رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان:

ایران فقط به نظارت در چارچوب برجام پایبند است

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد ۲۷ دوربینی که در تاسیسات ایران خاموش شدند، نقاط مهمی را پوشش می‌دادند.
کد خبر: ۱۳۷۷۶۲۴

به گزارش جام جم آنلاین، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه جدید خود مدعی شد که دوربین‌های خاموش شده در ایران نقاط مهمی از تأسیسات ساخت سانتریفیوژ و موارد دیگر را پوشش می‌دادند.

مجری شبکه خبری پی‌بی‌اس در این مصاحبه از گروسی پرسید: «توافق هسته‌ ای، ایران را ملزم می‌کند که به بیش از ۱۲ دوربین اجازه دهد تا از ساخت سانتریفیوژ، اورانیوم، تأسیسات ذخیره‌ سازی و سایر موارد فیلمبرداری کنند. در ژوئن، ایران آن دوربین‌ها را از بین برد و شما هم گفتید بازیابی آن‌ها ۳ تا ۴ هفته زمان می‌برد. آیا این یعنی که شما توانایی تشخیص اینکه ایران در حال ساخت سانتریفیوژ‌های بیشتری است را از دست داده‌اید؟»

گروسی هم در پاسخ به این سوال مدعی شد: «خوب، این یک حرکت جدی بود. این ۲۷ دوربین که قطع شدند، مناطق مهمی از تأسیسات ساخت سانتریفیوژ و موارد دیگر را پوشش می‌دادند. اگر زمانی توافق احیا شود و بتوانیم دوربین‌ها را دوباره وصل کنیم، باید با همکاران ایرانی‌مان بنشینیم و ببینیم چگونه می‌توانیم شکاف‌های بین آن زمان و زمان حال را پر کنیم.»

او در ادامه در پاسخ به این سوال که «آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قادر خواهد بود فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در مدت زمانی که گفته است، از طریق این توافق هسته‌ای، شناسایی کند تا واکنش نشان دهد» گفت: «فکر می‌کنم اگر دسترسی صحیح و لازم را داشته باشیم بازرسان آژانس همیشه در موقعیتی خواهند بود که هرگونه انحراف در زمینه هسته‌ای در ایران یا جا‌های دیگر را به‌موقع تشخیص دهند.»

گروسی در بخشی دیگری از این مصاحبه مدعی شد اروپا و آمریکا او را تحت فشار نگذاشتند و افزود: «ممکن است فشار ضمنی یا فشار صریح از یک طرف یا طرف دیگر وجود داشته باشد. فشارها در موضوعات هسته‌ای همیشه وجود خواهد داشت و آنها متأسفانه بخشی از چشم‌انداز هستند. اما اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کار خود ادامه دهد و اجازه داشته باشد کار بازرسی خود را انجام دهد، ما به جایی که باید خواهیم رسید، من کاملاً مطمئن هستم.»

مجری پی‌بی‌اس در بخشی دیگر پرسید: «آیا فکر می کنید قبل از آنکه آمریکا و اروپا هرگونه توافق سیاسی امضا کنند، به توضیح کافی در مورد مواد هسته‌ای اعلام نشده نیاز دارید؟»

گروسی در پاسخ گفت: «این یک سوال سیاسی است که باید برای آنها مطرح شود، نه من. آنچه ما نیاز داریم همکاری ایران است و ما به حداکثر سطوح دسترسی و بازرسی هم نیاز داریم. هرچه محدودیت‌های بیشتری داشته باشیم، اعتبار یا اطمینان کمتری می‌توانیم در مورد وضعیت مواد هسته‌ای در ایران به جامعه جهانی ارائه کنیم.»

روز گذشته نیز گروسی در مصاحبه‌ای ادعا‌های خود درباره ایران را تکرار کرده و با بیان آنکه ایران پاسخی در خصوص تأسیساتی که از آنجا اورانیوم کشف شده، نداده است، گفت: «نظارت اقدامی نیست که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی هیچ وقت بدون فرایندی مناسب به دنبال آن بوده باشد.»

اما این ادعا‌ها در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان بار‌ها تاکید داشته‌اند تاکنون ایران همکاری‌های لازم را با این سازمان برای شفاف‌سازی در خصوص برنامه هسته‌ای کشورمان کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها