بررسی پرونده‌های اخاذی که در بستر شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود

جولان اخاذان سایبری در شبکه‌های اجتماعی

گزارش تپش از مجرمانی که با تصادف‌های‌ساختگی اخاذی می‌کنند

صحنه‌زنی

شکستن استخوان ترقوه با مواد بی‌حس‌کننده، شکستن دست، انگشتان و دندان‌ها با آچارچرخ و انبردست، پرش عمدی جلوی خودروها و موتورهای عبوری، شرکت عمدی در نزاع‌ها به قصد آسیب زدن به خود، تنها چند مورد کوچک از خودزنی‌هایی است که توسط برخی افراد انجام می‌شود تا با استفاده از جراحت‌های ایجاد شده و فریب پزشکی قانونی و شرکت بیمه، پولی بابت دیه به جیب بزنند.
کد خبر: ۱۳۸۱۰۴۴
نویسنده لیلا حسین‌زاده - تپش

بر اساس برخی گزارش‌ها، متهمان یا پیمانکاران این نوع کلاهبرداری‌ها، برای صحنه‌سازی تصادفات و نزاع‌ها، سراغ معتادان و سرپرستان خانواده‌های فقیر می‌روند و با شناسایی جوانان معتاد و بیکار و خوراندن ترامادول و مسکن‌های خاص به آنان، اقدام به شکستن بینی با میله آهنی، بریدن لب‌ها با استفاده از تیغ، تزریق خون به برخی نواحی بدن مانند گونه و زیر چشم برای ایجاد کبودی و خراش‌زدن با سمباده روی پوست می‌کنند تا برای گزارش پلیس، پزشکی قانونی و دریافت دیه از شرکت بیمه آماده شوند. افرادی که البته خیلی وقت‌ها، مچ‌شان توسط کارشناسان پزشکی قانونی و مراجع قضایی باز می‌شود و مورد پیگرد قضایی قرار می‌گیرند. بر اساس آمارها، در سال 99، 1102نفر شامل 956مرد و 146 زن با تصادف ساختگی به خود صدمه زدند. بنا بر اعلام منصور فیروزبخت، مدیرکل سازمان پزشکی قانونی اصفهان، از ابتدای امسال تاکنون، ۵۷۳ مورد خودزنی شامل 448 مرد و 125 زن با ادعای نزاع و با هدف دریافت دیه و خسارت به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که همگی به مراجع قضایی ارجاع داده شدند. این ارجاع در حالی اتفاق افتاد که سال گذشته، علی‌اصغر قربانی، کارشناس حوزه معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی گفته بود: «گاهی در نزاع‌ها به دلایل مختلف از جمله این‌که چون یکی از طرفین آسیب دیده، طرف مقابل با ایجاد صدمات ساختگی اقدام به خودزنی می‌کند. برخی از صدمات ایجاد شده مثل شکستگی استخوان‌ها، شدید است و آسیب‌های جدی و گاه جبران‌ناپذیر به سلامت فرد وارد می‌کند. او به این افراد توصیه کرد به هیچ عنوان سراغ ایجاد تصادفات ساختگی و خودزنی نروند، چرا که این موارد در بیشتر مواقع توسط کارشناسان پزشکی قانونی تشخیص داده شده و برای طی مراحل بعدی به مقامات قضایی معرفی می‌شوند. با وجود هشدارهای کارشناسان اما همچنان بازار تصادفات ساختگی و حضور عمدی در نزاع‌ها گرم و پرمشتری است.»

 

شکستن انگشت با انبردست
یکی از عجیب‌ترین خودزنی‌ها به قصد فریب بیمه و دریافت دیه به تیرماه سال92 برمی‌گردد. در این ماجرا که در شهرستان دامغان رخ داد، دو نفر برای کلاهبرداری از شرکت بیمه، دست، انگشتان و دندان‌های دوست خود را با آچارچرخ و انبردست شکستند تا بتوانند از بیمه دیه دریافت کنند. با این‌که شدت جراحات وارده جدی بود و توانستند با فریب پزشکی قانونی، بیمه را ملزم به پرداخت 300میلیون ریال دیه کنند، اما در نهایت این خودزنی کشف شد و عاملان کلاهبرداری هم دستگیر شدند. 
انهدام باند 104 نفره
تیرماه 94 هم یک باند بزرگ کلاهبرداری به شیوه تصادفات ساختگی در آذربایجان شرقی دستگیر شد. سردسته اصلی این باند 104نفره، مرد 29ساله‌ای بود که پس از دستگیری زیر بار جرم ارتکابی خود نرفت، اما در ادامه وقتی با شاهدان روبه‌رو شد، به نقش خود در کلاهبرداری اعتراف کرد وگفت او خودروهای تصادفی را تهیه کرده و در ادامه با استفاده از پزشکان آشنا و هماهنگی با آنها، برای مصدومان گواهی پزشک صادر و طول درمان و خسارت جسمی برای‌شان تعیین می‌کرد. پس از این مرحله، پرونده تصادف ساختگی را به صورت واقعی تکمیل و با طی مراحل قانونی و روند کاری پرونده، مصدومان حکم نهایی را از مراجع قضایی دریافت و پس از مراجعه به بیمه، مبلغ تعیین شده را دریافت می‌کردند. تصادفات ساختگی که توسط افراد این باند صورت می‌گرفت، اغلب با حضور اعضای باند و تصادف بین خودرو با عابر پیاده، دوچرخه یا موتورسیکلت بود و آنها بیش از 20میلیارد ریال کلاهبرداری کردند.
پول زور بده
سال 96 نیز مردی تهرانی با پلیس تماس گرفت و از جوانی به اتهام اخاذی شکایت کرد. با حضور پلیس در محل حادثه در خیابان اندرزگو، شاکی به ماموران گفت وقتی در حال تردد در خیابان بود، مردی به عمد محکم خودش را به خودروی او کوبید و بعد هم ادعا کرد تصادف رخ داده است. آن مرد به راننده گفت یا دو میلیون پرداخت کند یا با پلیس تماس خواهد گرفت تا او را برای تعیین میزان خسارت جسمی به پزشکی قانونی معرفی کند. با وجود این تهدیدها، اما خودروی راننده جوان دوربین ثبت وقایع داشت و رفتار مرد کلاهبردار را ثبت کرده بود. تصاویر دوربین بررسی و کلاهبردار دستگیر شد و در اعترافاتش گفت جلوی خودروهای مدل بالا می‌پرید و بعد ادعا می‌کرد او را زیر گرفته‌اند. یا از رانندگان به زور پول می‌گرفت یا از بیمه‌شان استفاده می‌کرد.او گفت:«من ماهی یک‌بار با شکستن عضوی از بدنم، این‌کار را انجام می‌دادم و دیه می‌گرفتم.»
نقشه حساب شده 
اعضای یک باند کلاهبرداری سال 97 در پنج استان کشور غوغا به پا کردند. آنها در جاده‌های خلوت خودورهای خود را چپ کرده و بعد با پلیس تماس می‌گرفتند. پس از کشیدن کروکی، با جعل سربرگ، نسخه و حتی تصاویر ام‌آر‌آی بدن مهر و دستور پزشک به شرکت بیمه مراجعه و خسارت دریافت می‌کردند. در حالی‌که اعضای این باند 10میلیارد تومان از بیمه‌ها کلاهبرداری کرده بودند و یک پرونده سه میلیاردی در حال پرداخت هم داشتند، راز کلاهبرداری آنان توسط ماموران پلیس افشا شد. 
پشت پرده افزایش تصادف‌های جرحی
سال 97 پلیس اصفهان ناگهان متوجه افزایش تصادف جرحی در استان شد. تصادفاتی که بر اساس تحقیقات پلیس، عادی نبود و همزمان میزان مراجعه به مراکز بیمه برای دریافت دیه بیشتر شده بود. وقتی پلیس فهرست اسامی را بررسی کرد، متوجه وجود شباهت تعدادی نام در چند تصادف شد. پلیس به یقین رسیده بود پای کلاهبرداری بزرگی در میان است، اعضای باند را شناسایی و آنها را دستگیر کرد. با دستگیری پنج نفر از آنان و اعتراف به جرم ارتکابی دو سرشبکه دیگر هم شناسایی شدند. در بررسی‌های تخصصی‌تر، پلیس توانست 35عضو این باند را شناسایی و دستگیر کند. آنها در اعترافات خود گفتند 150میلیارد ریال از بیمه کلاهبرداری کرده‌اند. 
صدماتی که قابل شناسایی است
یکی از پزشکان سابق پزشکی قانونی که در طول فعالیتش در این سازمان راز بسیاری از این پرونده‌ها را فاش کرده به تپش می‌گوید: « اگر بخواهم به زبان ساده توضیح دهم صدمات و جراحان به دو صورت است؛ اول خودزنی و دوم دیگر زنی. این موضوع در معاینات پزشکی قانونی به‌راحتی مشخص می‌شود و پزشکان شاغل در این سازمان تبحر خاصی در شناسایی صدمات و منشأ آن دارند.ابتدا این افراد سعی می‌کردند با خودزنی از مالباخته پول بگیرند اما وقتی کار به پزشکی قانونی می‌رسید، رازشان فاش می‌شد به همین دلیل سعی می‌کردند اگر کار به رسیدگی قضایی می‌رسید،  ناپدید شوند . آنها با صحنه‌زنی سعی می‌کردند در محل تصادف ساختگی پولی بگیرند و بروند.»
وی ادامه داد: «بعدها این مجرمان به سمت تشکیل باند و شبکه‌ای کار کردن رفتند. با شناسایی افراد معتاد و بی پول از آنها به‌عنوان طعمه استفاده کرده و با صدمات هولناکی که به آنها وارد می‌کردند، سعی در کلاهبرداری از بیمه داشتند که برخی از این باندها شناسایی شدند. آنها با دادن تریاک یا داروهای مسکن،  دست و پا و دندان طعمه را شکسته و او را در محل‌های تاریک و خلوت جلوی خودروها انداخته و از بیمه پول گرفته و مقدار کمی را به طعمه می‌دهند. شکستن استخوان ساق پا با ضربه میله آهنی، شکستن دندان با انبردست و کشیدن سمباده روی بدن به جای خراش دادن پوست روی زمین از جمله روش‌های هولناک اعضای این باندهاست که با توجه به مهارت پزشکان این صدمات نیز مشخص می‌شود.»
این پزشک باسابقه به پرونده‌ای دراین باره اشاره کرد و گفت: « یک روز در سازمان بودم که مردی برای معاینه و بررسی میزان صدمات به اتاقم آمد. با بررسی صدمات و جراحت‌ها مطمئن شدم صحنه زنی کرده و ساختگی است. بعد از معاینه از شاکی خواستم با کمک پلیس، موضوع ساختگی بودن تصادف را بررسی کند. او نیز به بررسی دوربین‌های مداربسته منطقه پرداخت و مشخص شد، متهم در کنار بلوار ایستاده بود و چند بار آنجا را بالا و پایین کرد تا این‌که با دیدن راننده خانمی که سوار خودروی مدل بالا بود به سمتش رفت و با زدن خود به بدنه خودرو با فریاد، خودش را روی زمین می‌اندازد و طوری وانمود می‌کند که در تصادف این صدمات به او وارد شده است. این مجرمان به‌خوبی از میزان دیه مطلع هستند و می‌دانند در هر صدمه تصادف چقدر گیرشان می‌آید. اگر بتوانند با راننده به توافق برسند، با گرفتن پول رضایت می‌دهند و اگر توافقی نباشد،  شکایت می‌کنند. آنها بیشتر سراغ رانندگان کم سن و سال و خانم‌ها می‌روند. طرح پیشنهاد دریافت پول برای رضایت در صحنه تصادف،  یکی از راه‌هایی است که می‌توان برای شناسایی متهمان از آن کمک گرفت.»

منبع:‌ ضمیمه تپش روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها