کد خبر: ۱۳۷۷۶۹۳
نویسنده احمد رنجبر - روزنامه نگار
نام برنامه «صبح جمعه با شما» پیش از همه خاطرات جور واجور را در ذهن تداعی می‌کند؛ از صدای قهقهه دسته‌جمعی خانواده‌ها تا بوی خوش غذایی که مادران برای یک روز تعطیل آماده می‌کردند و البته استرس درس و مشق و نظافت! این تصویر مشترک کسانی است که تجربه زیست در دهه۶۰ را دارند؛ همان روزگاری که کشور تحت تاثیر فضای جنگ بود و نیاز به شادی بیش از همیشه احساس می‌شد.

بچه‌های رادیو پرچمدار چند اتفاق مهم شدند که یکی از آن‌ها در قالب برنامه صبح جمعه با شما تبلور یافت. اوج هنر رادیویی‌ها جایی تجلی یافت که به بهانه خنده و ایجاد شادی، مشکلات و سختی‌ها را توجیه نکردند. از قضا مواد اولیه شوخی و خنده‌های برنامه، همان مسائل روزمره مردم بود؛ مثل گرانی، احتکار، مشکلات زناشویی و.... صبح جمعه با شما با مخاطب صادق بود، اما آن‌ها را نومید نمی‌کرد.

این برنامه رندانه، آینه‌ای دست گرفت و در قالب طنز به معظلات موجود نیشتر زد. درست مثل کاری که «گل آقا» می‌کرد و تبدیل به یک جریان ماندگار در مطبوعات شد. بر اساس همین صداقت و روراستی، خنده‌های مخاطبان برنامه واقعی بود نه ساختگی. شنونده پی می‌برد برنامه با او صادق است و آنچه از زبان هنرمندان رادیو می‌شنود، صدای درونی خود اوست؛ و این کار ظریف، حلقه مفقوده برخی برنامه‌های امروزی است.

خیال خام است اگر فکر کنیم موفقیت صبح جمعه با شما به دلیل کمبود برنامه‌های طنز رادیویی و تلویزیونی است. آرشیو موجود است و می‌توان صدای آمیز عبدالطمع، ملون، دست و دلباز، زرگنده، کارمند کوچولو، اوس عباس آقا، شنگول، جانعلی، سق سیاه و دیگران را شنید. این شخصیت‌ها حاصل قدرت هنرمندان بنام و توانمندی است که با صدای دلنشین خود کاراکتر‌هایی دوست‌داشتنی و همراهی برانگیز خلق کردند.

از آن سو، صبح جمعه با شما بهره‌ای درست از موسیقی برد و در روز‌هایی که این هنر امری پسندیده در میان بسیاری از خانواده‌ها و نیز ارکان رسمی نبود، بخشی از خلأ را پر کرد. خاطرتان هست ترانه‌های معروف به خدمت اشعار فکاهی درمی‌آمدند و به این ترتیب مخاطب هم می‌خندید و هم از موسیقی لذت می‌برد.

برنامه در طول این سال‌ها تغییر زیادی داشته؛ چه در نام و چه در تغییر بازیگران و شخصیت‌ها. حالا صبح جمعه با شما با همان نام احیا شده و احتمالا بعد از ماه صفر پخش آن از سرگرفته خواهدشد. طبعا کار سازندگان برنامه در دوره فراگیری تلویزیون و تلفن‌همراه و... سخت‌تر از قبل است. از دست دادن هنرمندان بزرگی، چون زنده‌یادان منوچهر نوذری، رضا عبدی، کنعان کیانی، فرهنگ مهرپرور، مهین بزرگی، حسین عرفانی، مهین دیهیم، اصغر افضلی و... را هم در این باره نباید فراموش کرد. با این همه، پیگیران، همچنان از صبح جمعه با شما لذت می‌برند؛ فقط کافی است مخاطب، عادت همراهی با رادیو را از یاد نبرده باشد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها