همه فکر و ذکر رژیم صهیونیستی، ایران است و انگار شبی نیست که با خیال آسوده از هیمنه ایران آرام بگیرد و به تعبیر سردار شهیدمان، «در آنجایی که فکر نمی‌کنید، ما در نزدیک شما هستیم. در هر کجا که تصور نمی‌کنید ما در کنار شما هستیم.»
کد خبر: ۱۳۷۹۴۵۶
نویسنده مریم عاقلی - گروه سیاسی

اسرائیل می‌داند ایران در این‌باره بلوف نمی‌زند و به همین علت تمرکز تصمیم‌گیری را در قبال جمهوری اسلامی از دست داده است. مثلا همین یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته است تل‌آویو هنوز نمی‌داند که آیا می‌تواند جلوی توافق هسته‌ ای با ایران را بگیرد یا خیر. همین قدر در برزخ به سر می‌برند. البته دیروز رئیس موقت این رژیم خیلی از حد خود فراتر رفته و با تکرار لفاظی‌های گذشته، خواستار اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران شده است؛ موضعی که با پاسخ صریح و محکم مقامات نظامی کشورمان مواجه شد.

اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در پارلمان آلمان به مذاکرات رفع تحریم‌های ایران اشاره کرده و گفته است که کسانی که هولوکاست را انکار و موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کنند حق امضای توافق‌نامه‌هایی که منجر به‌ تقویت‌شان می‌شود، ندارند و با همین استدلال خواستار تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران شده است. این در حالی است که یک مقام دولت آمریکا هم رسما‌ اذعان کرده واشنگتن مواضع رژیم صهیونیستی را در مذاکرات رفع تحریم‌ها در‌نظر می‌گیرد.

تام نایدز، سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی گفته است: «واشنگتن هیچ‌گاه دست اسرائیل را در برابر ایران نمی‌بندد. موضع ما روشن است و به مواضع اسرائیل گوش می‌کنیم. به‌عنوان مثال، مسأله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در‌نظر بگیرید.» منظور او از این گزاره این بوده که نام سپاه از فهرست FTO وزارت خارجه آمریکا خارج نشده است. البته برای اجرای برنامه افزایش همکاری موساد با آمریکا و تمرکز روی مورد ایران هم،‌ رئیس موساد در یک سفر امنیتی پیرامون ایران، عازم آمریکا شده است.

خط و نشان برای سازمان یهود

حالا اظهارات گستاخانه هرتزوگ، رئیس رژیم اسرائیل علیه ایران سبب واکنش فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا شده و سرلشکر‌رشید اعلام کرد پاسخ ایران به هرگونه اقدامات تهدیدآمیز رژیم‌صهیونیستی قطعی خواهد بود.

سردار رشید که در جمع فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور داشت به اظهارات رسمی مقامات رژیم صهیونیستی و پذیرش مسئولیت تهدید به اقدام امنیتی ــ نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای، منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی اشاره و تاکید کرده است: از نظر قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا(ص)، رژیم صهیونیستی به عنوان تهدید امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در اولویت نخست قرار دارد و پاسخ نیروهای مسلح نسبت به آن قطعی و هم‌سطح خواهد بود.

البته سرلشکر رشید یک نکته بسیار مهمی را هم به عبری زبانان ساکن تل‌آویو و همه حامیان منطقه‌ای این رژیم یادآوری کرده و گفته است: تمام عناصر و جریانات مزدور و دولت‌هایی که به رژیم صهیونیستی برای تهدید امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند، هزینه اقدامات را خواهند پرداخت.

خشاب خالی

این روزها که یکی از نقاط افتراق در رسیدن به توافق هسته‌ای، مسأله پادمانی و پرونده‌های باز ایران درآژانس است، کمتر کسی است که نداند موضع آژانس بین‌المللی و شخص گروسی، مدیرکل این نهاد درباره فعالیت هسته‌ای تهران تا چه حد سیاست زده و تحت تاثیر رژیم اشغالگر قدس است،‌ از آن قطعنامه مهندسی شده در میانه مذاکرات علیه ایران تا همین باز گذاشتن پرونده‌های پادمانی و به تبع آن عدم انجام توافق. اما مسأله حقیقتا چیست؟ کشورهای غربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی در دهه‌های اخیر ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود متهم کرده‌اند و ایران هم هر بار کاملا این ادعاها را رد کرده است.

یکی از استدلال‌های منطقی تهران در این زمینه این بوده که تاکید می‌کند به‌عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد و از سوی دیگر هم بازرسان آژانس بین‌المللی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای ایران به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکردند.

تعامل حرفه‌ای

اما گذشته از همه این مسائل، ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران رویکردی بین‌المللی و حرفه‌ای است که رسما در توافق سال ۲۰۱۵ و انعقاد برجام مورد تأکید قرار گرفت، دقیقا به همین دلیل است که مقامات تهران، سنگ‌اندازی مدام در رابطه ایران و آژانس را صرفا برآمده از ذهن بیمار و ناسازگار رژیمی می‌دانند که خودش مهم‌ترین رژیم در حوزه فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای در منطقه است و حتی عضو نظام پادمانی هم نیست.

از این رو خیلی طبیعی است که اتهامات عبری زبانان علیه ایران نمی‌تواند ملاک قضاوت و عمل آژانس باشد و مبنای تعامل ما با این نهاد حقوقی صرفا مبانی پادمانی است؛‌ هرچند تهران در این تعامل بیشتر از آن‌ چیزی که باید هم به‌صورت حرفه‌ای همکاری کرده است.

با وجود این سطح از پایبندی به تعهدات بین‌المللی‌ و اجرای گام به گام مسائل پادمانی و شیشه‌ای و شفاف بودن فعالیت هسته‌ای تهران، خیلی واضح است که تیم مذاکره کننده در مذاکرات و نامه‌نگاری‌های اخیر روی بسته شدن مسائل پادمانی و پرونده‌های باز قاطع باشد و یک نقطه هم کوتاه نیاید، چون حساب ایران پاک است.

گرگ‌‌ها در لاک پدافندی

نکته کلیدی در سخنان سرلشکر رشید این‌است‌که او نسبت به خط بندی‌های جدید منطقه هشدار داده و تاکید کرده تمام دولت‌هایی که با رژیم اشغالگر قدس برای تهدید امنیت ملی ایران همکاری کنند، هزینه می‌دهند.

گرچه در این روزها کویت و امارات متحده عربی، بازگشت سفرای خود را به ایران تایید کردند و حتی عربستان به دنبال گفت‌وگو با ایران از طریق میانجیگری عراق است اما با وجود این امارات، بحرین، مراکش و سودان روابط خود را با اسرائیل آغاز کردند و در عین حال شاهد گشایش بیشتر روابط عربستان با رژیم یهودی و بهبود رابطه مصر و ترکیه با رژیم اشغالگر فلسطین هستیم.

هرچند این تقلای کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و برخی کشورهای شمال آفریقا برای امنیت است اما این کار در کنار بی‌فایده بودن بیشتر شبیه پناه بردن به گرگ است و جمهوری اسلامی با پیگیری راهبرد مقاومت فعال، موازنه منطقه را کاملا تغییر داده به‌طوری که همین رژیم‌های وابسته به واشنگتن و تل‌آویو رویکرد خود را به حوزه پدافندی تغییر داده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها