معلمان برای تهیه مستندات رتبه‌بندی با مشکلات زیادی رو به رو شده‌اند

هفت خان رتبه‌ بندی | بلاتکلیفی 70هزار معلم مهر آفرین

‌قانون رتبه‌بندی معلمان با اجرای نامناسب کام معلمان را تلخ کرده است، این خلاصه شرایطی است که بسیاری از معلمان با آن رو به رو هستند، چراکه برخلاف سابقه قابل‌ توجه‌شان و اینکه هر سال مورد ارزشیابی نیز قرار می‌گیرند. باید این روزها برای اثبات توانایی‌هایشان در جست‌وجوی مدارکی باشند که به دلیل گذشت زمان ‌دسترسی به آن‌ها دیگر آسان نیست.
‌قانون رتبه‌بندی معلمان با اجرای نامناسب کام معلمان را تلخ کرده است، این خلاصه شرایطی است که بسیاری از معلمان با آن رو به رو هستند، چراکه برخلاف سابقه قابل‌ توجه‌شان و اینکه هر سال مورد ارزشیابی نیز قرار می‌گیرند. باید این روزها برای اثبات توانایی‌هایشان در جست‌وجوی مدارکی باشند که به دلیل گذشت زمان ‌دسترسی به آن‌ها دیگر آسان نیست.
کد خبر: ۱۳۸۰۷۳۳

به گزارش جام جم آنلاین،  بسیاری از معلمان رسمی آموزش و پرورش ‌ تاکنون نتوانسته‌اند مقدمات لازم را برای اجرای رتبه بندی ‌فراهم کنند، زیرا از آنها خواسته شده تا مدارک خود را برای بررسی و ارزیابی در سامانه‌ای که برای این کار در نظر  شده است، بارگذاری کنند.

این درحالی است که بسیاری از معلمان از این گلایه دارند که مستندات لازم را در اختیار ندارند. این آشفته بازار سبب شده برخی افراد سودجو در فضای مجازی به جعل و فروش مدرک نیز روی بیاورند. اتفاقی که می‌تواند بیش از گذشته قانون رتبه بندی معلمان را به حاشیه ببرد.

یکی از این معلمان به جام جم آنلاین می‌گوید: مستندات لازم باید در پرونده ما در آموزش و پرورش وجود داشته باشد، زیرا آنها هر سال ارزشیابی‌های لازم را انجام می‌دهند. با این حال از ما خواسته شده برای رتبه بندی مستندات خود را ارائه کنیم. اما کم نیستند معلمانی مانند من که مستندات خود را گم کرده‌اند یا به آنها دسترسی ندارند.

رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس نیز با انتقاد از نحوه برخورد آموزش و پروش با معلمان عنوان می‌کند: چرا وزارتخانه‌ای مانند آموزش و پرورش نباید اطلاعات معلمان را در اختیار داشته باشد؟ این درحالی است که معلمان هر سال مورد ارزیابی‌ قرار می‌گیرند.‌

مهدی اسماعیلی، نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید: جمع آوری مستندات برای معلمان دشوار است و آنها از این ناراحت هستند که بعد از گذشته سال‌ها فعالیت اکنون باید مستندات ارائه کنند، این درحالی است که برخی از آنها ‌به مدارک لازم دسترسی ندارند.

بی‌مهری با معلمان مهرآفرین 

هفت خان رتبه‌ بندی | بلاتکلیفی 70هزار معلم مهر آفرین

حدود 10 سال پیش دولت تصمیم به جذب حدود 70 هزار معلم به شکل پیمانی گرفت و قرار بر این شد که این معلمان پس از پنج سال به شکل رسمی جذب وزارت آموزش و پرورش شوند.

این درحالی است که با گذشت بیش از 10 سال از این ماجرا هنوز تکلیف این معلمان روشن نشده است و آنها به استخدام رسمی آموزش و پرورش در نیامده‌اند.

البته این بی‌توجهی پیامدهای دیگری نیز برای معلمان مهرآفرین به همراه داشته است، برای نمونه قانون رتبه‌بندی معلمان شامل حال آنها نشده است.

مهدی اسماعیلی، نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره می‌گوید:  این معلمان حدود 70 هزار  نفر هستند که حدود 10 سال پیش به شکل پیمانی استخدام شدند و به آنها وعده استخدام رسمی داده شد.

او درباره اینکه چرا رتبه بندی شامل حال این معلمان نشده‌ است؟ می‌گوید:‌ براساس آیین نامه دولت ‌رتبه بندی فقط مشمول معلمان رسمی می‌شود. به همین دلیل این معلمان تاکنون نتوانسته‌اند از مزایای رتبه بندی بهره مند شوند.

این درحالی است که در قانون رتبه بندی معلمان به نوع قرار داد آنها اشاره‌ای نشده بود. به همین دلیل آن طور که اسماعیلی می‌گوید نمایندگان مجلس به این مساله اعتراض کرده و تاکید کردند که معلمان مهرآفرین باید حدود پنج سال پیش استخدام رسمی آموزش و پرورش می‌شدند و با توجه به کوتاهی صورت گرفته باید قانون رتبه بندی شامل حال این افراد نیز بشود.‌

نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه می‌دهد: با هماهنگی سازمان ‌ اداری و استخدامی ‌ قرار است تا پایان شهریور از معلمان مهر آفرین آزمون گرفته شود تا به این شکل احکام استخدام رسمی برای معلمانی که در این آزمون قبول می‌شوند، صادر شود.

به گفته اسماعیلی پس از صدور احکام استخدام رسمی مزایای رتبه بندی شامل حال این معلمان نیز خواهد شد.

آزمون با زمان نامشخص

این درحالی است که به نظر می‌رسد مسئولان هنوز زمان مشخصی برای برگزاری این آزمون در نظر نگرفته‌اند، زیرا برخلاف اینکه نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پایان شهریور را زمان برگزاری آزمون می‌داند، هنوز اطلاع رسانی مناسبی در این خصوص انجام نشده است.

افزون بر این معاون وزیر آموزش و پرورش نیز مدتی پیش در این خصوص اظهار نظر کرد و گفت آزمون استخدامی معلمان مهر آفرین پایان مهرماه برگزار می‌شود.

به همین دلیل بسیاری از معلمانی که قصد شرکت در این آزمون را دارند، اطلاع دقیقی از نحوه برگزاری آن ندارند.

این درحالی است که کم نیستند کارشناسانی که تاکید می‌کنند، نباید برای افزایش حقوق از معلمان آزمون گرفت، زیرا بسیاری آنها سال‌هاست که در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند.

حمیدرضا حاجی بابایی،‌ رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس نیز چنین نظری دارد. او معتقد است چنین رویکردی به نوعی توهین به معلمان است، چراکه طرح مهر آفرین در بسیاری از وزاتخانه‌ها اجرا شده و افراد با گذشت پنج سال استخدام رسمی شده‌اند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با طرح این پرسش که چرا باید از معلمانی که 16 سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش را دارند آزمون گرفت؟ عنوان می‌کند: اگر بحث آزمون برای افزایش حقوق مطرح است نمایندگان مجلس می‌توانند طرحی را تصویب کنند که براساس آن پیش از افزایش حقوق از مدیران و مسئولان ‌ نیز آزمون گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها