با انجام مراسم اربعین حسینی از روز گذشته مرزها شاهد بازگشت خیل زائرانی هستند که در این راهپیمایی عظیم شرکت کرده بودند. هم‌اکنون مرزهای شش‌گانه ایران در امنیت و آرامش بوده و تمام امکانات برای رساندن زائران به شهرهایشان در این نقاط مهیاست.
کد خبر: ۱۳۸۰۶۶۳
نویسنده حوریه ملکی - گروه ایران
بازگشت زائران اربعین در امنیت‌کاملبراساس آمار، تاکنون درمجموع بیش از یک‌میلیون و صدهزار زائر اربعین از مرز مهران وارد کشور شده‌اند و زیرساخت‌ها برای ورود روزانه یکصدهزار نفر از مرز تمرچین در آذربایجان‌غربی فراهم شده است. در خوزستان و پایانه‌های مرزی شلمچه و چزابه هم ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی آماده انتقال زائران به شهر‌ها و استان‌های خود هستند و مرز خسروی به‌عنوان بهترین مرز خدمات‌رسان پذیرای عاشقان و دلدادگان سیدالشهداست. براین‌اساس وزیر کشور با بیان این‌که خدمات‌رسانی به زائران تا ۲۸صفر ادامه دارد، گفته صداوسیما و رسانه‌ها همچون گذشته نقش خود را در راهپیمایی اربعین به‌خوبی ایفا کردند که به همین دلیل از آنان قدردانی می‌کنم.

مرز‌های شش‌گانه ایران شاهد بازگشت زائرانی است که عاشقانه راه کربلا را در پیش گرفته بودند تا یکی از زائران اربعین ۱۴۴۴ قمری باشند. در شبانه‌روز گذشته حدود ۲۰۰هزار نفر ورودی و نزدیک به ۱۵هزار خروجی در مرز مهران ثبت شده و به گفته مدیر پایانه مرزی مهران تاکنون درمجموع بیش از یک‌میلیون و صدهزار زائر اربعین از این پایانه وارد کشور شده‌اند. هم‌اکنون هیچ مشکلی برای انتقال زائران از مرز مهران به شهر‌ها وجود ندارد.
استاندار ایلام با تاکید بر این‌که همه امکانات لازم برای انتقال زائران فراهم است، می‌گوید: در پارکینگ اربعین اتوبوس به میزان کافی وجود دارد به‌طوری‌که متوسط میانگین زمان لازم برای سوارشدن و معطلی ۲۰دقیقه است.

حسن بهرام‌نیا با تاکید بر این‌که هیچ جای نگرانی برای انتقال زائران به شهر‌ها و استان‌ها نداریم، ادامه می‌دهد: در طول مسیر نیز مواکب ایرانی زیادی چه در شهر زرباطیه عراق و چه در داخل خاک کشور داریم که این مواکب در وعده‌های مختلف صبحانه، ناهار، شام و نیز میان‌وعده به زائران خدمات‌رسانی می‌کنند. به گفته این مسئول، در سطح استان ۱۱شهرستان در مسیر زائران وجود دارد که به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند.
به واسطه حجم بازگشت زائران محور‌های مواصلاتی ایلام، کرمانشاه و همدان شاهد بار نسبتا سنگین جابه‌جایی بوده و این سه استان بیشترین بار ترافیکی بازگشت زائران هم از مرز مهران و هم از مرز‌خسروی را دارند. ضمن این‌که باد و توفان روز گذشته موجب بروز گردوغبار شده و میدان دید رانندگان را به طرز قابل‌توجهی کاهش داده است.

به گفته جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، تا چند روز بعد از اربعین انتظار داریم که بیشترین حجم بازگشت زائر به کشور را داشته باشیم.

سردار سیدتیمور حسینی تاکید کرد: همه تلاش ما این است که بتوانیم با مدیریت مناسب محور‌های مواصلاتی، اولا از انسداد و گره ترافیکی جلوگیری کنیم و ثانیا با برخورد با تخلفات حادثه‌ساز به‌ویژه سرعت مانع از تصادفات دلخراش شویم.

قدردانی وزیر کشور از صداوسیما و رسانه‌ها

وزیر کشور با اشاره به این‌که تاکنون مشکل خاصی در اربعین نداشتیم تاکید کرده که مواکب و ناوگان حمل‌ونقل عمومی تا ۲۸صفر به فعالیت خود ادامه خواهند داد. احمد وحیدی گفته که پذیرایی از زوار در پایانه مرزی مهران تا ۲۸صفر ادامه دارد و مواکب تا این تاریخ با تمامی ظرفیت فعالیت خواهند داشت و ناوگان‌های حمل‌ونقل جاده‌ای نیز همچنان پای کار هستند.

وی با قدردانی از رئیس ستاد اربعین استان ایلام و همه دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌های دخیل در این کنگره عظیم تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ مشکلی حادی وجود نداشته و این مهم نتیجه کار جمعی و تلاش شبانه‌روزی استاندار ایلام و مجموعه‌های دخیل در این کنگره عظیم است.

وی نقش رسانه‌ها و صداوسیما را در کنگره اربعین بی‌بدیل دانست و اضافه کرد: صداوسیما و رسانه‌ها همچون گذشته نقش خود را به‌خوبی ایفا کردند که در این راستا از آنان قدردانی می‌کنم. ضمن این‌که کار‌ها و اقدامات بسیار ارزشمندی در اربعین امسال انجام شد و مواکب با بیشترین ظرفیت پای کار بودند و همه دستگاه‌های نظامی و انتظامی و امنیتی و مرزبانی نیز بیشترین تلاش را داشتند.

بعد از این‌که جانشین رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد طی روز‌های اخیر آمار تصادفات نگران‌کننده شده، وزیر کشور هم گریزی به وقوع تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها زده و تصریح کرد: کسانی که با ماشین شخصی به مهران آمدند حتما پس از طی یک مسافت استراحت و بعد دوباره حرکت کنند. باید برای کاهش تصادفات جاده‌ای فکری شود و در رسانه‌ها اعلام گردد که رانندگان و زواری که با ماشین شخصی آمده باید استراحت کافی داشته باشند.

آمادگی تمرچین برای پذیرایی از۱۰۰هزار نفر

چند روزی است که مرز تمرچین هم شاهد بازگشت زائران است. این منطقه در نقطه صفر مرزی ایران و عراق امسال برای نخستین بار میعادگاه زائرانی شد که آن را برای شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین انتخاب کرده و بی‌قرار رسیدن به بین‌الحرمین بودند.

مرز تمرچین در آذربایجان غربی تنها مرز رسمی استان با شمال عراق بوده و در شهرستان پیرانشهر در جنوب استان قرار دارد. امسال با بازگشایی این پایانه مرزی، ضمن کاهش مسافت و زمان سفر و حتی کاهش هزینه برای زائران عتبات عالیات، توانست مقدمات عبور جمعی از زائران استان‌های شمال غرب کشور و حتی زائران کشورهایی، چون ترکیه و آذربایجان را نیز فراهم کند. آماده‌سازی مسیر دسترسی به تمرچین، ایجاد ۹۹ ایستگاه در مسیر ماکو تا پیرانشهر، ۳۸ گیت خروجی، ۳۰مورد تجهیزات بهداشتی در مسیر تردد زائران، افتتاح ۲۱کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در مسیر تردد زائران اربعین حسینی به همراه ایجاد ۱۴پایگاه ثابت، هشت پایگاه موقت و یک پایگاه امداد هوایی به استعداد ۴۱تیم امداد و نجات و یک تیم امداد هوایی بخشی از اقدامات استان برای استقبال مناسب از زائران اربعین حسینی در این پایانه است.

استاندار آذربایجان غربی در خصوص آماده سازی مرز تمرچین برای بازگشت زوار اربعین حسینی گفته در این نقطه زیرساخت‌ها برای بازگشت ۱۰۰هزار زائر به میهن اسلامی در طول یک شبانه روز فراهم شده است.
محمدصادق معتمدیان با اشاره به بازگشایی این مرز برای نخستین بار جهت تردد زائران اربعین حسینی، تاکید کرد: با توجه به نزدیکی مرز تمرچین به سامرای عراق و پیرو رایزنی‌ها و هماهنگی‌های داخلی، زیرساخت‌های این مرز برای عبور زائران عتبات عالیات در مدت زمان اندکی فراهم شد. ضمن این‌که مقامات اقلیم کردستان عراق در چند وقت اخیر زیرساخت‌ها و امکانات قابل توجهی را در حوزه‌هایی، چون حمل و نقل، مواکب و … برای زائران ایرانی عتبات عالیات فراهم کردند.

پایانه خسروی باز می‌ماند

مرز خسروی که از همان روز‌های نخست به‌عنوان بهترین منطقه برای ورود و خروج معرفی شده بود حالا با کسب رضایت زائران، نمره بسیار خوبی گرفته‌است. هم‌اکنون تردد زائران اربعین از این مرز بدون مشکل در جریان است.

مشاور فرمانده کل انتظامی کشور با اشاره به مدیریت مطلوب در این نقطه مرزی گفت: در بازدیدی که از پایانه صورت گرفت شاهد رفت و آمدی آرام و بدون مشکل بودیم و امنیت خوبی هم در مرز برقرار است.
در این پایانه به‌خوبی وظایف تقسیم و هر‌کدام از دستگاه‌ها به بهترین شکل ممکن کار‌های محوله را انجام می‌دهند که این خود باعث نظم بخشی به تردد زائران شده است.

سردار حسین ذوالفقاری به برپایی موکب یگان ویژه انتظامی استان کرمانشاه مستقر در پایانه خسروی اشاره و تصریح کرد: ارائه خدمات متنوع در حوزه‌های مختلف باعث رضایت‌مندی زوار شده بود که این اقدام بسیار ارزشمند و قابل تحسین است. امیدوارم همین اقدامات خوب و ماندگاری که در مسیر رفت زوار به عتبات عالیات انجام گرفته در مسیر برگشت آن‌ها نیز ادامه داشته باشد و مأموریت اربعین امسال به‌خوبی پایان گیرد.
استاندار کرمانشاه نیز با بیان این‌که پس از توافق طرفین ایرانی و عراقی، مقرر شد مرز خسروی برای تردد زوار بعد از ایام اربعین باز بماند، به جام‌جم گفت: در روز‌های آینده تردد زوار حسینی در قالب کاروان‌ها از این مرز ادامه خواهد داشت.

بهمن امیری مقدم با تاکید بر این که ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های آماده در پایانه خسروی بر آن شد که در اولین سال بازگشایی این مرز بیش از ۲۹۰هزار زائر این پایانه را برای تردد به کشور عراق در ایام اربعین انتخاب کنند، خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های جاده‌ای و دسترسی آسان به این پایانه یکی دیگر از مواردی است که زائران را به انتخاب این مرز برای تردد به کشور عراق تشویق می‌کند.

هم اکنون پزشکان به صورت ۲۴ساعته در این پایانه مرزی حاضر هستند و بر اساس گزارش‌ها از ابتدای پیاده‌روی‌ها و تردد زوار در مرز خسروی تاکنون هیچ‌گونه مرگ و میر در این پایانه صورت نگرفته است. موضوعی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم از رضایت کامل زائران از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مرز خسروی خبر داده و با بیان این‌که ارائه خدمات به‌راحتی در اختیار زوار قرار می‌گیرد به جام جم می‌گوید: «تمام خدمات به صورت رایگان در دسترس است و بر اساس بررسی‌های انجام‌شده تا کنون زوار از ارائه خدمات رضایت کامل داشته‌اند.»

قباد محمدی ادامه می‌دهد: تمام دارو‌های مورد نیاز از جمله سرم‌هایی که حتی در کشور با کمبود مواجه هستند در این مدت در مراکز درمانی پایانه مرزی خسروی موجود بوده و تاکنون کمبودی احساس نشده است. با توجه به تدابیر اندیشیده شده برای فراهم کردن انواع وسایل نقلیه برای بیماران در ایام اربعین طی چند روز گذشته با کمک بالگرد آمبولانس در شهرستان قصر شیرین بیماری با حال وخیم به بیمارستانی در شهر کرمانشاه انتقال داده شد.

آرامش مرز‌ها مرهون تلاش مرزبانان

مرز‌های خوزستان که همیشه مملو از زائران است هنوز هم شاهد عبور و مرور دوطرفه بوده و برخی از زائران راهی عراق شده و گروهی نیز بعد از زیارت عتبات عالیات وارد ایران می‌شوند. در حال حاضر بازگشت زائران از این پایانه مرزی روان است و ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی آماده به کار هستند و اتوبوس‌ها از همه استان‌های کشور از سوی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأمین شده تا زائران را از مرز چذابه به شهر‌ها و استان‌های خود برسانند. تاکنون یک میلیون و ۵۵۰ هزار نفر از دوگذرگاه شلمچه و چذابه به عراق رفته‌اند و حدود یک میلیون نفر به کشور برگشته‌اند. به گفته فرمانده قرارگاه اربعین در پایانه مرزی چذابه، از ابتدای ماه صفر تاکنون ۵۹۹ هزار زائر اربعین حسینی از این مرز بین‌المللی عبور کرده‌اند. محمد خانچی بیان این‌که فقط در روز گذشته حدود ۳۰هزار زائر اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه تردد داشتند و تعدادی از این زوار به کشور برگشتند و تعدادی نیز راهی عتبات عالیات عراق شدند، می‌گوید: بر اساس آمار در مقایسه با اربعین سال ۱۳۹۸، حدود ۳درصد تردد زوار افزایش یافته، الان در پیک بازگشت زائران کربلای معلی قرار داریم و تمهیدات لازم برای خدمت به مردم اندیشیده شده است. وی تصریح می‌کند:زائران با همکاری شرکت‌ها، دستگاه درون استانی و مجموعه بسیج به‌صورت رایگان تا اهواز جابه‌جا می‌شوند، ضمن این‌که مواکب در پایانه مرزی چذابه علاوه بر خدمت رسانی به زوار، برنامه‌های معنوی و فرهنگی اجرا می‌کنند. همچنین عوامل اورژانس، هلال احمر، سپاه، بسیج و… با آمادگی کامل و به‌صورت شبانه روزی در حال انجام وظیفه و خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی هستند. استاندار خوزستان هم معتقد است، امنیت و آرامش در مرز‌ها به ویژه در ایام اربعین حسینی با حضور جمع عظیم زوار ایرانی و خارجی، مرهون تلاش مرزبانان است. صادق خلیلیان می‌گوید: با وجود ازدحام زوار در مرزها، نیرو‌های مرزبانی با مدیریت تنش‌ها آرامش را در مرز برقرار کردند که جای تشکر دارد. در رویداد اربعین سال جاری با وجود افزایش ۲۵درصدی تعداد زائران نسبت به سال‌های قبل، اما شاهد نظم و امنیت خوبی در مرز‌ها بودیم که حاصل زحمات تمام عوامل و به‌خصوص مرزبانان بی ادعاست.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها