نمي دانيم تا به حال به سفر اربعين مشرف شده ايد يا نه؟ پذيرايي مردم عراقي از زوار را ديده ايد يا نه؟ اگر رفته ايد حتما مي دانيد که آنها چطور با دل و جان، هرچه دارند و ندارند را در طبق اخلاص مي گذارند و تقديم ميهمانان خود و زوار سيدالشهدا مي کنند.
کد خبر: ۱۳۸۰۰۴۹

هر کسي با هرچه دارد، به ميدان مي آيد؛ از راه اندازي موکب هاي بزرگ براي تغذيه زوار گرفته تا پهن کردن بساط چاي و شربت و حمل بار و زدودن خستگي از تن زائران،... اينها را گفتيم تا به اينجا برسيم که اگر مي خواهيد چنين تصاويري دل انگيز و چشم نوازي را در خاک خودمان هم به تماشا بنشينيد، کافي است دست در دست ما بگذاريد و نگاهتان را پرواز بدهيد سمت مرزهاي شرقي کشورمان در استان سيستان و بلوچستان؛ جايي که چند سالي است پذيراي زائرين پاکستاني است.

مردم خونگرم سيستان و بلوچستان چند سالي مي شود که در قالب گروه هاي جهادي به کمک شيعيان پاکستان در مرز رفته، از آنها به زيبايي تمام پذيرايي کرده و درنهايت آنها را با عزت و احترام روانه مرزهاي غربي کشورمان براي ورود به خاک عراق مي کنند.

حدود 8 سال پیش بود که جمعی از جوانان مومن، انقلابی و پای کار امام حسین(ع) گام در مسیر خدمتی گذاشتند که خیلی زود به نهضتي فراگیر در سراسر استان و حتي کشور تبدیل شد. در آن زمان که برخي از جوانان از سیستان وبلوچستان خودشان را به میرجاوه؛ مرز ایران و پاکستان رساندند تا غبار خستگی از تن زائران پاکستاني امام حسين(ع) بزدایند، هرگز گمان نمی کردند که سفره کوچکي که براي خدمت رساني به زائران سيدالشهدا پهن شده، هر سال پربرکت تر و پهن تر و پرجمعيت تر شود و گستره اي به طول شرق تا غرب کشور پيدا کند.

زائران پاکستانی که در گذشته در کمال غربت و مظلومیت از میرجاوه وارد خاک ايران شده و عازم عتبات عالیات می شدند و با غربتي دوچندان به خانه و کاشانه بازمی گشتند؛ امروز راهی جز لبیک گفتن به درخواست های ملتمسانه خادمان و جاماندگان اربعین در سراسر ایران اسلامی به ویژه مردم خونگرم و مهمان نواز سیستان وبلوچستان ندارند که از آنها می خواهند اجازه دهند تا چند قدمی بارشان را به دوش بکشند، با جرعه ای آب و قطعه اي نان، تشنگی و گرسنگی شان را برطرف کنند و با لبخندی محبت آمیز خستگی شان را بزدایند و با آغوشی گرم برادری دو ملت را به نمایش بگذارند.

این خادمان با همه گیری ویروس منحوس کرونا، دو سال از توفیق خدمت محروم شدند و امسال سر از پا نمی شناسند. آنها از ماه‌ها قبل خود و مواکب شان را مهیای میزبانی کرده اند و با ورود هر زائر؛ هزاران امید در دلشان جوانه می زند که حسین(ع) آنها را لایق خدمت کرده است.

جالبتر اينکه خدمت به زوار پاکستاني، شيعه و سني نمي شناسد و تمام مردم استان از شيعه و سني براي خدمت به اين زوار درحال سبقت گرفتن از يکديگرند.

خانوادگی خدمت مي کنند

اینجا دکتر، مهندس، کارگر و راننده همه در یک مسیر هستند و یک نیت دارند؛ مسير خدمت؛ و اتفاقا در اين مسير رقابتی رفاقت وار دارند چرا که طعم تلخ دو سال دوری از این توفیق را چشیده اند و امسال می خواهند جبران مافات کنند.

آقاي اربابی، کارمند است و به جام جم می گوید: میزان روزهای مرخصی های من در طول سال کم است، اما همان مقدار اندک را استفاده نمی کنم تا به اربعین برسد و همه را یکجا طلب می کنم و به همراه خانواده، حدود 15 روز خود را وقف خدمت به زائران حسینی کشور پاکستان می کنیم.

نه تنها رامین بلکه همسر و فرزندانش نیز از این تصمیم دلخور نيستند و با تمام توان در این ایام آنچه از دست شان برمی آید انجام می دهند تا زائران پاکستانی در رنج و مضیقه نباشند. رامین خودش نان آور موکب های برپا شده در زاهدان است و فرزندش جاروکش زائرسرای امام رضا(ع) و همسرش راهنما و هم کلام بانوان پاکستانی، و جالب اينکه اين خدمتگذاري را توفيقي بزرگ براي خود مي داننند.

سیب زمینی ترشی های معروف فرزند شهيد

از سال 1393 تا به امروز حتی اگر توفیق کوتاه و مختصری برای خدمت به زوار پاکستانی در استان سیستان و بلوچستان نصیب تان شده باشد باید توصیف سیب زمینی و ترشی های رضا بختیاری را شنیده باشید. بختياري در سال 93 به قول خودش با خودروی شخصی و رفقای امام حسینی(ع) پاي کارش مقداری سیب زمینی و ترشی و نان و آب برداشت و خودش را به نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان رساند تا در حد بضاعت به زوار این کشور خوشامدگویی کند.

فرزند شهید عبدالرضا بختیاری؛ با مرور خاطرات خوش آن سالها از توفیقات نصیب شده صدچندان در این سال ها و روزها سخن به میان مي آورد و معتقد است که هر چه پیشرفت در این مسیر حاصل شده نتیجه دعا و مرهون خون پاک شهداست.

بختیاری یکی از بزرگترین توفیقات سال 1401 را همراهی غیرقابل وصف قاطبه مردم شیعه و سنی با جریان مردمی اربعین در استان سیستان وبلوچستان مي داند که موجب شده حاکمیت، ادارات، نهادها و دستگاه های نظامی و فرهنگی هم بیش از پیش وارد گود شوند و امروز کمتر جایی است که ستاد اربعین داخلی برای خودشان دایر نکرده باشند و این یعنی نشر و گسترش فرهنگ حسینی در بطن جامعه.

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان وبلوچستان، فعال‌سازی 8 محور اصلی و فرعی برای پذیرایی و میزبانی از زائران حسینی کشور پاکستان را از جمله همین برکات و نشر فرهنگ ناب حسيني مي داند که باعث شده در اربعين امسال علاوه بر مرز رسمی میرجاوه؛ ریمدان هم برای نخستین بار به منظور ورود زوار پاکستانی بازگشایی شده و تا حد زیادی باعث تسهيل تردد در مرز ميرجاوه شود.

به گفته بختیاری؛ ریمدان، ایرانشهر، زاهدان و میرجاوه از جمله محورهای اصلی میزبانی از زوار خارجي است که هم‌راستای آنها نیز مردم خونگرم چابهار، کنارک، نیکشهر و خاش توفیق خدمت بی منت نصیب شان می شود و آنها هم سرازپا نمی شناسند و همین زمینه سازی ها و آمادگی ها ولوله ای بس عجیب در استان بپا کرده است.

او می گوید که هرچند خدمت به زوار، دعوتنامه اهلبیت را می طلبد، اما برای سهولت سازماندهی ها پایگاه اینترنتی www.40054.ir را دایر کردیم که عزاداران حسینی از سرتاسر کشور با نام نویسی در این سایت هم اسم شان را جزو خادمان ثبت کنند و هم از درگاهی امن و مطمئن نسبت به واریز وجوهات نقدی خود اقدام کنند.

خدمت حتي خارج از مرزها

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان وبلوچستان علاوه بر تلاش برای خدمت رساني و هماهنگی های داخل استانی، نیم نگاهی برون مرزی به وضعیت کشور پاکستان دارد و احتمال می دهد که بخاطر سیل ویرانگر این کشور، مردم رنج دیده و مظلوم شهرهای مختلف نیازمند حمایت و امداد و یاری باشند، براي همين در این خصوص هم پیش بینی هایی از سوی ستاد مردمی اربعین شده است.

بختياري با اشاره به اعلام آمادگی موکب های تخصصی و خادمان آموزش دیده و امدادی مواقع بحرانی در ستاد مردمی اربعین سيستان و بلوچستان برای حضور در این کشور و یاری رساندن به سیل زدگان پاکستان مي گويد که در صورت اعلام نیاز در کوتاه‌ترین زمان امکان ارائه خدمات به مردم همسايه شرقي را خواهند داشت.

رایزنی براي حل مشکل ورود زوار پاکستانی

طي روزهاي گذشته که مرزهاي کشورمان به دليل ازدحام جمعيت در کشور عراق و همچنين مرزها، براي يکي دو روز به روي زائران ايراني بسته شد، مشکلاتي هم براي زوار پاکستاني پيش آمد، چراکه آنها هم ديگر امکان خروج از مرزهاي غربي به سمت شهرهاي زيارتي عراق را نداشتند. به گفته جواد قنبري، سخنگوی ستاد اربعین سیستان وبلوچستان اين اتفاق باعث شد که گروهي از 18 هزار زواري که تا هجدهم شهريور از مرزهاي شرقي وارد کشورمان شده بودند، از ادامه سفر عتبات و عاليات منصرف شده و در شهرهای قم و مشهد به زیارت بپردازند.

قنبری تاکید مي کند که طبق گفته فرمانده فراجا در سفر به سیستان وبلوچستان، تلاش های دیپلماتیک و رایزنی های مختلف با این کشور در حال انجام است که امیدواریم مرز بر روی این زوار که روزهای متمادی را برای رسیدن به شلمچه طی کرده اند باز شود و از سوی استانداری و مقامات ذیربط استان نیز از هیچ کوششی دریغ نشده است.

به گفته وي، تاکنون تعداد 21هزار و 415 از مردم سیستان وبلوچستان نیز برای حضور در راهپیمایی عظیم اربعین در سامانه سماح نام نویسی خود را قطعی کرده اند.

پای کار حسین (ع)

حجت الاسلام مهدی وظیفه دان که سالهاست در زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان خدمت می کند هم استقبال مردم استان و کشور از این زائران را حسینی و انقلابی دانسته که بدون چشمداشت و با همه دارایی خود پای کار امام حسین(ع) و زوار پاکش آمده اند.

مسئول ستاد مردمی استقبال از زائرین پاکستانی زاهدان از آماده سازی چندین نقطه از جمله زائرسرای امام رضا(ع)، موکب الغدیر واقع در اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، شهدای دانشجو در اردوگاه شهید مطهری، موکب به وقت حسین و حسینیه شهیدان جهانزاده در سطح شهرستان خبر مي دهد که به همت نیروهای مردمی و نظارت ستاد اربعین مدیریت و خدمت رسانی می کنند.

با همه این اوصاف، سیستان وبلوچستان هر ساله در این روزها به صحن و سرای شرقی حرم اباعبدالله الحسین تبدیل می شود و مردم استان با تمام وجود سعی می کنند تا میزبانان خوبی برای این زوار باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها