هفته چهارم لیگ برتر فوتبال ایران

ببینید | خلاصه بازی پیکان 0 - نساجی 0

هفته چهارم لیگ برتر فوتبال ایران امروز آغاز می‌شود

استقلال و هدف صدرنشینی

صدرنشینی خیلی مهم است، حتی اگر به صورت موقتی باشد. استقلال اگر بتواند امروز از فرصت‌ها استفاده کند و نفت‌مسجدسلیمان را شکست بدهد، موقتی به صدر می‌رسد. اگر کمی خوش‌شانس‌تر باشد و سپاهان مقابل فولاد مساوی کند یا حتی ببازد، آن‌گاه صدرنشینی حداقل تا آغاز هفته پنجم موقتی نخواهد بود.
کد خبر: ۱۳۷۸۲۶۲
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش

به هرحال امروز هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران آغاز می‌شود و شاهد برگزاری چهار مسابقه خواهیم بود. باقی دیدارهای لیگ برتری فردا برگزار می‌شود.

ترس از نوسان

استقلال ساپینتو، یعنی تیمی که هفته اول را باخت، اما هفته‌های دوم و سوم بهتر ظاهر شد و به‌سرعت خود را از مدعیان اصلی لیگ معرفی کرد. حالا این تیم در هفته چهارم رقابت‌های لیگ‌برتر، مهمان تیم نفت مسجدسلیمان است. اگر استقلال باز هم سه امتیاز دیگر بگیرد و به صدر برسد آن‌گاه نشان می‌دهد واقعا یک مدعی تمام‌عیار است و اگر نتیجه‌ای بد بگیرد آن‌گاه ثابت می‌شود این تیم هنوز جای کار زیادی دارد. نوسان، نقش زیادی در روند قهرمانی یک تیم دارد. نکند استقلال این فصل نوسان داشته باشد؟

جا افتادن آبی در لیگ۲۲

بازی استقلال و مس کرمان که تمام شد یاد آن جمله معروف بهمن فروتن، سرمربی اسبق شموشک افتادیم. همان جمله‌ای که تا مدت‌ها جنجال به پا کرد و تیتر رسانه‌ها شد. فروتن در یکی از مصاحبه‌هایش گفت: «اگر این آبگوشت یکی‌دو قل دیگر بزند، جا می‌افتد».

منظورش این بود که شموشک بازی به بازی بهتر خواهد شد و شرایط بد را پشت سر می‌گذارد. به هر حال جمله خوبی نبود و در زمره ادبیات بد فوتبالی قرار گرفت، اما به هر حال بعد از این‌که متوجه تغییراتی در سبک بازی استقلال در دیدار با مس‌کرمان شدیم، یاد این جمله تاریخی افتادیم. البته نه فوتبال به آبگوشت شباهت دارد و نه استقلال قرار است یکی دو قل دیگر بزند تا بهتر جا بیفتد. ولی آنچه به نظر می‌رسد بهترشدن نحوه بازی آبی‌هاست. اگر این روند امروز هم ادامه داشته باشد آن‌گاه متوجه می‌شویم دقیقا با چه تیمی روبه‌رو هستیم.

فلسفه اقتصادی در فوتبال

این‌که استقلال بازی به بازی بهتر می‌شود به آن معنا نیست که زیباتر بازی می‌کند و هیجان بیشتری به هوادارانش می‌بخشد. بلکه بیشتر به آن معناست که بهتر روند یک مسابقه را کنترل می‌کند و مدیریت بیشتری روی امور دارد. وگرنه استقلالی که ما می‌بینیم یک تیم معمولی است که صرفا تلاش خود را بر نتیجه‌گیری می‌گذارد و در واقع به همان فلسفه نتیجه اقتصادی برمی‌گردد. بر اساس همین فلسفه فوتبالی تیم به دنبال بازی زیبا و پرگل نیست. همین که یک گل بزند یا تلاش برای زدن گل برتری داشته باشد، کافی است. اگر روند هفته‌های پیشین استقلال ادامه داشته باشد روز پرهیجانی در انتظار هواداران خواهد بود.

معمولی و کم‌هیجان

استقلالی که با سرمربیگری ساپینتو به لیگ برتر آمده نسبت به استقلال فرهاد مجیدی میل بیشتری برای حمله و گل‌زدن دارد، اما نه آن‌قدر که بابت هجومی‌بودن این تیم ذوق کنیم. در واقع استقلال هنوز از دادن هیجانی به اندازه ۹۰ دقیقه به تماشاگر ناتوان است و نمی‌تواند فوتبال زیبایی را به نمایش بگذارد. این تیم فعلا فقط مالک است. توپ را می‌گیرد، حفظ می‌کند، ارسال می‌کند تا درنهایت به گل برسد. فعلا فقط همین را می‌بینیم. ساپینتو آن‌قدر تجربه دارد که بتواند استقلال را هفته به هفته جذاب‌تر کند؟ روندی که تا پایان هفته سوم دیدیم همین‌طور بود، در واقع بازی به بازی بهتر. اما این تیم هنوز خیلی چیز‌ها کم دارد که بدون آن‌ها به تیمی متزلزل و کسل‌کننده تبدیل خواهد شد. درست است که صدر جدول از هر چیزی برای هوادار پراهمیت‌تر است، اما در کنار آن فوتبال هیجانی و تهاجمی هم ضرورت دارد، ضرورتی به اندازه ضرورت دفاع از عنوان قهرمانی. در پایان باید یک نکته درباره بازی امروز یادآور شویم، نفت مسجدسلیمان هرگز استقلال را نبرده است.

اطلاعات آماری دیدار نفت مسجدسلیمان و استقلال

نتیجه آخرین دیدار: صفر - صفر (دیدار برگشت فصل گذشته)
تعداد تقابل‌های دو تیم: ۱۱
تعداد برد‌های استقلال: ۸
تعداد برد‌های نفت مسجدسلیمان: صفر
تعداد مساوی دو تیم: ۳
جایگاه کنونی دو تیم در جدول رده‌بندی: استقلال (۲)، نفت مسجدسلیمان (۷)

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها