در ماه ژانویه، ۱۵جعبه اسنادی که دونالد ترامپ از کاخ سفید به مار-آ-لاگو، ملک خود در فلوریدا برده‌بود، به آرشیو ملی رسید. داخل آن پرینت‌هایی از اخبار، نامه‌های شخصی، عکس‌ها و یادگاری‌های دیگر بود که مربوط به دوران ریاست‌جمهوری ترامپ بود، اما ۱۸۴ سند طبقه‌بندی شده نیز میان انبوه کاغذ‌ها پراکنده شده‌بود از جمله ۶۷ سند با مهر «سری»، ۹۲ سند با علامت «محرمانه»، و ۲۵ مورد با برچسب «بسیار محرمانه». همگی این اسناد به جز یکی از جعبه‌ها، اطلاعات طبقه‌بندی شده‌بودند.
کد خبر: ۱۳۷۹۸۹۲
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین الملل
طبقه‌بندی‌ها نشان می‌دهد برخی اسناد شامل اطلاعاتی است که از منابع مخفی و سیستم شنود الکترونیک - حساس‌ترین روش‌هایی که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند - به دست آمده‌است. این اسناد برای بررسی به وزارت دادگستری ارجاع شدند. بی‌احتیاطی ترامپ در خصوص اطلاعات بسیارمحرمانه به دادستان‌های فدرال فرصت داد در ۵ آگوست پرونده خود را برای بروس راینهارت، یک قاضی فدرال در فلوریدا بفرستند تا حکم تحقیق در املاک رئیس‌جمهور سابق در پالم بیچ را بگیرند. سه روز بعد، با تایید راینهارت، مقامات وزارت دادگستری و ماموران اف. بی. آی به مار-آلاگو رفتند و چهار مجموعه از اسناد فوق‌محرمانه و هفت مجموعه دیگر از اسناد طبقه‌بندی شده را با خود بردند.

ترامپ چند دقیقه پس از این اتفاقات، خود را قربانی یک توطئه اعلام کرد و در شبکه اجتماعی که پس از ممنوعیت فعالیتش در توییتر راه‌اندازی کرد مدعی شد که اف. بی. آی در حال فریب افکار عمومی آمریکاست.
این اظهارات ترامپ، موجی از تهدید‌های خشونت‌آمیز را علیه اف. بی. آی به راه‌انداخته‌است.

اما برخی تحلیلگران نیز معتقدند ماجرای حمله به اقامتگاه ترامپ و بردن اسناد طبقه‌بندی شده از آنجا، اقداماتی است در جهت تسویه حساب مخالفان ترامپ و خارج کردن او از عرصه سیاسی و تحقیقاتی که اکنون درباره ترامپ در حال انجام است. امیدواری مخالفان ترامپ برای رسیدن به آرزویی را که سال‌ها به دنبالش بودند افزایش داده‌است.

کارشناسان حقوقی معتقدند بر اساس شواهد عمومی، تحت تعقیب قرار دادن ترامپ به دلیل سوءاستفاده از اسناد طبقه‌بندی شده بسیار ساده‌تر از طرح اتهامات جنایی علیه او به دلیل نقشش در حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره ایالات متحده است. قانون جاسوسی و سایر قوانین به وضوح بیان می‌کند سوءاستفاده از اطلاعات طبقه‌بندی شده جرم است. دیوید پترائوس، رئیس سیا در دولت اوباما و سندی برگر، مشاور امنیت ملی در دولت کلینتون، هر دو به دلیل مدیریت نادرست اطلاعات طبقه‌بندی شده مورد بازجویی قرار گرفتند و در نهایت به برخی اتهامات اعتراف کردند.

در مقابل، برخی تحلیلگران و حقوقدانان معتقدند مجرم شناختن ترامپ در ماجرای اسناد طبقه‌بندی شده چندان هم ساده نیست و قضات باید ثابت کنند نحوه رفتار ترامپ در زمینه اطلاعات طبقه‌بندی باعث آسیب‌های جدی و واقعی شده از جمله این‌که باعث افشای روش‌های اطلاعاتی آمریکا برای کشور‌های غیر دوست شده‌است.
این در حالی است که وکلای ترامپ تاکید دارند این ماجرا صرفا یک بی‌احتیاطی بوده و نمی‌توان ترامپ را مجرم قلمداد کرد. برخی نیز تاکید دارند این ماجرا کاملا سیاسی و برای حذف ترامپ است و بعضی‌ها نیز ماجرای اسناد طبقه‌بندی شده را به نوع رفتار ترامپ مرتبط می‌دانند و معتقدند دادگاه نمی‌تواند او را به آسیب‌رساندن جدی به منافع آمریکا متهم کند. یکی از نزدیکان ترامپ در توجیه ماجرای اسناد طبقه‌بندی شده می‌گوید: ترامپ مردی شلخته است و زمانی که می‌خواست دفتر بیضی‌شکل را رها کند، چیز‌های زیادی از جمله هدایای دوران ریاست‌جمهوری‌اش را در جعبه ریخت و با خود برد و بسیاری اسناد کاخ سفید نیز در میان این وسایل برده شد.
پیگرد قانونی دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور سابق آمریکا، چه عادلانه باشد چه غیرعادلانه و سیاسی، رویدادی بی‌سابقه است و می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ سیاسی آمریکا باشد که پس‌لرزه‌های آن تا سال‌ها ادامه دارد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها