کد خبر: ۱۳۷۷۸۴۱
نویسنده جبار آذین - گروه رسانه
آثارسینمایی وتلویزیونی که درقالب‌های فیلم و سریال مستند ومستند داستانی در ایران و جهان تولید و ارائه می‌شوند، افزون برداشتن مضامین و محتوای انسانی و اجتماعی و الهی و ارزشی، با استفاده از عناصر و عوامل و ابزار هنرآفرینی به همت هنرمندان و متولیان امور هنری و فرهنگی، به منصه ظهور می‌رسند. این آثار بر مبنای موضوع، داستان واجرای هنری استوارند.

محور اصلی داستان «شخصیت» است که با گفتار و کردار او، داستان بازگو می‌شود و ایفاگری نقش شخصیت را «بازیگر» به عهده دارد و او با هدایت کارگردان به شخصیت‌سازی می‌پردازد.

بازیگر دو ویژگی مهم برای ایفای نقش دارد؛ بیان و بدن و یک بازیگر هرچه براین دو عامل مسلط‌تر باشد، در کار خود موفق‌تر خواهد بود. بزرگ‌ترین امتیاز تئاتری‌ها در مقایسه با سینمایی‌ها و تلویزیونی‌هاداشتن بیان خوب است.

میان بازیگران سینما وتلویزیون غیرتئاتری، تفاوت نوع بازی بسیار است و عده‌ای درسینما وسیما بیان مناسبی برای بازی نقش‌های خود ندارند یا به قول معروف صدایشان بر نقش نمی‌نشیند، به همین دلیل ضرورت بهره‌گیری از فن و هنر دوبله یا صداپیشگی، جلوه‌گر می‌شود. این مولفه در خصوص تولیدات وطنی و استفاده ازصدا‌های خوب وشیک و همخوان با نقش، با استفاده ازصدا‌پیشه‌ها از گذشته درسینما و سیما رواج دارد و صداپیشگان بزرگی باهنر و خلاقیت‌های خوب خود به قدرت و قوت و زیبایی و تاثیرگذاری فیلم‌ها و سریال‌ها افزوده‌اند.

مساله مهم دیگر در این ارتباط، نمایش آثار خارجی در سینما و تلویزیون است که به طور قطع باید از راه هنر دوبله به میان مخاطب برود و هرچه دوبلور‌ها قوی‌تر و کارآمدتر باشند، بینندگان را با فیلم‌ها و سریال‌ها همراه و همنواتر می‌کنند.

تاریخ درخشان دوبله در کشورمان، از تولد سینما در ایران حتی قدیمی‌تر است و دوبلور‌های توانمند ما با صداپیشگی هنرمندانه خود، آثار شهیر و ماندگار جهان را به میان مردم برده‌اند. رسانه ملی از سالیان دور با دراختیار داشتن تشکیلات دوبله و دوبلور‌های مستعد وخوش صدا، درجذابیت و مانایی فیلم‌ها و سریال‌های خارجی، فعال بوده و عده‌ای از بزرگ‌ترین صداپیشگان کشور، اوج هنرنمایی خود را در آثار مستند، داستانی نمایشی و سریالی تلویزیون به نمایش گذاشته‌اند.

هنرمندانی، چون منوچهر اسماعیلی، چنگیز جلیلوند، حسین عرفانی، مریم شیرزاد، خسرو خسروشاهی، جلال مقامی، ناصر طهماسب، پرویز بهرام، زهره شکوفنده، مینوغزنوی، ناهید امیریان و... از دیروز تا امروز در زمینه صدا‌پیشگی درجهان هنر و سینما و تلویزیون، حرف اول را زده و می‌زنند و صداپیشگان رسانه ملی در این راستا، پیوسته پیشگام بوده‌اند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها