یکی از پیشرفته‎ترین ربات‌ های انسان‌ نما، ربات «آمکا» (Ameca) است. فیلم‌ها و تصاویر این ربات بسیار شگفت انگیز است.
کد خبر: ۱۳۷۹۳۱۹
نویسنده آریا صبوری - پژوهشگر مقطع دکتری در دانشگاه مدیترانه شرقی

این ربات خاص برای تعامل انسان با ربات و تقلید رفتار انسانی به‌صورت بسیار طبیعی، طراحی و برنامه‎‌ریزی شده است. این ربات می‌تواند طیف وسیعی از رفتار انسانی از حالت شادی تا غم و... را تقلید کند.

شرکتی مستقر در بریتانیا این ربات انسان‎نما را برای اموری مانند صنعت سرگرمی، آموزش و تحقیق می‌سازد. نسل دوم این ربات که به‌تازگی رونمایی شده ۱۲موتور اضافی در چهره خود دارد، طوری که می‌تواند بینی خود را تکان دهد، چشمک بزند و لب‌‌هایش را جمع کند و بسیاری دیگر از حالات چهره را به‌طور بسیار طبیعی و شبیه انسان تقلید کند.

این ربات انسان‌نما اکنون ۲۷موتور در صورت و پنج موتور در گردن دارد که شامل ۱۲موتور در لب، دو عدد در فک، چهار عدد در کره چشم، چهار‌عدد در پلک، چهار عدد در ابرو و یکی در بینی می‌‎شود.

همچنین ده‌ها موتور در بدن، بازوها، مچ دست و انگشتانش وجود دارد که به آن اجازه می‌دهد اندام بالایی خود را حرکت دهد. این ربات در حال حاضر ثابت بوده و قادر به راه رفتن نیست.آمکا با استفاده از فناوری پیشرفته ضبط حرکت، قادر است حالت چهره انسان را درک کرده و با حرکت نامحسوس موتورهای متعدد خود، آن را تقلید کند.

تقلید این ربات به حدی طبیعی است که به گفته ناظران همیشه نیاز به صحبت ندارد و فقط با واکنش چهره خود مانند یک انسان، می‌تواند حالت و منظور خود را برای دیگران مشخص کند. سیستم تشخیص خودکار گفتار در این ربات به افراد این امکان می‌دهد با آن گفت‌وگو کنند. با این حال، آنها می‎‌گویند این فناوری هنوز فوق‌العاده پیشرفته نیست و توانایی تفسیر جنبه‌های ظریف زبان مانند طعنه و لحن صدا را ندارد.

محققان شرکت انگلیسی Engineered Arts از زمان تأسیس درسال ۲۰۰۵ تا امروز راهی طولانی را پیموده‌اند که بعد از تجربه ساخت تعداد قابل توجهی از ربات‌های انسان‌نما موفق شده‌اند رباتی را بسازند که از لحاظ تقلید واکنش‌های انسانی بسیار طبیعی و شگفت‌انگیز است. آمکا موفق به حل مشکل تقلید حالات چهره انسانی با دقت و ظرافت بسیار بالایی شده است و این مسأله گامی مهم در تعامل میان انسان و ربات در آینده به حساب می‌‎آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها