کد خبر: ۱۳۷۷۸۳۵
نویسنده سیدتقی سهرابی - معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما
یکی از مهم‌ترین شعار‌های سازمان صداوسیما در دوره جدید مدیریتی، هویت‌محوری است که در کنار شعار دیگر یعنی عدالت‌گستری، مکمل هم و تداوم مسیری هستند که رسانه‌ملی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، درصدد گام نهادن در آن بوده است، یعنی تقویت و تثبیت مردم‌سالاری دینی با همه مختصات و مفاهیم وابسته به آن که چیزی جز حق‌طلبی و حقیقت‌جویی ملت بزرگ ایران در ساختار نظام جمهوری اسلامی نبوده است. آنچه مدیران، کارکنان و برنامه‌سازان شبکه‌های مختلف صداوسیما چه در بعد ملی و سراسری و چه در حوزه استانی برای تحقق این مهم انجام می‌دهند، شناخت سلیقه مخاطبان، برآوردن نیاز‌های رسانه‌ای، فرهنگی و سرگرمی آن‌ها و هدایت و جریان‌سازی‌های اجتماعی و فرهنگی بر پایه سیاست‌های کلی نظام اسلامی و مؤلفه‌های فرهنگی، دینی و اجتماعی مردم ایران است.

در این مسیر باید تصمیم‌گیری‌ها هر چه بیشتر به آنچه خواسته‌مردم یعنی صاحبان و مخاطبان اصلی رسانه است نزدیک‌تر شود، زیرا برنامه‌های رادیو و تلویزیون برای مردم ساخته می‌شوند و نیاز است مردم هم در آن‌ها سهیم باشند و هم بتوانند نظرات‌شان را تا آنجا که به سلیقه و خواست عامه مخاطبان خدشه وارد نکند، اعمال کنند و این مهم با اتکاء به ظرفیتی مهم به نام مجلس شورای اسلامی که عصاره ملت بزرگ ایران است سریع‌تر محقق خواهد شد. ارتباط تنگاتنگ میان مجموعه مدیریتی صداوسیما با خانه ملت و نمایندگان مردم در قوه‌مقننه، نه تنها موجب تسهیل امور در فرآیند‌هایی همچون جذب و به‌کارگیری بودجه رسانه‌ملی و تولید برنامه‌هایی برای کمک به نمایندگان در انجام وظایف مجلس خواهد شد، بلکه می‌تواند بستر فعالیت‌های گسترده‌تری را به وجود بیاورد و اقداماتی برای خدمت‌رسانی به مردم منجر به شود که به واقع بدون کمک صداوسیما انجام آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

به عبارتی، همان‌طور که مردم با انتخاب نمایندگان خود در مجلس، در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کلان و خرد کشور سهیم می‌شوند، از همین طریق می‌توانند در تولید برنامه‌های مختص خود و سیاست‌گذاری‌های رسانه‌ای هم نقش‌آفرینی کنند. به دیگر سخن، ابزار اعمال قدرت مردم به عنوان صاحبان اصلی نظام و رسانه‌ملی، نمایندگانی هستند که یک بار برای ورود به خانه ملت از موکلان خود رأی اعتماد گرفته‌اند و حالا هم می‌توانند به عنوان ظرفیتی فعال، نقش واسطه‌گری میان مخاطبان و مجموعه مدیریتی رسانه‌ملی را ایفا کنند.
معاونت حقوقی و امور مجلس صداوسیما، جایی است برای تقویت این تعاملات، بخشی مهم از بدنه مدیریتی رسانه‌ملی که با برگزاری جلسات منظم و مداوم با نمایندگان مردم در خانه ملت و اعضای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس، مقوم ارتباطات دو یا چند سویه بوده و با برنامه‌های تحولی ایجاد شده در صداوسیما، دو مقوله مهم هویت‌محوری و عدالت‌گستری را با تکیه بر ظرفیت نمایندگان در دستور کار قرار داده است.

به نظر می‌رسد علاوه بر آنچه تاکنون انجام شده و معاونت حقوقی و امور مجلس رسانه‌ملی به آن دست یافته، باید طرحی نو درانداخت و پتانسیل بالای این ارتباطات وثیق و صمیمی را به چارچوبی برای توسعه مناسبات رسانه‌ای و فرهنگی و افزایش امید و شادابی جامعه برای بهبود وضعیت عدالت رسانه‌ای تبدیل کرد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها