در خیابان، محل کار و در اعضای خانواده افرادی پیدا می‌شوند که تیغ جراحی را روشی برای زیباتر شدن انتخاب کرده‌اند. کسی البته دشمن زیبایی نیست. همه زیبایی را دوست دارند اما آمارهای انجام عمل جراحی در ایران نگران‌کننده است.
کد خبر: ۱۳۷۸۹۱۵
نویسنده لیلا شوقی - گروه جامعه
نگرانی از زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم اگر تا دیروز این بانوان ایرانی بودند که برای داشتن صورتی زیبا به متخصصان اعتماد می‌کردند، امروز مردان هم خود را به تیغ جراحی می‌سپارند تا زیبایی را به تفکر خود، با تغییر در ترکیب صورت، مهمان صورت‌شان کنند. حالا مردان و بانوان ایرانی هر روز برای بالاتر بردن آمار جراحی از هم سبقت می‌گیرند. آمار‌های جراحی‌های زیبایی بانوان و مردان نزدیک به هم است. پشت افزایش آمار جراحی‌های زیبایی در ایران، اما افرادی پنهان‌اند، همه چیز از سود کلان خبر می‌دهد؛ دور سفره‌ای که از غذا‌های خوشرنگ و لعاب و چرب پر شده است، افراد زیادی نشسته‌اند. یک طرف این سفره پزشکان عمومی و افرادی هستند که تخصصی در انجام جراحی‌های زیبایی ندارند، اما وسوسه شده‌اند و دست به تیغ می‌شوند، طرف دیگر، اما حضور شرکت‌های تبلیغاتی است که برای پر کردن کلینیک‌های جراحی و زیبایی تبلیغات میلیونی انجام می‌دهند.

حالا صفحات مجازی پر از تبلیغاتی است که درباره تزریق ژل، فیلر و بوتاکس و عمل جراحی بینی پزشکی داد سخن می‌دهد. پزشکانی که بعد از بررسی مشخص می‌شود برخی از آن‌ها نه پزشک متخصص که پزشک عمومی و حتی بدتر کارشناس پرستاری و دیگر رشته‌های پیراپزشکی مانند کارشناس آزمایشگاه هستند. این در حالی است که مسئولان بهداشتی کشور تاکید دارند خدمات زیبایی مانند تزریق ژل، فیلر، بوتاکس و حتی لیزر باید توسط پزشک متخصص و فوق‌تخصص انجام شود.

ماهی ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان

این روز‌ها کار شرکت‌های تبلیغاتی شبیه به مسابقه است، هرکدام‌شان در تلاشند تا گوی سبقت را از دست شرکت دیگری بگیرند. ترفند‌ها هم ساده است، برای این‌که کار پزشکان را راه بیندازند با کلینیک‌های زیبایی تماس می‌گیرند و از آن‌ها می‌خواهند تا کار تولید محتوای‌شان را در شبکه‌های مجازی انجام دهند. همین می‌شود که در شبکه مجازی مانند اینستاگرام پر از صفحاتی در حال تبلیغ انجام عمل‌های زیبایی خانم و آقای ایکس است. یکی از شرکت‌های تبلیغاتی که در تولید محتوا در فضای مجازی ۱۰سالی سابقه دارد به جام‌جم می‌گوید برای جذب مخاطب باید تلاش کرد، نشستن خارج از گود و منتظر ماندن برای این‌که پزشکی با شرکت تماس بگیرد، در دنیای امروز جواب نمی‌دهد. به همین دلیل آن‌ها خود دست به کار می‌شوند و مشتری را پای قرارداد می‌کشانند. تعرفه تولید محتوا در شبکه‌ای مانند اینستاگرام عموما بین ماهی ۱۵تا۱۸ میلیون تومان متغیر است. تولید محتوا یعنی تولید عکس، فیلم و گرافیک برای صفحه پزشک که البته برخی شرکت‌ها برای جذب مخاطب هزینه‌ها را پایین‌تر و تا حدود ۱۲میلیون هم عنوان می‌کنند. تبلیغ با کمک بلاگر‌های فضای مجازی، اما هزینه‌ای جداگانه دارد. برای مجاب کردن بلاگر‌ها برای تبلیغ صفحات پزشکان گاهی از ۵۰۰هزار تومان تا ۲۰میلیون تومان باید هزینه کرد. سؤال، اما این است که آیا تبلیغات پزشکان در صفحات مجازی بدون داشتن مجوز و تنها با پرداخت هزینه‌ای به شرکت‌های تبلیغاتی، امکان‌پذیر است؟ محمدرضا خردمند، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور پاسخ این سؤال را دارد. او به جام‌جم جواب می‌دهد: «طبق قانون، هیچ پزشکی بدون مجوز قانونی نمی‌تواند در فضای مجازی ارائه خدمات پزشکی را تبلیغ کند.» بنابراین هر پزشکی که می‌خواهد خدماتش را حتی در فضای مجازی تبلیغ کند، باید به سازمان نظام پزشکی مراجعه و مشخص کند که قصد دارد چه خدماتی را تبلیغ کند. هر روز سازمان نظام پزشکی و تعزیرات کشور در فضای مجازی رصد می‌کنند تا متخلفان را شناسایی کنند. از قضا تعداد زیادی از پزشکان هر روز رصد می‌شوند، افرادی که خدمات خود را بدون مجوز تبلیغ می‌کنند. خردمند تاکید می‌کند که با افزایش تبلیغات در فضای مجازی، برخی پزشکان عمومی هم وسوسه می‌شوند تا دست به تیغ شوند به همین دلیل به نسبت سال‌های قبل، آمار شکایات از پزشکان عمومی که جراحی زیبایی می‌کنند، بیشتر شده‌است.

دورباطل عمل‌های زیبایی

باید به معضل افزایش آمار عمل‌های جراحی عمیق‌تر نگاه کرد. افزایش آمار در سال‌های اخیر، تنها به افزایش تبلیغات در فضای مجازی و دسترسی راحت خلاصه نمی‌شود، مسأله از تغییر الگوی زیبایی نشأت می‌گیرد. هرچند که از نظر شهرام‌وزیری، پزشک روان‌شناس رابطه مستقیمی بین عمل‌های جراحی و دسترسی به اطلاعات وجود دارد. او به جام‌جم می‌گوید؛ فضای مجازی پر از تبلیغاتی شده که بیشتر آن‌ها برای پر کردن جیب برخی از پزشکان است. تصاویر زیبایی که با کمک این تبلیغات در فضای مجازی به‌خورد مخاطب داده می‌شود، اما تاثیر مستقیمی روی تفکر و تغییر الگوی زیبایی دارد. از نظر این روان‌شناس، تبلیغات فضای مجازی اعتماد به‌نفس دختران و پسران ایرانی را هدف قرار داده است و نیز این تبلیغات با پر کردن جیب خودشان معنای زیبایی را تغییر داده‌اند، درست مانند ظاهر این روز‌های جوانان ایرانی که همه شبیه به‌هم شده‌اند، بینی‌هایی که بالاتر می‌رود، ابرو‌هایی که از زور سم بوتاکس قدرت تکان خوردن ندارد و چانه‌هایی که نوک تیزند و همه از روی هم کپی‌برداری شده‌اند. وزیری می‌گوید: «انجام جراحی‌های زیبایی، اما دور باطل است و پشت این صورت به‌ظاهر زیبا، درونی شکسته و در حصار عواطف فروخورده پنهان است.»

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها