گفت‌و‌گوی تپش با محمد بلوری‌، پدر حادثه‌نویسی ایران

خیلی دل‌نازک هستم / ماجرای رشوه کلان یکی از مقامات

صبح پنجشنبه ۱۰شهریور۱۴۰۱ بزرگراه ارتش تهران لحظاتی از همدلی، تلاش و بخشش را برای جان یک بیمار رقم زد. عقربه‌های ساعت روی ۱۰ که رسید ماموران راهنمایی و رانندگی وارد عمل شدند و با بستن بزرگراه اعلام کردند قرار است بالگرد اورژانس در انتهای بزرگراه فرود بیاید تا قلبی را برای پیوند به بیمارستان مسیح دانشوری انتقال دهد.
کد خبر: ۱۳۷۸۷۴۴
نویسنده محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث
سرنشینان خودرو‌ها اعتراضی برای بستن مسیر نداشتند. تعدادی داخل خودرو نشسته و تعدادی دیگر چشم به آسمان دوخته بودند و دنبال بالگرد می‌گشتند. چند نفری هم برای موفقیت این عمل دعا می‌کردند. هشت دقیقه بعد بالگرد اورژانس هوایی در آسمان دیده شد. همه چیز برای فرود آماده بود و وقتی بالگرد روی زمین فرود آمد، قلب را به آمبولانسی انتقال دادند و هفت دقیقه بعد در اتاق عمل بیمارستان مسیح‌دانشوری تحویل تیم جراحی سریع شد.
 
ببینید| پرواز قلب جوان یزدی برای نجات یک بیمار

محمد قادری، مسئول اورژانس هوایی تهران و فرمانده این عملیات حساس به جام‌جم می‌گوید: «در این عملیات، قلب اهدایی پسری ۲۹ ساله به نام علیرضا زارع برای پیوند از یزد به تهران منتقل شد. مرحوم زارع در یک تصادف رانندگی مرگ‌مغزی شده بود که با بخشش خانواده‌اش، اعضای بدن او به بیماران اهدا شد. گیرنده قلب مردی ۳۷ساله است که در بیمارستان مسیح دانشوری بستری بود. از عصر چهارشنبه که اعلام شد قرار است قلب به تهران منتقل شود، بیش از ۱۰۰بار با ارگان‌های مختلف تماس گرفتم تا هماهنگی‌های لازم برای انتقال قلب انجام شود.»

انتقال قلب برای پیوند زمانی طلایی دارد که اگر فرصت از دست برود، امکان پیوند به صفر می‌رسد. این فرصت سه ساعته و از زمان بستن رگ آئورت در سینه اهدا کننده تا زمان شروع عمل پیوند به گیرنده است. قادری ادامه می‌دهد: «جداسازی قلب حدود ۱۵دقیقه زمان می‌برد که این را باید از زمان طلایی سه ساعته کم کنیم. در عملیات انتقال قلب از یزد به تهران، ساعت ۷و۵۳ دقیقه تیم انتقال به یزد رسید و ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه قلب از بدن گیرنده جداسازی و تحویل تیم انتقال شد. جراح قلب هم در این ماموریت از یزد با ما همراه شد و۳۷ دقیقه بعد در فرودگاه یزد سوار جت فالکون شدیم. با این پرواز اختصاصی، قلب ساعت ۹ و ۵۵ دقیقه به فرودگاه مهرآباد رسید و چهار دقیقه بعد با بالگرد به سمت بیمارستان مسیح دانشوری پرواز کردیم. همکاری شهروندان و پلیس باعث شد بالگرد به موقع در انتهای بزرگراه ارتش فرود بیاید و ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه قلب اهدایی جوان یزدی به اتاق عمل بیمارستان مسیح‌دانشوری برسد.» حالا نوبت تیم جراحی بیمارستان مسیح دانشوری بود تا این همه تلاش را به نتیجه برساند. عمل پیوند قلب آغاز شد و دو ساعت بعد گیرنده ۳۷ ساله از اتاق عمل بیرون آمد. بدن گیرنده، قلب را قبول کرده بود و شامگاه پنجشنبه دستگاه‌ها از بدنش جدا شد تا بعد از ۱۲ ساعت از پرواز قلب، او زندگی دوباره‌ای پیدا کند. کلیه‌های جوان یزدی هم برای نجات جان دو بیمار به شیراز انتقال یافت.
 
ببینید| پرواز قلب جوان یزدی برای نجات یک بیمار

۱۰۵ دقیقه عملیات نفسگیر

۸ و ۳۰ دقیقه صبح پنجشنبه جداسازی قلب از بدن اهداکننده
۹ و ۷ دقیقه انتقال قلب به فرودگاه یزد
۹ و ۵۵ دقیقه فرود جت حامل قلب در فرودگاه مهرآباد
۱۰ و ۸ دقیقه بالگرد حامل قلب در انتهای بزرگراه ارتش به زمین نشست
۱۰ و ۱۵ دقیقه تحویل قلب به تیم پیوند در بیمارستان مسیح دانشوری

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها