مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: بنابر وعده مسئولان جهاد کشاورزی، نرخ مرغ تا پایان شهریور اصلاح و ابلاغ می شود‌.
کد خبر: ۱۳۸۰۷۷۱

قیمت مرغ پس اصلاحات اقتصادی دچار نوساناتی شد بطوریکه افزایش قیمت مرغ موجب مداخله نهاد های مسئول برای کنترل آن شد. پس انجام این مداخلات، قیمت مرغ کمی متعادل شد. اما مهمترین دلیل حساسیت قیمت مرغ جنبه تغذیه ای آن در سبد سفره خانوار به دلیل نقش گوشت مرغ در تامین پروتئین مورد نیاز افراد خانوار است. طبیعی است که با افزایش قیمت مرغ شاهد حذف این منبع مهم غذایی از سفره خانوار خواهیم بود.

به گزارش جام جم آنلاین،  حبیب اسداله نژاد گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان و مرغ گرم ۶۰ هزار تومان است.

به گفته او، با توجه به کاهش محسوس تقاضا نسبت به سال گذشته در بازار، تولید هم کاهش یافته، اما هم اکنون تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا برقرار است.

اسداله نژاد می‌گوید: طی ماه‌های اخیر مرغداران در برخی روز‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان متضرر شدند که طبق وعده مسئولان نرخ مرغ تا پایان شهریور اصلاح و ابلاغ شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: بنابر آمار ماه گذشته ۹۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی صورت گرفت که براساس مجوز‌های صادر شده تاکنون ۷۱ میلیون قطعه جوجه ریزی شده است. پیش بینی می‌شود که میزان تولید در شهریور نسبت به ماه گذشته کمتر باشد.

بنابر گفته اسداله نژاد، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید نرخ مرغ زنده بالای ۵۰ هزار تومان است که براین اساس مرغ گرم در بازار ۷۳ تا ۷۴ هزار تومان خواهد بود. در شرایط کنونی قیمت هر کیلو مرغ با نرخ تمام شده ۷ تا ۱۰ هزار تومان اختلاف دارد.

بنابر آمار سامانه سماصط در اردیبهشت ۱۲۳ میلیون قطعه و خرداد ۱۰۸ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است، میزان جوجه ریزی در ماه‌های مرداد و شهریور بیانگر کاهش حدود ۳۰ درصدی تولید است که این موضوع هشدار جدی برای امنیت غذایی و به خطر افتادن تولید به شمار می‌رود.
 
 

گزارش «جام‌جم» از دلایل افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ

ابتدا اعلام شد که این نرخ برای کالایی مانند مرغ زیاد است، اما پس از مدتی وضعیت به روال عادی بازگشت و بازار‌ها با عرضه فراوان روبه‌رو شدند. از سوی دیگر با افزایش عرضه کاهش قیمت اتفاق افتاد، اما حالا پس از چهار ماه از حذف ارز ترجیحی باز هم پرورش‌دهندگان مرغ و تولید‌کنندگان تخم‌مرغ اعلام می‌کنند نرخ‌های اعلامی به‌صرفه نیست و باید قیمت‌های جدید متناسب با هزینه برای‌شان درنظر گرفته شود.

نرخ​های جدید مرغ و تخم‌مرغ حاکی از نشستن مرغ در محدوده کیلویی ۶۰تا ۷۰هزار تومانی و تخم‌مرغ در حوالی ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان برای یک شانه ۳۰عددی است. هرچند واحد محاسبه تخم‌مرغ کیلو است، اما باید توجه داشت که بسیاری از خریداران و عرضه‌کنندگان، نرخ آن را به شانه می‌شناسند و اندازه آن را ملاک قرار نمی‌دهند.

بالاترین متوسط قیمت تخم‌مرغ در هر کیلو در ۱۲شهریور ماه ۱۴۰۱ ثبت شد: ۶۸هزار و ۹۵۰تومان. در همین روز کمترین نرخ تخم​مرغ به ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسید که حکایت از شکاف ۳۰ هزار و ۵۵۰ تومانی میان دو نرخ متوسط و حداقل داشت. متوسط قیمت از این روز به بعد کمی در شیب کاهشی قرار گرفت و کمترین قیمت آن در شیب افزایشی. در حال حاضر کمترین قیمت در حدود ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است که حاکی از افزایش ۱۴۰۰تومانی آن نسبت به ۱۰روز پیش است. هر شانه تخم‌مرغ نیز که بیشتر از دو کیلو‌گرم است، بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. موضوعی که ناصر نبی​پور، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار هم آن را تایید کرد، اما گفت یک شانه دو کیلویی با چنین نرخی عرضه می​‌شود که باتوجه به افزایش هزینه‌​های نهاده​‌ها، نرخ آن طبیعی است. این در حالی است که خرده​‌فروشی‌​ها قیمت تخم‌مرغ آزاد را تا بیشتر از ۱۲۰ هزار تومان هم اعلام می​کنند.
 
قیمت مرغ
 
 

مرغداران بی‌بهره از گرانی

 

در مورد قیمت مرغ هم در بر همین پاشنه می‌چرخد و قیمت پایه ۶۰ هزار تومانی که برای آن تعیین شده بود، در مسیر متفاوتی قرار گرفته است؛ به‌ویژه این‌که مرغداران منتظر بارگذاری قیمت‌های جدید بر روی بازار هستند. حبیب​‌ا... اسدا... نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران به جام‌جم گفت: «تولیدکنندگان از قیمت‌های مصوب زیان دیده‌اند و نرخ واقعی در هر کیلو، اکنون بیشتر از ۷۰هزار تومان است.» اسدا... نژاد با تاکید بر این‌که دولت وعده داده از ابتدای مهر قیمت‌ها را تغییر دهد، افزود: «در صورت واقعی شدن نرخ مرغ، قیمت آن برای مصرف​کننده به بیش از ۷۰هزار تومان می‌​رسد. وی در پاسخ به این پرسش که قیمت مرغ همین حالا هم در محدوده ۶۰ تا ۷۰هزار تومان قرار دارد، پس چرا مرغداران از آن سهمی نمی​برند و ناراضی هستند، گفت: «مرغ زنده را به قیمت ۴۲هزار تومان از مرغداران خریداری می​کنند که این باتوجه به افزایش هزینه​‌های ما، معقول نیست، اما این‌که به چه قیمتی به دست مصرف‌کننده می​‌رسد، موضوعی است که باید دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهادکشاورزی پاسخگوی آن باشد.»


افزایش پنج تا شش برابری قیمت نهاده‌های دامی موضوعی است که به گفته مرغداران موجب ایجاد انتظار افزایش قیمت مرغ شده است. به همین دلیل اسدا... نژاد می‌گوید تاکنون صبر کرده​‌ایم دولت قیمت جدید را مصوب و ابلاغ کند، اما در مورد گرانی‌ها هیچ مسئولیتی نداریم و دستگاه​های مرتبط باید پاسخگو باشند.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها