کارلوس کی‌روش در سال‌هایی که در ایران نبود چه کرد؟

مرد ناکامِ لحظات آخر!

با توجه به شناختی که از برخی منتقدان و پیشکسوتان فوتبال ایران سراغ داریم باید بگوییم تمام داستان‌های چند سال پیش قرار است تکرار شود.
کد خبر: ۱۳۷۹۸۱۱
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
هر چه باشد کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران کرور کرور منتقد و مخالف داشت، کسانی که برای نقد کی‌روش از هیچ انتقاد و حمله‌ای فروگذار نبودند. حالا کی‌روش دوباره در فوتبال ما حاضر است و در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر سرمربی یوزها.

اکنون مهم‌ترین مورد در فضای مجازی و غیرمجازی، برکناری اسکوچیچ است که تیم‌ملی را به جام‌جهانی برد تا کارلوس کی‌روش که دو تیم‌ملی مصر و کلمبیا را نتوانست به جام‌جهانی ببرد، سرمربی تیم‌ملی ایران در این آوردگاه عظیم باشد. خوب می‌دانیم کی‌روش در مدت زمان حضورش در تیم‌ملی فوتبال ایران چه عملکردی از خود بر جای گذاشت، اما وقتی سال ۲۰۱۹ از ایران رفت و بیش از سه سال از فوتبال ما دور بود، کجا رفت، چه کرد و چه نتایجی به دست آورد؟ آیا موفق یا ناکام بود؟

شروع عالی در کلمبیا

بدترین پایان ممکن برای کارلوس کی‌روش در تیم‌ملی فوتبال ایران زمانی بود که تیم تحت هدایت او بهمن ۹۷ و با شکست سنگین و تحقیرآمیز ۳ بر صفر مقابل ژاپن نتوانست به فینال جام ملت‌های آسیا راه یابد و در همین مرحله نیمه نهایی به کار خود پایان داد.

به این ترتیب هشت سال حضور کی‌روش در ایران به پایان رسید. مرد پرتغالی-موزامبیکی مدتی بعد با قبول سرمربیگری تیم‌ملی کلمبیا از همان ابتدا وارد بزرگ‌ترین چالش ممکن شد؛ کوپاآمه‌ریکای ۲۰۱۹ که کی‌روش با تیم‌ملی کلمبیا با نتایج عالی در مرحله گروهی به عنوان سرگروه صعود کرد.

نتایج تیم کی‌روش در مرحله گروهی

کلمبیا ۲ آرژانتین صفر
کلمبیا یک قطر صفر
کلمبیا یک پاراگوئه صفر
یک هشتم نهایی
کلمبیا صفر شیلی صفر
۵ بر ۴ به سود شیلی در ضربات پنالتی

آمار کی‌روش در کلمبیا

تعداد بازی ۱۴
تعداد پیروزی ۸
تعداد مساوی ۴
تعداد شکست ۲
گل زده ۱۶
گل خورده ۷
میانگین عملکرد ۶۰ درصد پیروزی
نکته: تیم‌ملی فوتبال کلمبیا بدون حتی یک گل خورده کوپا ۲۰۱۹ را پشت سر گذاشت.

تیمی که زیر و رو شد

کی‌روش مدتی بعد با کلمبیا وارد مسیر جام‌جهانی ۲۰۲۲ در منطقه آمریکای جنوبی شد و کارش را هم خوب
شروع کرد.
کلمبیا ۳ ونزوئلا صفر
کلمبیا ۲ شیلی ۲
با پدیدار شدن کرونا و شیوع آن در جهان، تمام رقابت‌های ورزشی از جمله انتخابی جام‌جهانی قطر به بایگانی موقت رفت. بعد از ماه‌ها وقتی رقابت‌ها از سر گرفته شد تیم کلمبیا انگار با سر سقوط کرده بود.
کافی است نگاهی به نتایج بیندازید:
کلمبیا صفر اروگوئه صفر
(بدترین باخت خانگی تاریخ فوتبال کلمبیا)
کلمبیا یک اکوادور ۶
اینجا بود که صبر فدراسیون فوتبال کلمبیا سرریز شد و در توافقی دو‌طرفه کی‌روش کنار گذاشته شد.
نکته: تیم او در انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر ۱۱ گل خورد و شش گل زد.

کارلوس؛ این بار در مصر

کی‌روش ۹ ماه از فوتبال دور بود تا این‌که سپتامبر ۲۰۲۱ رسما سرمربی تیم‌ملی فوتبال مصر شد. او در بدو انتصابش به عنوان سرمربی جدید مصری‌ها، تجربه‌ای مشابه کلمبیا را پیش روی خود دید، یعنی حضور در جام ملت‌های قاره آفریقا. مصر در گروه D رقابت‌ها حضور داشت.

نتایج تیم کی‌روش در مرحله گروهی

مصر صفر نیجریه یک
مصر یک گینه بیسائو صفر
مصر یک سودان صفر

یک هشتم نهایی

مصر صفر ساحل عاج صفر
۵ بر ۴ به سود مصر در ضربات پنالتی

یک چهارم نهایی

مصر ۲ مراکش یک

نیمه نهایی

مصر صفر کامرون صفر
۳ بر یک به سود مصر در ضربات پنالتی
فینال
مصر صفر سنگال صفر
۴ بر ۲ به سود سنگال و قهرمانی این تیم.

نکته: در جام ملت‌های آفریقا تیم تحت هدایت کی‌روش باز هم دفاعی بودنش را نشان داد. به طوری که تیمش در کل تورنمنت دو گل خورد و در مقابل چهار گل به ثمر رساند.

آمار کی‌روش در مصر

تعداد بازی ۲۰
تعداد پیروزی ۱۱
تعداد مساوی ۶
تعداد شکست ۳
گل زده ۲۵
گل خورده ۹
میانگین عملکرد
۵۵ درصد پیروزی

یک جام‌جهانی دیگر پرید

کارلوس کی‌روش در مدت زمانی کمتر از دو سال دو تیم‌ملی را به جام‌جهانی «نبرد». اولی کلمبیا بود و دومی هم مصر. تیم‌ملی مصر به دور سوم مقدماتی جام‌جهانی آفریقا راه پیدا کرد تا برای کسب جواز حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۲ به مصاف سنگال برود. مصر پس از پیروزی یک بر صفر در قاهره و باخت در داکار با همین نتیجه یک بر صفر، دوباره در ضربات پنالتی مقابل سنگال شکست خورد و از راهیابی به مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ بازماند. سنگال در فینال جام‌ملت‌ها هم تیم کی‌روش را در ضربات پنالتی برده بود. نکته بسیار مهم در دوران دوری سه‌ساله کی‌روش از تیم‌ملی فوتبال ایران این است که او هیچ توفیق و دستاوردی نداشت و ناکامی‌هایی را هم تجربه کرد. حذف در کوپا ۲۰۱۹، ناکامی در راهیابی به جام‌جهانی با کلمبیا، شکست در فینال جام ملت‌های آفریقا و ناکامی دوباره در راه رسیدن به قطر این بار با مصر. همین مصر بدون کی‌روش پیشتر هم بار‌ها قهرمان جام ملت‌ها شده بود.

نکته بسیار مهم دیگر این که کی‌روش چه در کلمبیا و چه در مصر با بزرگ‌ترین ستاره‌ها سر و کار داشت؛ از جیمز خامس گرفته تا محمد صلاح. انگار کی‌روش برای قهرمانی یا صعود به جام‌جهانی؛ ستاره‌هایی بزرگ‌تر و امکانات بسیار بیشتری می‌خواهد. نکته مهم دیگر این که او در بزنگاه‌ها و موقعیت‌های حساس مدیریت خوبی روی تیمش ندارد. نمونه بارز آن فینال جام ملت‌های آفریقا یا یک هشتم نهایی کوپا ۲۰۱۹ است. او مرد لحظات سخت نیست. مرد ناکام دو سال گذشته با جام‌جهانی پیش روی خود که با نیمکت ایران آن را تجربه خواهد کرد چه می‌کند؟

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها