مروری بر بحران اخیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

بودن یا نبودن، مساله این است

کد خبر: ۱۳۸۱۰۵۱
نویسنده محمدمهدی ایمانی‌پور - رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
برگزاری هفتمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی در قزاقستان، نقطه‌عطفی در بازتعریف نقش رهبران دینی جهان امروز در ترویج سبک زندگی سالم محسوب می‌شود. در حالی‌که نیاز همه‌جانبه انسان‌ها به دین و ارزش‌های الهی در این برهه از حیات بشریت نمود ویژه‌ای پیدا کرده است، قطعا رهبران ادیان آسمانی در سراسر دنیا وظیفه خطیری را در راستای پاسخ‌دهی به این نیاز عمومی عهده‌دار هستند.

طی دهه‌های گذشته و اخیر، دستگاه‌های تبلیغاتی با پمپاژ داده‌ها و اطلاعات دروغین از ماهیت دین و اندیشه دینی، در‌صدد به حاشیه راندن معنویت و دین‌مداری در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها بوده‌اند. هزینه‌های هنگفتی که دشمنان انسانیت و شریعت در ترویج لائیسیته، پوچ‌گرایی، خرافه‌پرستی و‌... صرف کرده‌اند از این رویکرد خطرناک پرده برمی‌دارد. نیاز بشریت به دین، یک نیاز اکتسابی نبوده و ریشه در فطرت پاک و خداجویانه انسان‌ها دارد. بدیهی است که سبک زندگی الهی و سالم، موضوعی نیست که بتوان آن را در لابه‌لای دغدغه‌سازی‌های تصنعی و انحرافی غرب جست‌و‌جو کرد!

ماهیت انقلاب اسلامی ایران و گفتمان برخاسته از آن، ایجاب می‌کند تا ایران اسلامی در ترویج سبک زندگی سالم دینی در جهان نقش فزاینده‌ای ایفا کند. بدیهی است که در این خصوص لازم است ظرفیت‌های حوزه دیپلماسی فرهنگی کشور احصاء شده و به فعلیت تام برسد. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دوره جدید با در نظر قرار دادن مدیریت قرارگاهی در حوزه دیپلماسی فرهنگی و به‌عنوان مرکز ثقل این دیپلماسی پویا و ثمر‌بخش در تلاش است تا از همه ظرفیت‌های موجود داخلی، منطقه‌ای و جهانی در ترویج این اصول ناب و انسان‌ساز استفاده کند. در برهه کنونی، اشتیاق رهبران دینی جهان در نیل به این هدف و تحقق ابزار‌ها و ملزومات آن، تحسین‌برانگیز و امیدوار‌کننده است. قطعا ماحصل و ثمره سبک زندگی سالم دینی را همه ملت‌های جهان و منادیان آزادی و صلح واقعی مشاهده کرده و از آن بهره‌مند خواهند شد.

پیوستگی رهبران دینی جهان و هم‌افزایی آن‌ها در استخراج، تثبیت و استمرار الگوواره‌های زندگی بشری، یک الزام محسوب می‌شود. این الزام و چگونگی تحقق آن در جریان برگزاری نشست اخیر در قزاقستان و در ملاقات و رایزنی‌های دوجانبه و جمعی نمایندگان حوزه دیپلماسی فرهنگی کشورمان با دیگر رهبران دینی جهان، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آنچه ما را در استمرار این مسیر روشن استوار می‌سازد، مشاهده بستر‌ها و ظرفیت‌هایی است که می‌توان با احصاء و عینی‌سازی آنها، گام بلندی در مسیر پاکسازی اذهان بشری از اندیشه‌های انحرافی و الگو‌های انحرافی و خناسانه ترویج شده از سوی دشمنان انسانیت و فطرت برداشت. قطعا نقش قرارگاهی و رو به جلوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سایر اضلاع تکمیل‌کننده دیپلماسی فرهنگی کشور در خدمت این منظومه تمدن‌ساز بشری قرار خواهد گرفت. توانمندسازی کنشگران و صاحب‌نظران دغدغه‌مند و خلاقی که قدرت ریل‌گذاری و تسریع این روند را داشته باشند، نقش پررنگی در رسیدن به این هدف مقدس ایفاخواهد کرد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها