاورزی و حفظ محیط زیست، اهمیت فراوانی دارد.بنابر مطالعات انجام شده در ایران، زنبور عسل به اندازه ۹۰ برابر ارزش تولیداتش در افزایش محصولات کشاورزی به ایفای نقش می پردازد. اختصاص سوره نحل به زنبور عسل نیز گویای اهمیت آن است و بعضی صاحب نظران معتقدند بدون وجود زنبور عسل، حیات در کره زمین بیش از چهار سال دوام نخواهد داشت، بنابراین توجه و تمرکز بر توسعه و رفع مشکلات این صنعت استراتژیک از هر نظر ضروری است.
جایگاه ایران در جهان و استان اصفهان در این زمینه چگونه است؟
بر اساس گزارش سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ، ایران در سال ۲۰۲۲ رتبه سوم میزان تولید عسل را پس از چین و ترکیه به خود اختصاص داده و استان اصفهان با تولید ده درصد عسل کشور، رتبه سوم کشور در این زمینه را دارا می باشد.شهرستان خوانسار بطور تاریخی یک برند سنتی عسل کیفی با شهرت ملی و حتی بین‌المللی داشته است و با ظرفیت فرآوری و بسته‌بندی بیش از 20 هزار تن از قطب‌های بسته‌بندی، فرآوری و تجارت عسل در کشور است. به همین دلیل در سند آمایش سرزمین، صنعت زنبورداری در کنار گردشگری، پیشران توسعه اقتصادی این منطقه تعیین شده است. با این وجود علی‌رغم افزایش چشمگیر کلنی زنبور عسل از سال 1355 تاکنون متاسفانه با کاهش شدید حجم عسل کلنی‌ها مواجه هستیم به طوریکه از سال 1370 تا 1380 سهم عسل برداشتی از هر کلنی به کمتر از 25 کیلو رسیده این در حالی است که در سال گذشته در غرب اصفهان این میزان به کمتر از 5 کیلو رسیده یعنی در خوشبینانه‌ترین حالت تولید عسل ایران به کمتر از 50 هزار تن رسیده که این ناشی از وضعیت نابسامان محیط زیست کشور است.
به نظر جنابعالی برای پیشرفت هر چه بهتر صنعت زنبورداری کشور چه اقداماتی لازم است؟
توجه به صنایع زیرساختی و استراتژیک مانند زنبورداری، از اهمیت زیادی برخوردار است. در حالیکه 47 درصد تولیدات زراعی و باغی اصفهان متاثر از گرده افشانی زنبور عسل است، نباید به زنبور عسل تنها برای تولید عسل توجه شود زیرا نابودی این حشره مفید موجب به خطر افتادن زیست انسان خواهد شد؛ زنبورداران سربازان گمنام زیست بوم کشور هستند و لازم است از سوی دولت حمایت شوند.این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا برای افزایش بهره‌وری باغات بادام به زنبورداران یارانه تعلق گرفته و با ارایه کمک‌های بلاعوض سعی در افزایش سهم تولید و ارتقاء کیفی عسل تولیدی دارند و از فعالان این صنعت حمایت می‌کنند.عدم وجود متولی مشخص در حوزه فراورده‌های خام دامی و موازی کاری دستگاه‌های دولتی در کشور لطمه فراوانی به صنعت زنبورداری وارد کرده است و این نگاه موجب سوق پیدا کردن تولید به سمت عسل‌های تغذیه‌ای و پاتیلی غیر استاندارد و متضرر شدن تولید کننده عسل طبیعی شده است.
لطفا توضیحاتی هم درخصوص همایش بین‌المللی زنبور عسل خوانسار ارایه فرمایید.این جشنواره امسال برای اولین بار با همت دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی اصفهان در شهرستان خوانسار و همکاری انجمن‌ها و اتحادیه‌های ملی و منطقه‌ای این حوزه به منظور تمرکز، هم‌اندیشی و هم‌افزایی همه ذینفعان دولتی و خصوصی این عرصه، در تاریخ 21 مهرماه در دهکده گردشگری گلستانکوه برگزار می‌شود و از سال آینده انشالله بصورت سالانه در سی‌ام اردیبهشت مقارن با روز جهانی زنبور عسل برگزار خواهد شد.
در همایش امسال ضمن دعوت از همه مقامات ملی و استانی مرتبط و فعالان اقتصادی زنجیره زنبور عسل شهرستان، استان و کشور، برخی از سفرا و رایزنان کشور‌های صاحب نام و مقاصد صادراتی عسل نیز دعوت شده اند. تفاهم‌نامه‌‌هایی نیز با دستگاه‌های مربوطه برای حل چالش‌های اصلی این حوزه طراحی شده است.
همچنین به منظور توانمند‌سازی و آشنایی فعالان ذی‌ربط حاضر با آخرین تحولات علمی و تکنولوژیک زنبور‌داری در جهان، چهار پنل تخصصی با حضور اساتید برتر بین‌المللی و اساتيد مطرح ملی برنامه‌ریزی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها