آکنه بیماری التهابی غدد چربی و پیاز مو است که معمولا در صورت، گردن، قفسه سینه و شانه ها ظاهر می شود. تقریبا از هر ده جوان بین سنین 12 تا 24 سال، 8 نفر به شکلی از بیماری آکنه رنج می برند.
کد خبر: ۱۳۷۸۲۱۸

به گزارش جام جم آنلاین، آکنه ارتباط نزدیکی با اختلال هورمون های دوران بلوغ دارد. علائم بروز آکنه ویژگی مشخص آکنه جوش های سر سیاه، کورک ها، کیست های چربی کوچک روی پوست و اثر زخم می باشد.

چندین شکل از آکنه وجود دارد که رایج ترین آن وجود جوش های سر سیاه است.

دلایل بروز آکنه منشا تمامی اشکال آکنه عادت نادرست تغذیه ای همچون پرخوری، مصرف غذاهای نامناسب، مصرف بیش از حد غذاهای نشاسته دار، قندی و پرچرب است.

یبوست مزمن از دیگر علت های اصلی بروز آکنه می باشد.

اگر روده ها به شکل صحیحی حرکت نکنند، مواد زائد به سرعتی که باید از بدن دفع شوند، دفع نمی شوند و در نتیجه جریان خون با مواد سمی پر می شود. دلیل دیگر ضعیف شدن پوست است که از شرایط غیر بهداشتی زندگی انسان به وجود می آید. استفاده بیش از حد چای، قهوه، الکل، تنباکو،سخت درس خواندن و داشتن زندگی ساکن و کم تحرک است که منجر به سو هاضمه و ضعف کلی بدن می شود.

درمان طبیعی و گیاهی درمان آکنه با استفاده از کرم ها و پماد ها به هیچ وجه موثر و مفید نخواهد بود. این کرم ها و پماد ها تنها عمل غدد چربی موقتا از بین می برند. در درمان طبیعی تاکید اصلی بر روی رژیم غذایی و استفاده از درمان های آبی است.

در شروع بیمار باید برای حدود یک هفته رژیم غذایی تماما میوه داشته باشد. بایدسه وعده غذایی در روز وجود داشته باشد.

این سه وعده غذایی شامل میوه های آبدار تازه همچون سیب، گلابی، انگور، آناناس و هلو می باشد. مرکبات، مور و میوه های خشک، قوطی و کنسرو شده را نباید مصرف کرد.

بیمار همچنین می تواند از لیمو ترش همراه با آب چه سرد و چه گرم مصرف کند.

بعد از یک هفته رژیم غذایی تماما میوه، بیمار می تواند از یک رژیم غذایی متوازن استفاده کند.

در این رژیم غذایی تاکید باید بر مصرف میوه های خام به ویژه میوه ها و سیبزیجات تازه، دانه های جوانه زده، آجیل های خام و غلات سبوس دار باشد. برای بهتر شدن شرایط پوست استفاده از رژیم غذایی تماما میوه برای سه روز دیگر یا بیشتر نیز ممکن است ضروری باشد. توجه دقیق به رژیم غذایی غذایی برای بهبود آکنه ضروری است.

بیمار باید مصرف غذاهای با نشاسته، پروتئین و چربی زیاد را محدود کند.او همچنین باید از مصرف گوشت، چای یا قهوه غلیظ، چاشنی ها، ترشی ها، غذاهای فرآوری شده، آب نبات، بستنی و محصولات درست شده از قند و آرد سفید خودداری کند.

درمان موضعی گیاهی برای درمان موضعی، استفاده از کمپرس آب گرم می تواند برای باز کردن منافذ پوستی و دفع مواد زائد از بدن کمک کند. پس از استفاده از کمپرس آب گرم، باید مکان آکنه را به خوبی با آب سرد شست.

بسته های درمانی که از خیار رنده شده، بلغور جو دو سر پخته شده در شیر و هویج پخته شده درست شده است در درمان این بیماری موثر و مفید است.

این بسته های درمانی باید به طور موضعی بر روی نواحی آکنه قرار داد.

پوست پرتغال در درمان آکنه بسیار ارزشمند است. پوست پرتغال را باید به خوبی کوبید و سپس آن را در آب قرار داد و روی نقاط ظهور آکنه گذاشت.

از لیمو ترش باید به صورت دائمی استفاده کرد. لیمو ترش در برداشتن آکنه و کورک ها بسیار مفید است. یک قاشق چایخوری عصاره گشنیز که با کمی پودر زردچوبه ترکیب شده است درمان خانگی موثر دیگر برای رفع کورک ها و جوش های سر سیاه است.

این ترکیب را باید بعد از شستن کامل صورت هر شب قبل از خوابیدن بر روی آن قرار داد. عصاره سیب زمینی خام در از بین بردن لکه های پوستی مفید و موثر است.

این امر به دلیل غلظت بالای سولفور پتاسیم، فسفر و کلر در سیب زمینی است. با این حال هنگامی که سیب زمینی خام است ارزش غذایی آن نیز بیشتر است.

استفاده از حمام نمک فرنگی (منیزیوم سولفات) با آب گرم دو بار در هفته در درمان تمام موارد آکنه موثر است. این حمام را می توان با اضافه کردن یک و نیم کیلوگرم نمک فرنگی در 50 لیتر آب با دمای حدود 100 درجه فارنهایت آماده کرد. بیمار باید به مدت 30 دقیقه در حمام باقی بماند تا اینکه کاملا عرق بریزد. بعد از این حمام بیماری باید به تدریج با حوله ای بدن خود را سرد کند.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها