آیا تاکنون چیزی راجع‌به هموروئید شنیده‌اید؟ بیماری که به آن بواسیر یا پاپلز (pilez) نیز می‌گویند.
کد خبر: ۱۳۷۸۸۸۷

این بیماری در اثر بزرگ شدن ورید‌های اطراف مقعد رخ می‌دهد و می‌تواند به خاطر دلایلی چون پیری، بارداری، یبوست مزمن، نشستن بیش از حد، برداشتن وسایل سنگین، چاقی، ژنتیک و... باشد.

7 راه‌کار آسان برای پیش‌گیری از بروز هموروئید

بواسیر معمولاً با علائمی چون خارش یا تحریک ناحیه مقعد، وجود توده و تورم در این ناحیه، نشت مدفوع و خونریزی بدون درد همراه است. از آنجایی که این علائم می‌توانند بسیار آزاردهنده و خسته‌کننده باشند، تصمیم گرفتیم در این مطلب برخی از راه‌کارهای آسان پیش‌گیری از هموروئید یا بواسیر را معرفی کنیم. بنابراین اگر دوست دارید اطلاعات کاملی از انواع بیماری بواسیر و چگونگی پیش‌گیری و درمان آن به دست آورید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

انواع بیماری هموروئید

همان‌طور که گفتیم هموروئید بیماری است که در اثر کشیدگی و پارگی رگ‌های ناحیه مقعد به وجود می‌آید. مهم‌ترین دلیل بروز این بیماری ایجاد فشار است و عواملی مانند یبوست و بارداری می‌توانند آن را تشدید کنند. افراد در مراحل اولیه و ابتدایی بیماری هموروئید، معمولاً یک خونریزی ساده و بدون درد را تجربه می‌کنند. اما با گذشت زمان این بیماری تشدید می‌شود و علائمی مانند درد، سوزش، خارش و بیرون زدگی‌های متورم نمایان می‌شود. بیماری هموروئید یا بواسیر به دو صورت داخلی یا خارجی رخ دهد.

  • هموروئید داخلی معمولاً در عمق راست روده رخ می‌دهند و از خارج قابل مشاهده نیست. این نوع از بیماری اغلب بدون درد است و به صورت خونریزی مقعدی نمایان می‌شود.
  • بواسیر خارجی در زیر پوست اطراف مقعد رخ می‌دهد و معمولاً قابل مشاهده است. این نوع از بیماری هموروئید با درد همراه و معمولاً هنگام دفع مدفوع کمی دردناک می‌شود.

 بنابراین اگر تجربیات ذکر شده را داشتید باید حتما به پزشک مراجعه کنید؛ برای این منظور می‌توانید به سراغ دکتر فوق تخصص گوارش در تهران و یا متخصص جراح عمومی بروید.

راه‌کار‌های آسان برای پیش‌گیری از هموروئید

اکنون که با بیماری بواسیر یا هموروئید آشنا شدید، بهتر است ابتدا روش‌های پیش‌گیری از آن را نیز بدانید. زیرا با انجام برخی کارهای ساده و رعایت کردن برخی نکات می‌توانید از این بیماری دور بمانید.

1)    مصرف مایعات را افزایش دهید.

نوشیدنی‌ها مانند آب، آبمیوه، چای، سوپ و برخی میوه‌های آبدار کمک می‌کنند که بدن شما هیدراته بماند و دچار خشکی نشود. بنابراین دفع مدفوع راحت‌تر می شود و در هنگام دفن نیازی به زور زدن اضافه ندارید. به همین علت هم است که پزشکان به خانم‌های باردار پیشنهاد می‌کنند که روزانه حداقل ۱۰ لیوان آب بنوشند تا بدنشان هیدراته بماند و از وارد شدن فشار مضاعف به مقعد جلوگیری شود.

2)    به موقع دستشویی بروید

برای پیش‌گیری از بروز هموروئید یا بواسیر بهتر است تخلیه روده‌هایتان را به تاخیر نیندازید و به محض این‌که احساس نیاز کردید به دستشویی بروید. تاخیر در دفع مدفوع باعث سفت شدن مدفوع، ایجاد فشار به ناحیه مقعد و بروز هموروئید می‌شود.

فردی در حال نوشیدن آب

3)    برای دفع مدفوع زیادی زور نزنید

اگر احساس می‌کنید که در هنگام دفع با مشکل مواجه هستید، بهتر است بلند شوید و کمی راه بروید. زور زدن اضافی باعث می‌شود که نفس خود را حبس و بر ناحیه مقعد فشار مضاعف وارد کنید. کارهایی مانند پیاده روی، داشتن فعالیت روزانه و استفاده از مواد غذایی ملین می‌توانند به شما کمک کنند که دفع آسان‌تری داشته باشید و از بروز هموروئید دور بمانید. اگر هم بنا به دلایلی چون زانو درد نمی‌توانید پیاده روی کنید، پس اول به سراغ دکتر متخصص ارتوپد تهران بروید. در این مسیر درمانکده همراه شما است و می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن از منزلتان بهترین پزشک را پیدا کنید.

4)    از نشستن طولانی مدت بپرهیزید

نشستن طولانی مدت باعث می‌شود که بر رگ‌های ناحیه مقعد فشار وارد شود. این فشار می‌تواند زمینه‌ای برای بروز هموروئید باشد. بنابراین برای پیش‌گیری از بواسیر بهتر است هر نیم ساعت یک بار بلند شوید، کمی قدم بزنید و حرکات کششی انجام دهید.

5)    وسایل سنگین را بلند نکنید

 بلند کردن وسایل سنگین و زور زدن برای برداشتن آن‌ها تمام بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این بین رگ‌های ناحیه مقعد و عضلات پشت کمر متحمل تنش بیش‌تری می‌شوند. این فشار می‌تواند زمینه‌ای برای بروز هموروئید باشد.

6)    مقدار فیبر غذا را افزایش دهید

 رژیم غذایی مملو از فیبر به کارکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند و باعث می‌شود عمل هضم و جذب بهتر صورت بگیرد. مواردی مانند توت، سیب، انگور، سبزیجات برگ سبز، چغندر، کلم بروکلی، هویج، کلم بروکسل، لوبیا سبز، لوبیا سفید، عدس، نخود و تمام غلات غیر پردازش شده غنی از فیبر هستند. حالا شاید بپرسید غلات پردازش شده و پردازش نشده شامل چه مواردی می‌شوند؟ به طور خلاصه، تمامی غلاتی که رنگ آن‌ها روشن یا سفید باشند، پردازش شده هستند و مواردی مانند گرانولا که رنگ تیره دارند نیز شامل بیش‌ترین مقدار فیبر می‌شوند.

7)    از خوردن غذاهای فرآوری شده و ناسالم دوری کنید

 چیپس، فست فود و نوشیدنی‌های ناسالم می‌توانند خطر ابتلا به هموروئید را افزایش دهند. بنابراین یک راه آسان دیگر برای پیش‌گیری از هموروئید، استفاده نکردن از غذاهای مشکل ساز است.

 از دیگر راه‌های آسان پیش‌گیری از بروز هموروئید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر اسهال شدید داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • هر چند وقت یکبار درون وان آب گرم استراحت کنید.
  • حداقل ۳۰ دقیقه ورزش روزانه داشته باشید.
  • از دستمال مرطوب به جای دستمال توالت استفاده کنید.

بشقابی از سبزیجات تازه و غنی از فیبر که بر کارکرد گوارش اثر می‌گذارند.

راه‌کارهای درمان هموروئید

 تا این‌جا با ماهیت بیماری و روش‌های  از بروز آن آشنا شدید. اما اگر با رعایت تمام نکات گفته شده باز هم به آن دچار شدید بهتر است نترسید و نگران نشوید. زیرا این بیماری قابل درمان است و پس از مدتی رفع می‌شود. برای درمان هموروئید روش‌هایی مختلفی پیش رو دارید. به عنوان مثال می‌توانید از روش‌های خانگی استفاده کنید. مواردی مانند:

  • استفاده از کرم‌ها و پمادهای موضعی که حاوی هیدروکورتیزون هستند و یا پد‌های حاوی الکل ویچ هازل
  • استفاده از کمپرس یخ و کمپرس سرد در ناحیه آسیب دیده
  • استفاده از وان آب گرم
  • استفاده از دستمال مرطوب و یا برخی از مسکن‌ها مانند ایبوپروفن جهت کاهش درد

البته موارد مذکور زمانی اثر گذار هستند که بیماری حاد نشده باشد. در غیر اینصورت باید به پزشک مراجعه کنید و پزشک متناسب با شدت بیماری از روش‌های درمان غیر جراحی یا جراحی استفاده می‌کند.  برای درمان به روش غیر جراحی چند راه وجود دارد:

  • قرار دادن باند الاستیک بر روی محل بواسیر و قطع شدن خونرسانی؛ در پی این عمل بواسیر یا کوچک می‌شود یا می‌افتد.
  • اسکلرو‌تراپی و تزریق نوعی محلول به بواسیر داخلی؛ در پی این عمل زخمی کوچک در محل ایجاد و خون رسانی قطع می‌شود

درمان به روش جراحی هم معمولاً با برداشتن کامل هموروئید همراه است که با عنوان هموروئیدکتومی شناخته می‌شود.

هموروئید؛ یک بیماری رایج اما قابل پیش‌گیری

در این مطلب بیماری هموروئید را بررسی و  آسان برای پیش‌گیری از بروز آن را شناختیم. در این بین برخی روش‌های درمان بیماری نیز بررسی شدند. این بیماری به واسطه عللی چون نشستن طولانی مدت، پیری، اسهال، ژنتیک و... بروز می‌کند و بسیار شایع است اما افرادی مانند زنان باردار بیش‌تر در معرض ابتلا به آن هستند (منبع: santa cruz). بنابراین بهتر است نسبت به نشانه‌ها حساس باشید، غذای مناسب و سالم میل کنید و در صورت بروز علائم سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها