موج بازگشت زائران به اوج خود رسیده و حالا مرز‌های ششگانه بار سنگین ترافیکی را تحمل می‌کنند. مهران همچنان انتخاب اول برای بازگشت است و مرز خسروی هم با خدمات ۲۴ ساعته خود پذیرای عاشقان سیدالشهداست، اما در خوزستان و در مرز شلمچه موج سنگین بازگشت زائران در‌های خروجی این پایانه به سمت عراق همچنان بسته است.
کد خبر: ۱۳۸۰۷۸۶
نویسنده حوریه ملکی - گروه ایران
با این حال خدمات‌رسانی موکب‌ها در نقاط مختلف مرزی به‌صورت شبانه‌روزی ادامه دارد و وسایل نقلیه عمومی و قطار برای جابه‌جایی کربلایی‌ها مهیاست تا آن‌ها را به شهر مورد نظر برسانند.

اجتماع میلیونی اربعین حسینی در کربلا فقط یک حرکت اعتقادی و مذهبی نیست بلکه یک دیپلماسی فرهنگی و مذهبی است که هویت اسلامی را نشان می‌دهد. حرکت عظیمی که جهانیان را انگشت به دهان کرده و همه شگفت‌زده‌اند که چطور عالم همه دیوانه حسین (ع) است. در کنار حال و هوای کربلا، حالا مرز‌های ایران هم شور و حال خاصی دارند، وقتی سر بر پای زائرانی می‌سایند که خاک قدم‌هایشان سرمه چشم هر عاشقی است.

وسایل نقلیه در انتظار ورود زائران

مهران به‌عنوان اولین مرز انتخابی برای بازگشت، روز‌های شلوغی دارد، اما با آماده بودن اتوبوس‌ها برای انتقال زائران به شهرهایشان هیچ تجمعی در این نقطه مرزی صورت نگرفته و با هدایت مسئولان و پلیس در کمترین زمان ممکن، شهروندان وسیله و مسیر خود را انتخاب می‌کنند. کمی پایین‌تر یعنی مرز‌های خوزستان هم شاهد بازگشت زائران اربعین است، اما در شلمچه موج بازگشت بسیار سنگین و پر‌تعداد است و به همین خاطر در‌های این پایانه برای خروج زائران به سمت عراق همچنان بسته است. این مرز از یک روز قبل از اربعین بسته شده تا بتوان شرایط را برای بازگشت زوار فراهم کند. با وجود افزایش چشمگیر زائران در ورودی و خروجی مرز شلمچه، ولی خدمات‌رسانی به زائران در سطح بالایی در حال انجام است. موکب‌های خدمات‌رسان به‌صورت شبانه‌روزی در حال تامین نیاز‌های زائران هستند.

به گفته مسئولان، وسیله نقلیه و قطار به اندازه کافی در مرز وجود دارد تا زائران اربعین حسینی را به خرمشهر و مقاصد خود منتقل کنند. شلمچه تنها مرز برای عبور زائران غیر‌ایرانی اربعین حسینی تعیین شده است و با کاهش میزان ورودی‌ها دوباره برای خروج مهیا خواهد بود.

خدمات پزشکی و اسکان در خسروی

مرز خسروی همچنان در حال خدمات‌رسانی به زائران اربعین است و تا‌کنون نزدیک به ۲۵هزار زائر از طریق این پایانه وارد کشور شده و همچنان ورود و خروج ادامه دارد. مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به این‌که تمام شرایط و امکانات برای بازگشت زوار در مرز خسروی مهیاست، می‌گوید: «مرز خسروی با توجه به تردد روان و ارائه خدمات پزشکی و پذیرایی و اسکان، یکی از مناسب‌ترین مرز‌ها برای بازگشت زائران است.» فریبرز کرمی با اشاره به آمار تردد جاده‌ای در محور‌های مواصلاتی استان، تصریح کرد: «طی شبانه‌روز گذشته ۶۷۵ هزار و ۹۶۵ تردد در استان کرمانشاه به ثبت رسیده که ۶۵ هزار و ۶۲۷ تردد ورودی و ۶۸ هزار و ۷۴۵ تردد خروجی بوده است.»

به گفته این مسئول، طی ۲۴ساعت گذشته ۲۸۰۰زائر نیز برای حضور در مراسم اربعین از مرز خسروی به کشور عراق خارج شدند.

ترافیک نیمه‌سنگین در محور‌های مواصلاتی

تا آخرین لحظات روز گذشته در محور‌های ساوه - همدان، اراک - سلفچگان، اراک - توره و ساوه - تهران به‌علت موج بازگشت زائران اربعین حسینی ترافیک نیمه‌سنگین حاکم بود. در همین راستا و به گفته رئیس پلیس راه استان مرکزی، با توجه به روز اربعین و پس از آن‌که زائران با ازدحام بیشتری از سمت کربلا به کشور بازمی‌گردند در سطح محور‌های برون‌شهری استان مرکزی ترافیک نیمه‌سنگینی حاکم است. سرهنگ محمد پور‌شمس می‌گوید: «در این محور‌ها با حضور مجموعه پلیس راه استان مرکزی روزانه ۵۰ تیم گشتی فعال محسوس و هشت تیم نامحسوس به همراه سه پاس پیاده نیز فعال هستند تا مشکلی ایجاد نشود.»

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها