محققان در پژوهش‌هایی به‌دنبال ارتباط بین گروه خونی و استعداد ابتلا به کووید بوده‌اند و یافته‌های اولیه حاکی از آن بود که احتمالا افراد با گروه خونیO نسبت به افراد دارای گروهA مقاومت بهتری در برابر این بیماری دارند.
کد خبر: ۱۳۸۰۹۳۲
نویسنده مهدی یکه‌سادات - گروه دانش و سلامت

پراکندگی گروه‌های خونی در سراسر جهان

البته هنوز ناشناخته‌های زیادی در مورد این بیماری وجود دارد و احتمالا عوامل دیگری مانند سبک زندگی، میزان دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و فردی نیز نقش مهمی در ابتلا به این بیماری ایفا می‌کند. اما موضوع جالبی که در زمینه گروه‌های خونی مطرح است، این که کدام گروه خونی در چه مناطقی بیشترین پراکندگی را دارد. همان‌طور که می‌دانید چهار نوع گروه‌خونی وجود دارد: A، B، O و AB. بسته به این‌که پروتئینی به نام «فاکتور Rh» در گلبول‌های قرمز وجود داشته باشد، هر یک از این‌ها می‌تواند مثبت یا منفی باشد. براساس نمودار، رایج‌ترین گروه در جهان O مثبت است. البته این موضوع در اروپا کمی متفاوت است و بیشتر جمعیت کشور‌ها دارای گروه‌خونی A مثبت هستند. تنها دو کشور در آمار‌های جمعیت جهانی بیشترین سهم گروه خونی‌شان متعلق به B مثبت است؛ پاکستان و بنگلادش.

در حالی که این نمودار برای دریافت نمایی کلی از الگو‌های پراکندگی منطقه‌ای مفید است، اما برخی از جزئیات ریزتر مانند سهم هر گروه خونی در کشور‌ها در آن مشخص نشده است. برای مثال در چین و هند، سهم نسبتا بالایی از جمعیت، دارای خون B مثبت هستند. در همین حال در اروپا بسیاری از کشور‌ها تقریبا سهم برابری از O مثبت و A مثبت دارند. در ایران نیز بیشترین سهم پراکندگی گروه‌های خونی مربوط به O مثبت و A مثبت است که به ترتیب ۳۳.۵ و۲۷درصد جمعیت را در بر می‌گیرند. کشور‌هایی که با اختلاف، بیشترین سهم گروه‌های خونی را یک گروه‌خونی خاص دارد، آن گروه قطعا O مثبت است که از جمله آن‌ها می‌توان به ۷۵درصد جمعیت اکوادور، پس از آن ۷۰درصد جمعیت پرو و ۶۳.۳ درصد جمعیت زیمبابوه اشاره کرد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها