«آیا رکود و رشد محدود بهره‌ وری همچنان ادامه خواهد داشت یا وارد دورانی جدید خواهیم شد که در آن عصر دیجیتال و علوم عمیق، نوآوری را دوباره تقویت می‌کند و باعث ارتقای اقتصاد و بهره‌وری می‌شود؟» این سؤال مهم،‌ موضوع اصلی گزارش شاخص جهانی نوآوری (۲۰۲۲ GII)‌ است که به‌زودی منتشر خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۷۸۰۱۲
نویسنده دکتر مرضیه شاوردی - مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی

گزارش شاخص جهانی نوآوری از سال ۱۳۸۶/۲۰۰۷ مرجعی ارزشمند برای کشورهایی بوده که خواستار توسعه راهبردهای جدید در حوزه نوآوری و اقتصاد هستند، ازاین‌رو ابزاری است برای بهبود سنجه‌های نوآوری کشورها. مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در قطعنامه‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ خود درباره «علم، فناوری و نوآوری برای توسعه پایدار»، گزارش شاخص جهانی نوآوری را به‌عنوان محکی معتبر برای سنجش نوآوری به‌رسمیت شناخته است. شاخص جهانی نوآوری، نبض جدیدترین روندهای نوآوری جهانی را می‌گیرد و هر ساله عملکرد بوم‌سازگان نوآوری اقتصادهای سراسر جهان را رتبه‌بندی می‌کند.

آینده رشد مبتنی بر نوآوری چگونه است؟

این شاخص که تصویری نسبتا کامل از نوآوری ارائه می‌کند، شامل حدود ۸۰شاخص شامل معیارهای مربوط به محیط سیاسی، آموزش، زیرساخت‌ها و خلق دانش در هر اقتصاد است. می‌توان از سنجه‌های متفاوتی که این گزارش ارائه می‌کند برای نظارت بر عملکرد و محک‌زنی پیشرفت‌ها در مقایسه با اقتصادهای داخل یک منطقه خاص یا طبقه‌ای خاص از گروه‌های درآمدی استفاده کرد.

در گزارش شاخص جهانی نوآوری GII ۲۰۲۲ روندهای نوآوری جهانی با پس‌زمینه تداوم همه‌گیری کووید-۱۹، کاهش رشد بهره‌وری و سایر چالش‌های جاری بررسی می‌شود.

در این گزارش با رتبه‌بندی عملکرد نوآوری ۱۳۲ کشور، تشریح قوت‌ها و ضعف‌های آنها و بیان شکاف‌های موجود در سنجه‌های نوآوری این کشورها، نوآورترین اقتصادهای جهان معرفی می‌شود. تمرکز گزارش GII ۲۰۲۲ بر تأثیر پیش‌بینی‌شده نوآوری در سه حوزه کلیدی است: بهره‌وری، رشد اقتصاد و رفاه جامعه طی دهه‌های آینده. این گزارش با همکاری مؤسسه پورتولنس و با حمایت شرکای شبکه شرکتی: کنفدراسیون صنعت هند (CII)، کنفدراسیون ملی صنعت برزیل (CNI)، اکوپترول و مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM) و شبکه شرکای دانشگاهی و هیأت مشورتی GII تهیه شده است. گزارش سال ۲۰۲۲ در ۲۹ سپتامبر (۷مهر۱۴۰۱) رونمایی می‌شود و محتوای گزارش به محض انتشار، بررسی و تحلیل خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها