یادداشت؛ به قلم «محسن مظاهری»؛ روانشناس و مشاور زوج درمانی

راه های ازدواج موفق

یادداشت؛ به قلم «محسن مظاهری»؛ روانشناس و مشاور زوج درمانی

اهداف و رویکردهای زوج درمانی

«محسن مظاهری»؛ روانشناس و مشاور زوج درمانی در یادداشتی به موضوع اهداف و رویکردهای زوج درمانی پرداخت.
کد خبر: ۱۳۷۸۵۵۷

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از سمنان؛ «محسن مظاهری»؛ روانشناس و مشاور زوج درمانی در یادداشتی به موضوع اهداف و رویکردهای زوج درمانی پرداخت:

هدف اصلی زوج درمانی چیست؟ سوال مهمی که ممکن است با شنیدن نام مراکز زوج درمانی برایتان پیش بیاید. بگذارید موضوع را اینگونه شرح دهیم. وقتی فردی به یک بیماری خاص مبتلا می شود، برای درمان باید به پزشک متخصص مراجعه کند، در غیر این صورت بیماری عود می کند و شدید و شدیدتر می شود.

زندگی مشترک و ازدواج هم همینطور است. اگرچه اختلاف نظرات کوچک در زندگی همه وجود دارد، اما اختلافات مداوم و پایدار اصلا نشانه خوبی نیست. و این همان بیماری است که به شدت نیاز به درمان دارد. اینجاست که یک متخصص یا فوق تخصص زوج درمانی وارد عمل می شود. اختلافات شما و دلایل این اختلافات را شناسایی می کند و متناسب با شرایط برای درمان اقدام می کند.

به طور کلی، رویکردها و پروتکل های متعددی برای زوج درمانی وجود دارد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

درمان عاطفی متمرکز: این نوع درمان که با نام اختصاریEFT هم شناخته می شود، بر بهبود وابستگی و پیوند بین شما و شریک زندگی تان تمرکز دارد..

پروتکل زوج درمانی گاتمن: زوج درمانی گاتمن، یکی از معروف ترین پروتکل ها برای زوج درمانی است. در این روش، روانشناس سعی می کند روی اختلافات و درگیری های شما تمرکز کند.تا در نهایت شما و شریک زندگی تان را با بهترین مهارت های حل مسئله تجهیز کند.

زوج درمانی روان پویا: در این پروتکل درمانی، بیش از هر چیز امیدها و ترس های اساسی شما و شریک زندگی تان را شناسایی می کند. همچنین تمام مواردی را که به شما و همسرتان انگیزه و انرژی می دهد، بررسی می کند

رفتار درمانی: رفتار درمانی یکی دیگر از انواع پروتکل زوج درمانی است که به عنوان زوج درمانی رفتاری هم شناخته می شود. این شکل از درمان سعی می کند رفتارهای مثبت شما را تقویت کند.

درمان شناختی رفتاری: پروتکل زوج درمانی شناختی رفتاری یا (CBCT)، یک پروتکل جذاب دیگر است که در آن درمانگر سعی دارد الگوهای فکری معیوب را که بر رفتار زن و مرد تاثیر منفی می گذارند، شناسایی کند.

زوج درمانی گلاسر: زوج درمانی گلاسر است که شامل هفت جلسه می باشد. این روش یک مشاوره گروهی است که در آن زن و مرد و درمانگر حضور دارند. در این جلسات، درمانگر سعی می کند با روی گشاده ارتباطی صمیمی با مراجعین برقرار کند.در این تکنیک زوج درمانی، ابتدا طی یک تست زوج درمانی، دلیل زن و شوهر برای مراجعه به مشاور مشخص می شود،

زوج درمانی هیجان مدار: زوج درمانی هیجان مدار، مداخله‌ ای مبتنی بر مطالعه علمی فرآیندهای عاشقانه و هیجانی است که چندین کتاب زوج درمانی به آن پرداخته اند. این پروتکل برای رسیدگی به پریشانی در روابط صمیمانه زن و شوهر، طراحی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها