با این‌که سازمان هواشناسی به سازمان‌ها هشدار وقوع سیل داده بود اما هیچ اقدامی دراین‌باره صورت نگرفت

تغییر اقلیم یا سوء‌مدیریت

بارش‌های سیل‌آسای مرداد بیش از ۸۰۰میلیارد تومان به نخل‌داران بوشهر آسیب زد

تازیانه مونسون و زخمی که روی تن نخلستان‌ها ماند

امسال خرماپزان زودتر از هر موقع خود را به نخلستان‌ های بوشهر رساند.
کد خبر: ۱۳۷۸۰۱۶
نویسنده علیرضا برازجانی - ایران

درحالی‌که به‌دلیل گرمای زودرس فصل برداشت میوه نارس نخل (خارک) از اوایل تیرماه در برخی نقاط استان شروع شده بود اما بارش‌های معروف به مونسون که بین روزهای ۶ تا ۱۰ مرداد رخ داد، مناطق زیادی از اراضی تحت‌پوشش نخلستان‌ها را تحت‌تاثیر قرار داده و به‌دنبال آن ریزش‌های محصولات خرما و همچنین ترشیدگی و چروکیدگی دسترنج یک‌ساله باغ‌داران و نخل‌داران رقم خورد.

اتفاقی که باعث شد تا حدود ۲۹هزار هکتار از نخیلات بوشهر دچار خسارت ۸۰۰میلیارد تومانی شود. این در حالی است که تا پیش از وقوع بارش‌های اخیر پیش‌بینی‌ها حاکی از برداشت ۱۷۰هزار تن محصول خرما داشت و با این رویداد مشخص نیست چه میزان محصول نصیب باغ‌داران شود.

بارندگی‌ های سیل‌ آسای تابستانی نه‌تنها بخش زیادی از ثمره نخلستان‌ها را ازبین‌برد، بلکه پیش‌بینی می‌شود روی کیفیت میوه‌های باقیمانده و برداشت آن هم تأثیر زیادی گذاشته که کم‌کم آثارش نمایان می‌شود.

موضوعی که معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با جام‌جم گریزی به آن زده و با اشاره به این‌که در جریان بارندگی‌های مرداد بالغ‌بر 8۰۰میلیارد تومان خسارت وارد شده است، می‌گوید: بنابر ارزیابی صورت‌گرفته توسط تیم‌های کارشناسی این سازمان، حدود ۲۹هزار هکتار از اراضی زیر کشت نخیلات در شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، دشتی و دیر بین ۱۰ تا 50 و حتی تا ۷۰درصد دچار خسارت و آسیب شده‌اند. این در حالی است که با پیش‌بینی هواشناسی مراتب قبلا به باغ‌داران و کشاورزان اطلاع‌رسانی شده بود اما حجم بارش‌ها که به‌ویژه در ۶ تا ۱۰ مردادماه تمام نقاط استان را تحت‌تاثیر قرار داد و همچنین بخش ارم و بوشکان شهرستان دشتستان هم در ۲۰مردادماه شاهد این نزولات بود، بخش عمده‌ای از اراضی زیر کشت نخیلات آن دچار خسارت شد.

شاپور رضایی اضافه می‌کند: برآورد خسارت‌ها پس از جمع‌بندی به وزارت جهادکشاورزی ارسال شده است. افزون‌براین، مدیریت بحران استانداری و فرمانداری شهرستان‌های یادشده نیز جمع‌بندی خود از خسارات وارده به باغ‌داران را به وزارت کشور اعلام کرده‌اند. البته به‌دلیل این‌که دیگر استان‌های خرماخیز نیز دچار خسارت شده‌اند قرار شده است موضوع در هیات‌وزیران مطرح و تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر به‌دلیل این‌که 60درصد محصولات خرما بیمه بوده‌اند قاعدتا بخشی از خسارت‌ها باید توسط صندوق بیمه کشاورزی جبران گردد.

عرضه محصول بوشهری‌ها در تهران

بوشهر نقش پررنگی در تولید محصول خرما دارد؛ به‌طوری‌که با سطح زیرکشت 34هزار هکتار و تولید سالانه 150هزار تن محصول یکی از شش استان عمده تولیدکننده خرما در کشور محسوب می‌شود.

معاون تولیدات گیاهی جهادکشاورزی بوشهر با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری 165هزار تن انواع محصول خارک، رطب و خرما در استان بوشهر تولید و روانه بازار شود به جام‌جم می‌گوید: مهم‌ترین ارقام خارک در بوشهر برحی، حاج‌باقری و بریمی است و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۴۶هزار تن محصول نخیلات استان در مرحله دوم و به‌صورت رطب برداشت شود.

کبری توکلی خبر خوبی هم برای تولیدکنندگان بوشهری دارد و آن، امکان واگذاری غرفه‌های تک‌محصولی عرضه خرما و رطب برای تولیدکنندگان بوشهر از سوی سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران است.

تقویت اقتصاد باغ‌داران روی میز ملی خرما

ابتدای تیرماه امسال، وزیر جهادکشاورزی به سازمان تعاون روستایی دستور خرید تضمینی و صادرات خرما را داد و این موضوع در میز خرمای امسال که 13مرداد در بوشهر برگزار شد، با حضور شش استان مهم تولیدکننده نیز مورد توجه قرار گرفت. میز ملی خرما با طرح مباحثی چون پیگیری افزایش قیمت تضمینی، حمایت از صادرکنندگان و استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت، اختصاص غرفه‌ در میادین میوه‌وتره‌بار تهران، حمایت از عرضه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و رایزنی و ارتباط با سفیران دو کشور خارجی برای صادرات بود. اگرچه امیدواری باغ‌داران و نخل‌داران بوشهری که امسال مطالبات‌شان در میز ملی خرما توسط مسئولان و مدیران دستگاه‌های مسئول تا حدودی مورد توجه قرار گرفت و مصوبات خوبی هم برای بهبود وضعیت و ساماندهی بازار خرما داشتند اما باران سیل‌آسای مردادماه کام نخل‌داران را تلخ کرد.

پیگیر جبران خسارت نخل‌داران هستم

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از تلاش برای فروش خرما با قیمت مورد پسند نخل‌داران خبر می‌دهد و می‌گوید: در تیرماه میز ملی خرما با حضور دست‌اندرکاران و متولیان بازار خرما در دشتستان استان بوشهر برگزار شد و تصمیم‌های خوبی در این زمینه گرفته شد و برای پیگیری این مصوبات روز ۲۹ مردادماه هم میز صادرات خرما در تهران برگزار شد.

دکتر ابراهیم رضایی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: خرما یکی از مهم‌ترین موضوعات و دغدغه‌های مردم در شهرستان دشتستان است.

وی با اشاره به این‌که براثر بارندگی خسارت‌هایی به نخل‌داران وارد شده است می‌افزاید: این هفته نشستی را با وزیر جهادکشاورزی داشتیم و قول دادند در جلسه هیات‌دولت این موضوع مطرح و از حق کشاورزان و نخل‌داران دفاع کنند. با اعضای هیات‌دولت برای دفاع از این حق کشاورزان هم مذاکراتی را داشته‌ایم.

نماینده مردم دشتستان در مجلس اضافه می‌کند: امیدواریم خسارت‌هایی که براثر سیل و بارندگی به کشاورزان وارد شده جبران شود. پرداخت خسارت‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون معیشت مردم به این موضوع وابسته است.

رضایی ادامه می‌دهد: قیمت خرما از دغدغه‌های اصلی مردم است. سیزدهم مردادماه نشست میز ملی خرما را در دشتستان برگزار کردیم که در سطح خوبی برگزار شد و همه افرادی که در قیمت خرما موثر بودند در دشتستان حضور یافتند و دور یک میز برای این موضوع برنامه‌ریزی شد تا شاهد اتفاقات تلخ سال‌های قبل نباشیم.

در تهران نیز نشست‌های خوبی را در این زمینه داشته‌ایم و مستمر پیگیر هستیم که امسال کشاورزان خرما را با قیمت مطلوب بفروشند. با همکاری سازمان توسعه تجارت شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.

وی اضافه کرد: با عنایت به خسارت‌های سنگین وارده بر کشاورزان در سیل اخیر و نیز خسارت‌های دو سال گذشته و از آنجا که یکی از راه‌های کمک به ثبات و پایداری در حوزه کشاورزی، خرید تضمینی محصولات کشاورزی است، انتظار می‌رود وزارت جهادکشاورزی ضمن مداخله در بازار خرما و خرید تضمینی آن، از کشاورزان و نخل‌داران حمایت عملی کند.

نماینده دشتستان در مجلس افزود: در همین راستا همراه ۱۶۰نماینده مجلس طی نامه‌ای به وزیر جهادکشاورزی پیشنهاد کردیم برای تنظیم قیمت خرما در سال‌جاری و حمایت از نخل‌داران، قیمت تضمینی خرید خرما برای هرکیلو حداقل ۲۰هزار تومان تعیین شود و سازمان تعاون روستایی با حضور فعال در بازار خرما، مانع واردشدن زیان‌های بیشتر به نخل‌داران و کشاورزان شود.

وی تاکید کرد: اگر دولت در بازار خرما به نفع کشاورزان مداخله نکند، احتمال وقوع بحران در زندگی و معیشت نخل‌داران وجود دارد بنابراین انتظار می‌رود که وزارت جهاد و وزارت صمت ضمن خرید تضمینی خرما، اقدامات لازم را برای صادرات این محصول استراتژیک انجام دهند.

تعداد بازدید : 5
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها