دردسرهای 100 دلاری | گران‌فروشی دینار عراق
گزارش میدانی جام‌جم‌آنلاین از مشکلاتی که زائران اربعین برای تهیه ارز مسافرتی با آن رو به رو هستند  

دردسرهای 100 دلاری | گران‌فروشی دینار عراق

زائران اربعین برای تهیه بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار با مشکلات زیادی رو به رو هستند

زائران اربعین در جست‌وجوی بلیت

بلیت‌هواپیما چند برابر نرخ مصوب به زائران فروخته می‌شود. بلیت اتوبوس را نیز باید حتما حضوری تهیه کرد و برخی‌شرکت‌های اتوبوسرانی هزینه خدمات نیز از زائران طلب می‌کنند. تهیه بلیت‌ قطار نیز کار آسانی نیست، چون اپراتورهای سامانه 1539 رجا اعلام می‌کنند ظرفیت‌ها تکمیل شده و ظرفیت‌های جدید هنوز اعلام نشده است. به همین دلیل در چنین شرایطی مسئولان نباید ادعا کنند دغدغه حل مشکلات زائران را دارند.
بلیت‌هواپیما چند برابر نرخ مصوب به زائران فروخته می‌شود. بلیت اتوبوس را نیز باید حتما حضوری تهیه کرد و برخی‌شرکت‌های اتوبوسرانی هزینه خدمات نیز از زائران طلب می‌کنند. تهیه بلیت‌ قطار نیز کار آسانی نیست، چون اپراتورهای سامانه 1539 رجا اعلام می‌کنند ظرفیت‌ها تکمیل شده و ظرفیت‌های جدید هنوز اعلام نشده است. به همین دلیل در چنین شرایطی مسئولان نباید ادعا کنند دغدغه حل مشکلات زائران را دارند.
کد خبر: ۱۳۷۸۹۷۸

به گزارش جام جم آنلاین، این روزها زائران اربعین با مشکلات زیادی رو به رو شده‌اند، بسیاری از آنها از این گلایه دارند که برای تهیه بلیت هواپیما‌ به قول معروف باید از هفت خان رستم عبور کنند.

این درحالی است که مشکلات زائران اربعین به تهیه بلیت هواپیما که این روزها با قیمت‌های نجومی شگفتی‌ساز شده است، محدود نمی‌شود. تهیه بلیت اتوبوس و قطار نیز برای زائران اربعین آسان نیست‌ و نمی‌توان برای سفر از تهران تا مهران بلیت اتوبوس ‌رزرو کرد.

بلیت هواپیما پرید

‌با توجه به اینکه هزینه تهیه بلیت رفت و برگشت برای زائران اربعین 6 میلیون تومان(‌‌ هزینه سفر از فرودگاه‌های شرق، جنوب شرق و شمال شرق کشور نیز ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ) در نظر گرفته شده است. ‌اما بسیاری از زائران معتقدند این نرخ در نظر گرفته شده بیشتر شبیه شوخی است، زیرا بلیت‌های شرکت‌های هواپیمایی چند برابر این عدد فروخته می‌شود و به آسانی نیز نمی‌توان آن را تهیه کرد.

یکی از این زائران که چند روز است تلاش می‌کند بلیت تهران- نجف تهیه کند به جام جم آنلاین می‌گوید: تا روز اربعین فرصت زیادی باقی ‌نمانده و چند روز است که سایت‌های فروش بلیت هواپیما را بررسی می‌کنم، اما نتوانسته‌ام بلیت با نرخ مصوب پیدا کنم.

مراجعه به سایت‌های فروش آنلاین بلیت نیز آشفته بازار  فروش بلیت را تایید می‌کند. در سایت بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توان بلیت رفت و برگشت تهیه کرد، چراکه کاربر با پیغام ظرفیت‌ها تکمیل است، رو به رو می‌شود.

این درحالی است که برخی سایت‌ها‌، بلیت شرکت‌های هواپیمایی خارجی را می‌فروشند، شرکت‌هایی که برای سفر رفت و برگشت بیش از 50 میلیون تومان  نیز طلب می‌کنند.

کم نیستند زائرانی که از این شرایط گلایه می‌کنند و می‌گویند این وضعیت سبب شده که سفر اربعین نیز مخصوص گروه‌های پردرآمد کشور شود و اقشار ضعیف نتوانند به این آرزوی خود برسند.

تخلف اوج می‌گیرد

در حالی بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی ادعا می‌کنند ظرفیت‌شان تکمیل شده است و دیگر بلیتی برای فروش ندارند که بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد چنانچه کاربران گزینه سفر رفت و برگشت را انتخاب نکنند می‌توانند بلیت سفر به نجف را تهیه کنند.

ماجرا از این قرار است که اگر زائر  گزینه رفت و برگشت را انتخاب نکند و بلیت رفت و برگشت را به صورت جدا تهیه کند شانس بیشتری برای خرید بلیت‌ ‌خواهد داشت. این درحالی است که به این شکل هزینه سفر  حدود دو برابر نرخ مصوب می‌شود، یعنی به جای 6 میلیون تومان زائر باید حدود 12 میلیون تومان پرداخت کند تا بتواند بلیت هواپیما تهیه کند.

مرد جوانی که قصد حضور در مراسم اربعین را دارد در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید: برای تهیه بلیت به شکل حضوری نیز اقدام کردم و به دفتر یکی از شرکت‌های هواپیمایی در مرکز تهران رفتم.

آن طور که او توضیح می‌دهد در مقابل دفتر این شرکت نیز زائران زیادی‌ جمع شده بودند تا بلیت تهیه کنند. اما پاسخ روشنی به آنها داده نمی‌شد.

سفر با اتوبوس با هزینه اضافه

زائران اربعین در جست‌وجوی بلیت

آشفته بازار فروش بلیت هواپیما سبب شده بسیاری از زائران گزینه سفرزمینی را انتخاب کنند. اما تهیه بلیت اتوبوس نیز این روزها کار آسانی نیست. خبرنگار جام جم آنلاین سایت‌های فروش آنلاین زیادی را بررسی کرد. اما تمامی شرکت‌ها ادعا می‌کردند بلیت‌های سفر به مرز مهران را فروخته‌اند و امکان رزرو و خرید آنلاین بلیت اتوبوس وجود ندارد.

به این ترتیب با شماره‌ تلفن‌های  چند شرکت اتوبوسرانی تماس گرفتیم، افرادی که تلفن این شرکت‌ها را پاسخ دادند‌ گفتند که برای تهیه بلیت باید به صورت حضوری به دفتر آنها مراجعه کنیم، چون بلیت فقط به شکل حضوری فروخته می‌شود و بهای آن نیز 404 هزار تومان است.

اما تماس با یک شرکت اتوبوسرانی دیگر ثابت کرد که ‌ فروش بلیت اتوبوس نیز دچار آشفته بازار عجیبی شده است، مرد میانسالی که تلفن این شرکت را پاسخ داد به خبرنگار ما گفت هزینه بلیت اتوبوس VIP تهران- مهران از پایانه غرب تهران حدود 450هزار تومان است. اما مسافر باید هزینه‌ اضافه‌ای هم بابت خدمات این شرکت پرداخت کند. آن طور که او گفت برای تهیه بلیت اتوبوس  زائر باید حدود 250 هزار تومان اضافه پرداخت کند!   

قطار خارج از ریل پاسخگویی

زائران اربعین در جست‌وجوی بلیت

کم نیستند زائرانی که برای سفر به مرز و مهران و شلمچه به فکر تهیه بلیت قطار هستند. اما دسترسی به بلیت قطار نیز این روزها کار آسانی نیست، چراکه خرید بلیت قطار از سایت‌های فروش آنلاین امکان پذیر نیست.

خبرنگار جام جم آنلاین برای پیگیری این ماجرا با سامانه 1539 رجا تماس گرفت. پس از حدود 10 دقیقه انتظار برای برقرار تماس با اپراتور، خانم جوانی آب پاکی را روی دست ما ریخت و گفت امکان فروش بلیت تا پانزدهم شهریور باز شده ‌ و در همین مدت کوتاه نیز تمام بلیت‌ها برای سفر به مهران به فروش رفته است.

او در پاسخ به این پرسش ‌ که برای تهیه بلیت‌برای روزهای آینده چه زمانی می‌توان اقدام کرد؟ نیز گفت: هنوز هیچ چیز مشخص نیست و باید در روزهای آینده تماس بگیریم!

در انتظار گذرنامه

مشکلات زائران اربعین به آشفته بازار بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار محدود نمی‌شود، چراکه کم نیستند زائرانی که هنوز نتوانسته‌اند گذرنامه‌ خود را تحویل بگیرند.

یکی از این زائران به جام جم آنلاین می‌گوید: 12 روز پیش برای گرفتن گذرنامه به پلیس‌+10 مراجعه کردم. اما هنوز  موفق نشده‌ام گذرنامه‌ام را تحویل بگیرم. هرچند برخی مدیران گفته‌اند می‌توانم از برگه عبور موقت استفاده کنم، اما این برگه‌ را هم هنوز به من تحویل نداده‌اند.

 این در حالی است که رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ دراین باره گفته پلیس به صورت شبانه‌روزی مسائل مرتبط با گذرنامه را پیگیری می‌کند به همین دلیل تا ۴۸ ساعت آینده ‌بخش عمده‌ای از برگ‌های تردد در اختیار زائران قرار خواهد گرفت.

‌زائران زیادی این روزها برای تهیه مقدمات سفر به اربعین با مشکل رو به رو شده‌اند با این حال می‌توان پیش‌بینی کرد که زائران زیادی برای مراسم اربعین روانه عراق خواهند شد. برای نمونه سفیر عراق در کشورمان اخیرا گفته از ابتدای محرم تا روز گذشته حدود 2 میلیون ایرانی به عراق سفر کرده‌اند.

به همین دلیل مسئولان باید برای رفع مشکلات زائران قدم‌های جدی‌تری بردارند و تدابیر ویژه‌ای نیز برای بازگشت آنها بیندیشند تا شرایط نامناسبی‌که سال‌های گذشته شاهد آن بودیم، تکرار نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها