گفت‌وگو با تهیه‎‌کننده برنامه «مثبت‌ سلامت»

پیشروی در محور سلامت

«مثبت سلامت»، برنامه‌ای است که اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی برای ارتقای بهداشت و سلامت مردم را به‌‌عنوان ماموریت خویش برگزیده و آن‌طور که سازندگانش می‌گویند توانسته در عمر سه ساله‌اش در این حوزه منشأ اثر باشد.
«مثبت سلامت»، برنامه‌ای است که اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی برای ارتقای بهداشت و سلامت مردم را به‌‌عنوان ماموریت خویش برگزیده و آن‌طور که سازندگانش می‌گویند توانسته در عمر سه ساله‌اش در این حوزه منشأ اثر باشد.
کد خبر: ۱۳۷۹۳۰۱
نویسنده فاطمه اسماعیلی - گروه رسانه

این برنامه که در هشت بخش زنده ۱۰ و ۲۰ دقیقه‌ای درساعات مختلف شبانه‌روز روی آنتن شبکه سلامت سیما می‌رود، تلاش کرده است به دغدغه مخاطبانش پیرامون مسائل و مشکلات حوزه سلامت، بیماری‌ها، امور درمان، سلامت اجتماعی و حتی محیط‌زیست پاسخ دهد. در همین زمینه گفت‌وگویی با میثم فرزامی، تهیه‌کننده برنامه مثبت سلامت داشتیم.

میثم فرزامی، تهیه‌کننده برنامه مثبت سلامت در گفت وگو با جام‌جم، توضیحاتی درباره ماموریت‌ها، اهداف و زمان پخش این برنامه ارائه و اظهار می‌کند: مثبت سلامت، سه سال است که روی آنتن شبکه سلامت سیما می‌رود و برنامه زنده‌ای است که در ساعات مختلف شبانه‌روز پخش می‌شود و در کنداکتور شبکه سلامت جای گرفته است.

وی می‌افزاید: مأموریت و هدف محوری این برنامه که حالا سه سال از عمرش می‌گذرد، پرداختن به موضوعات حوزه سلامت در جامعه است. ما در کنار طرح موضوع پیرامون ابعاد مختلف حوزه سلامت در کشور به تبیین و مطالبه‌گری در حوزه سلامت اجتماعی، محیط‌‌‌زیست و سلامت روان نیز می‌پردازیم.

تهیه‌کننده برنامه مثبت سلامت شبکه سلامت سیما درباره چگونگی سوژه‌یابی و انتخاب موضوعات برنامه، این‌گونه توضیح می‌دهد: سؤالاتی که توسط مخاطبان ارسال و مطرح می‌شود، دغدغه‌های روز حوزه سلامت و مسائل و اتفاقاتی را که مردم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند در اولویت ما قرار دارد.

فرزامی ادامه می‌دهد: این برنامه تلویزیونی در هشت بخش به‌صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود که شامل هفت بخش تلفنی ۱۰دقیقه‌ای و یک بخش ۲۰دقیقه‌ای با حضور مهمانان در استودیو می‌شود.

سبد رنگارنگ سلامت

وی با تاکید بر این‌که همه این هشت بخش زنده است، می‌گوید: برنامه ۲۰دقیقه‌ای ما ساعت ۱۳و۳۰دقیقه هر روز غیر از روزهای تعطیل پخش می‌شود و مهمان حضوری در موضوعات مختلف داریم. در بخش ۱۳و ۳۰دقیقه، مباحث با بهره‌مندی از نظرات کارشناسان، استادان مجرب و مسئولان مرتبط با موضوع، بررسی و به گفت‌وگو گذاشته می‌شود. می‌کوشیم به مسائلی بپردازیم که درنهایت به پاسخ برسیم و فقط به طرح موضوع بسنده نکنیم. تهیه‌کننده برنامه مثبت سلامت به سختی‌های ساخت برنامه به‌صورت زنده در ساعات مختلف شبانه روز اشاره و عنوان می‌کند: در طول روز، برنامه روی آنتن داریم و مثبت سلامت در شبکه سلامت سیما در ساعات مختلف در جریان است. ساعات پخش این برنامه، ۹و۴۵دقیقه، ۱۰و۴۵دقیقه، ۱۱و۳۰دقیقه، ۱۲و۵۰دقیقه، ۱۳و۳۰دقیقه، ۱۴و۴۵دقیقه و ۱۵و۴۵دقیقه است.

فرزامی با بیان این‌که سعی ما بر این بوده که نسبت به اتفاقات حوزه سلامت بی تفاوت نبوده و به‌موقع واکنش نشان داده و پاسخ به سؤالات را دریافت و منعکس کنیم، تصریح می‌کند: همان‌طور که پیش از این گفتیم، موضوعات مختلفی را از خودروسازی گرفته تا ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی، مسائل مرتبط با حوزه محیط‌زیست و سلامت اجتماعی در دل برنامه داریم.

وی در پاسخ به این که سه سال روی آنتن هستید، برای ادامه مسیر تغییر رویکرد خواهید داشت یا خیر، آیا این برنامه ادامه می‌یابد،می‌گوید: مدیران شبکه‌سلامت در پخش این برنامه و طرح مسائل مرتبط با سلامت مردم با توجه به رسالت شبکه، مصمم هستند و معتقدند خط قرمز ما در شبکه فقط سلامت مردم جامعه است.

آمبولانس روستا در جاده سلامت

تهیه‌کننده برنامه مثبت سلامت شبکه سلامت سیما درباره چالش‌ها و محدودیت‌های طرح برخی مسائل در این برنامه می‌گوید: هیچ محدودیتی در گفت‌وگوها نداریم و تمام دغدغه ما سلامت مردم و پیگیری مشکلات، سؤالات و ابهامات آنهاست. ما از دورترین روستاها در جنوب کشور گرفته تا خود پایتخت و دیگر شهرستان‌ها، مخاطبان مختلفی داشته‌ایم.

فرزامی درباره مسئولیت اجتماعی این برنامه و اثربخشی‌ای که توانسته برجای بگذارد توضیح می‌دهد: برنامه در محدوده موضوعی که دارد، توانسته اثربخشی‌هایی داشته باشد به عنوان مثال، مردم یک روستا به ما گفتند روستای‌شان آمبولانس ندارد و با پیگیری‌هایی که در برنامه مثبت سلامت انجام شد، آمبولانسی از سوی وزارت بهداشت برای این روستا تهیه شد و در اختیارشان قرار گرفت.

وی اضافه می‌کند: بخش ساعت ۱۱و۳۰دقیقه در دو سال اخیر را با محوریت موضوعی خیرین سلامت روی آنتن برده‌ایم. به اقدامات خیرین و ظرفیت‌های موجود برای کمک به تجهیز بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و تأمین امکانات در مناطق محروم در این برنامه پرداخته می‌شود.

تهیه‌کننده برنامه مثبت سلامت شبکه سلامت سیما درخصوص بازخوردهای پخش این برنامه طی سه سال اخیر عنوان می‌کند: ما در بخش محیط‌زیست، وضعیت خودروسازی در کشور و حتی واردات خودرو مباحثی را در برنامه مطرح کرده‌ایم. از آخرین مواردی که به آن پرداخته شد، می‌توان به افزایش ظرفیت رشته‌های علوم‌پزشکی اشاره کرد. یک موضوع دیگر به گلایه‌های معاون وزیر بهداشت از سازمان برنامه‌و‌بودجه درباره اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برمی‌گشت که به صحن مجلس هم رسید و آنجا درباره‌اش صحبت شد. ضمانت‌های سختی را که برای ثبت‌نام رزیدنت‌های فوق‌تخصص گرفته می‌شده نیز بررسی کرده‌ایم.

وی می‌افزاید: در حوزه سلامت به بسیاری مسائل پرداخته‌ایم. ما در کنار نقد و صحبت درباره اتفاقات ناخوشایند در حوزه سلامت و محیط‌زیست، اتفاقات و اقدامات خوب را نیز اعلام و بررسی می‌کنیم. به‌عنوان نمونه، به عملکرد مجلس شورای اسلامی هم نقد وارد شده است که چرا با بالا بردن ظرفیت‌های پزشکی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی شهرستان‌ها، آنها را ناچار کرده‌اند نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کنند بدون آن‌که زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده باشند یا هیأت ‌علمی برای آن دانشگاه تأمین شده باشد که درنهایت می‌توان گفت خروجی‌های این دانشگاه‌ها پزشکان باسوادی نمی‌شوند. ما رئیس سازمان نظام پزشکی را هم روی خط آوردیم و خودشان به مجلس در این‌باره نقد داشتند.

رسالت سنگین در روزهای کرونایی

او از روزهای پخش این برنامه در دوران اپیدمی کرونا سخن می‌گوید: بعد از شبکه خبر از جمله رسانه‌هایی که توانست در کنترل و پیشگیری از بروز بیماری و آگاهی‌رسانی به مردم اثرات خوبی بگذارد، شبکه سلامت بود. پیام‌های بسیاری از گوشه‌وکنار کشور به دست ما می‌رسید و مردم سؤالات متعددی درباره واکسیناسیون، نحوه پیشگیری از ابتلا به بیماری، روش‌های درمان بیماری، اطلاع از صحت و سقم برخی شایعات منتشرشده در فضای مجازی و قواعد فاصله‌گذاری‌ اجتماعی داشتند.

تهیه‌کننده برنامه مثبت سلامت شبکه سلامت سیما می‌افزاید: ما آموزش‌های خوبی داشتیم و به‌خصوص در بخش ساعت ۱۳و۳۰دقیقه که مهمان‌ حضوری داشتیم از پزشکان متخصص عفونی و واکسن‌سازان دعوت می‌کردیم تا به سؤالات پاسخ دهند. اطلاع‌رسانی‌های خوبی درباره واکسن‌های ایرانی و جلب اعتماد مردم به این واکسن‌ها انجام شد.

فرزامی با بیان این‌که همچنین تلاش کرده‌ایم به اخبار زرد و شایعاتی که گاهی در فضای مجازی در ارتباط با مسائل بهداشتی و سلامت مردم منتشر می‌شود نیز پرداخته و آنها را صحت‌سنجی کنیم، می‌گوید: به‌عنوان مثال، یکی از موضوعات که به آن ورود کردیم ماجرای تن‌ماهی‌هایی بودند که در تماس با آب، شکل پنبه‌ای به خود می‌گرفتند. بررسی و روشنگری در این باره طی گفت‌وگو با سازمان استاندارد، انجام و مشخص شد علت این تغییر شکل به بافت خاص آن نوع ماهی در حین ترکیب با آب برمی‌گردد.

حال خوب مخاطبان

فرزامی در پاسخ به این‌که آیا آماری از مخاطبان و میزان رضایت از برنامه در اختیار دارید و آن را دائما رصد می‌کنید یا خیر، عنوان می‌کند: بله. آخرین گزارشی که به دست ما رسید حاکی از استقبال و تماس‌های بسیار مخاطبان برنامه به ۱۶۲(مرکز روابط‌عمومی سازمان صداوسیما) بود. به‌ویژه بخش مهمان حضوری ما بیشترین بازخوردها را دارد. در بخش‌های۱۰دقیقه‌ای موضوعات کوتاه هستند ولی در بخش ۲۰دقیقه‌ای، مخاطب درگیر می‌شود، پیام می‌دهد و همان لحظه پیامش خوانده می‌شود که توانسته تأثیرگذاری خوبی داشته باشد و جایش را در میان مخاطبان شبکه باز کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها